Mağaza özelliklerinin perakendeci markalı mağaza tercihine etkisi: Kastamonu örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Perakende sektöründeki rekabet, tüketicilerin beklentilerindeki değişiklikler, küreselleşme ve teknolojik gelişmeler nedeniyle gün geçtikçe daha da artmaktadır. Bu nedenle perakendeci markalı mağazalar, özellikle ülkelerin ekonomik kriz dönemlerinde reklam ve medyatik masraflardan arındırılmış, tüketiciye ucuz ve kaliteli ürün sunmak amacıyla ortaya çıkmışlardır. Böylelikle pazardaki paylarını artırmayı ve rakipleri karşısında daha güçlü durabilmeyi hedeflemişlerdir. Ancak, tüketicilerin mağaza tercihlerinde uygun fiyatın ve kalitenin tek başına yeterli olmadığı düşünülmektedir. Bu nedenle mağaza özelliklerinin, tüketicilerin perakendeci markalı mağaza tercihleri üzerinde etkisi olabileceği düşüncesinden hareketle bu çalışmanın yapılmasına karar verilmiştir.Bu çalışmanın amacı; mağaza özellikleri faktörlerinin, Kastamonu ilindeki tüketicilerin perakendeci markalı mağaza tercihlerine etkisinin olup olmadığını belirlemektir. Ayrıca mağaza özelliklerini oluşturan faktörlerin ve perakendeci markalı mağaza tercihlerinin tüketicilerin demografik özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediği belirlenmeye çalışılmıştır. Kastamonu İlinde yaşayan tüketicilerden olasılıklı olmayan örnekleme yöntemlerinden kolayda örnekleme yöntemi ile seçilen 450 katılımcıya, yüz yüze anket uygulanmış olup, uygulanan anketlerden 44'ü geçersiz sayılmıştır. Geçerli sayılan 406 anket formu ile toplanan verilerle SPSS 22 paket programı kullanılarak katılımcıların demografik özelliklerine ilişkin bilgileri incelemek amacı ile betimleyici analiz, mağaza özellikleri faktörlerinin perakendeci markalı mağaza tercihlerine etkisini belirlemek amacı ile lojistik regresyon analizi, mağaza özellikleri faktörleri ve perakendeci markalı mağaza tercihlerinin tüketicilerin demografik özelliklerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacı ile de T-testi ve tek yönlü ANOVA testi yapılmıştır.Yapılan analizler sonucunda; tüketicilerin demografik özelliklerine göre mağaza özellikleri faktörlerinin ve perakendeci markalı mağaza tercihlerinin farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Aynı zamanda mağaza özellikleri faktörlerinden mağazanın konumu dışındaki diğer faktörlerin perakendeci markalı mağaza tercihinde etkisinin olduğu sonucuna varılmıştır.Anahtar Kelimeler: Marka, Perakendeci, Perakendeci Markalı Mağaza, Mağaza Özellikleri The competition in the retail sector, changes in consumer expectations are increasing more day by day due to globalization and technological developments. For this reason, retailer branded stores have emerged to provide cheap and quality products especially in countries that are free from advertısing and media costs during periods at economic crisis. Thus they aimed to increase their market shares and to stand stronger aganist their competitors. But it is thought that fair prices and good quality are not enough for consumers' preferences with the retail branded stores. For this reason, it is decided that this study should be done with the thought that the store characteristics may have an effect on the preferences of the retailer branded stores.The purpose of this study is to determine vvheter the store characteristics factors has an effect on constumers' preferences by the retailer branded stores like the consumer in the city of Kastamonu. It has also been tried to determine wheter the factors that make up the store characteristics and the preferences of the retailer branded stores differ according to the demographics of the consumers. A face-to-face questionnaire was applied to 450 participants who were selected by non-probable sampling method in the city of Kastamonu and 44 of these questionnaires were considered invalid and 406 questionnaires were accepted. By using the valid 406 questionnaire form and the data collected from that and using SPSS 22 in order to investigate the demographic characteristics of the participants with descriptive analysis, with the aim of determining the effect of store characteristics on retailer branded store preferences and with the aim of determining logictic regression analysis, store characteristics factors and retailer branded store preferences differed according to the demographic characteristics of the consumers T-test and one way ANOVA test were conducted.As a result of the analysis, it was determined that store characteristics and retailer branded store preferences differ due to the demographic characteristics of consumers. At the same time, other store characteristics factors, except location of the store, are influential in the choice of retailer branded store.Key Words: Brand, Retailer, Retailer Branded Store, Store Characteristics
Collections