İlkokul matematik ders kitaplarındaki kesirler konusu ile ilgili örneklerin ve alıştırmaların incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, ilkokul matematik ders kitaplarındaki kesirler konusu ile ilgiliörnekler ve alıştırmalarda yer verilen ilişkilendirme durumlarını, ilişkilendirmedurumlarının sınıflara göre dağılımlarını, problem özelliklerini, yer verilen temsillerive geçiş durumlarını analiz etmektir.Bu araştırma nitel bir araştırma olup, ilkokul matematik ders kitaplarında yer alanörnekleri ve alıştırmaları analiz etmek için döküman analizi yöntemi kullanılmıştır.Çalışmada, Milli Eğitim Bakanlığı komisyonu ve özel yayınevleri tarafındanhazırlanan ilkokullarda 2017-2018 eğitim-öğretim yılında kullanılan derskitaplarında yer alan örnekler ve alıştırmalar analiz edilmiştir.Araştırma bulgularına göre; örneklerin çoğunluğunun diğer konularlailişkilendirilmiş olmasına karşılık alıştırmalarda ise diğer konularla ilişkilendirmedurumunun yaklaşık üçte bir oranında kaldığı görülmektedir. Problemlerin önemlibir kısmı rutin ve kapalı uçlu problemlerden oluşmaktadır. Problemlerinçoğunluğunun yeterli veriye sahip olduğu görülmektedir. Çözümlerinde çok adımgerektiren problemlere daha fazla yer verildiği, tek adım ve çok adım gerektirenproblemlerin oranlarının birbirine yakın olduğu görülmektedir.İlkokul matematik ders kitaplarında en çok kullanılan temsil türünün metinseltemsiller olduğu, model temsillerin ikinci sırayı aldığı, kullanım bakımından sonsırada bulunan numerik ve sayı doğrusu temsillerinin üçüncü sınıftan itibaren artarakkullanılmaya başlandığı görülmektedir.Anahtar kelimeler: Matematik ders kitapları, örnek, alıştırma, problem,ilişkilendirme, çoklu temsiller The aim of this study is to analyze the associations, the classifications of theassociations, the problem features, the representations and transitions involved in theexamples and exercises related to the subject of fractions in primary schoolmathematics textbooks.This research is a qualitative research and document analysis method is used toanalyze examples and exercises in primary school mathematics textbooks. In thisstudy, examples and exercises which are involved in the primary school textbooks inthe academic year of 2017-2018 prepared by the Ministry of Education commissionand private publishing houses were analyzed.According to research findings; it is observed that the majority of the examples areassociated with other topics in mathematics whereas only one third of the exerciseshas an association with the other subjects. Most of the problems consist of routineand closed-ended problems. It appears that the majority of the problems have enoughdata. It is seen that the problems requiring multiple steps in their solutions are givenmore place while the proportions of the problems requiring single-step and multiplesteps are close.It is clearly seen that textual representations are mostly used in primary schoolmathematics textbooks. Model presentations have the second place in terms of theiruses by textbooks, numerical and number line representations, the least preferredrepresentations, have been used increasingly starting from the third grade.Key Words: Mathematics textbooks, example, exercise, problem, association,multiple representations
Collections