Müfredat dışı biyoteknoloji etkinliklerinin öğrencilerin biyoteknoloji bilgilerine ve bilimin doğası hakkındaki görüşlerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, müfredat dışı biyoteknoloji etkinliklerinin, ilköğretim öğrencilerinin biyoteknoloji bilgilerine ve bilimin doğası görüşlerine etkisini incelemektir. Tek gruplu deneysel desenin kullanıldığı bu çalışmanın örneklemini 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Erzurum il merkezindeki bir ilköğretim okulunda öğrenim gören 30 ilköğretim sekizinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma süresince öğrencilere programı destekleyici olarak geliştirilen biyoteknoloji etkinlikleri uygulanmıştır. Uygulamalar öncesinde ve sonrasında veriler Biyoteknoloji Bilgi Anketi ve Bilimin Doğası Anketi aracılığı ile toplanmıştır. Kullanılan veri toplama araçlarının güvenirlik katsayıları Biyoteknoloji Bilgi Anketi için 0,571, Bilimin Doğası Anketi için ise 0,75 olarak hesaplanmış ve güvenirliklerinin yeterli seviyede oldugu belirlenmiştir. Elde edilen verileri analiz etmek için eşleştirilmiş t-testi (Paired Sample t-Testi) ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre; ilköğretim öğrencilerinin Biyoteknoloji Bilgi Anketi ön test ve son test ortalama puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Öğrencilerin Bilimin Doğası Anketi ön test ve son test ortalama puanları arasında da istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Bu durum müfredat dışı biyoteknoloji etkinliklerinin ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin biyoteknoloji bilgilerini ve bilimin doğası görüşlerini olumlu yönde etkilediğini göstermiştir. Öğrencilerin biyoteknoloji bilgisindeki değişim ile bilimin doğası görüşlerindeki değişim arasındaki ilişkiye bakıldığında aynı ve olumlu yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu görülmüştür. Ayrıca Biyoteknoloji Bilgi Anketinden elde edilen öğrenci ifadeleri incelendiğinde; öğrencilerin biyoteknoloji konularında eksik ve yanlış bilgilere sahip olduğu ortaya çıkmıştır. The aim of this study is to investigate the effects of extra-curricular activities of biotechnology on bitechnology knowledge and nature of science perception of elementary students. In the study, one group experimental design was conducted. The sample of the study was consisted of 30 8th grade students in an elementary school in Erzurum Province in the education term of 2013-2014. Within the scope of the study, several extra-curricular activites on the biotechnology topic were designed and provided to supplement the formal elementary science and technology curriculum at 8th grade level. Before and after students were participated in the extra-curricular activities, Biotechnology Knowledge Test and Nature of Science Test were taken in order to compare the effect of the treatment on students. The reliability of the scales were calculated and found reliable at moderate degree. The data gathered from the sample were analyzed through paired sample t-test and correlation analysis. Results showed that there were significant differences between both pre- and post-tests. It was revealed that extra-curricular activities had positive effects on biotechnolgy knowledge and nature of science perception of participants. As a result of the study, there was a positive correlation between bioteknology knowledge level change and nature of science perception change. Moreover, it was found that participants had some missing knowledge and misunderstanding about biotechnology-related issues.
Collections