Sekizinci sınıf öğrencilerinin basınç konusuyla ilgili gösterim türleri arasında geçiş yapabilme durumlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çağımızın getirdiği yeni durumlar eğitim sisteminin de bu yeni durumlara ayak uydurmasını zorunlu kılmaktadır. Bu yeni durumlardan biri de bilgi paylaşım yollarındaki çeşitliliktir. Bu anlamda, öğrenme ortamlarında bilginin yapılandırılması kadar sunum/gösterim yolları da önem kazanmıştır. Bu tez çalışmasının temel amacı, öğrencilerin gösterimler arasında geçiş yapabilme durumlarını incelemektir. Ayrıca, öğrenme ortamlarının başucu kaynağı olan ders kitaplarında kullanılan gösterim türlerini ve aralarındaki geçişleri incelemek hedeflenmiştir. Böylelikle öğrencilerin gösterimler arasında geçiş yapabilme durumları için mevcut öğrenme ortamlarının yeterliliği sorgulanmıştır. Özel durum çalışması şeklinde yürütülen çalışma kapsamında öncelikle 8. sınıf ders kitaplarında Kuvvet ve Hareket Üniteleri doküman analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Kitap analiz sonuçları ve uzman görüşleri doğrultusunda basınç konusunda bir başarı testi geliştirilmiştir. Metin, resim, grafik ve tablo gösterim türleri arası geçişi gerektiren başarı testi 348 öğrenciye uygulanmıştır. Elde edilen bulgular, öğrencilerin gösterim türleri arasında geçiş yapmada yeterli başarıyı gösteremediği şeklindedir. Ayrıca ders kitaplarında daha çok metin, resim ve fotoğraf gösterim türlerinin kullanıldığını ve gösterim türleri arası geçişlerin yeterli olmadığı belirlenmiştir. Çalışma öğrencilerin gösterim türleri arası geçiş yapabilme durumlarının yeterli olmadığı ve bu durumun öğrenme ortamlarından kaynaklanabileceği sonucunu ortaya koymuştur. Bu anlamda öğrenme ortamlarının bilginin farklı gösterim türleri ile sunumu, gösterim değişimlerine özen gösterecek şekilde yapılandırılması ve konu alanıyla ilgili yeni çalışmalar yapılması önerilmiştir. Anahtar Kelimeler: Fen eğitimi, ders kitapları, gösterim türleri, basınç. Abstract: The education system adapts itself in terms of the new conditions of our era. One of the new situation is diversity in the way information sharing. In this manner, representation types of knowledge have also gained importance as the structuring of knowledge in learning environments.The aim of this study was to examine the performance of the students to make transitions between representation types. In addition, the representation types used in textbooks which were main source of learning environments and transitions between these representations were aimed to examine. Thus, the adequacies of learning environments have been questioned. The study was conducted as a case study. In the research process, first of all, Force & Motion Unit in 8th grade textbooks was analyzed by the method of document analysis. Secondly, an achievement test for the pressure subject, including transitions between text, picture, table and graphic representation types, has been developed in accordance with the results of the textbooks analysis and expert opinion and applied to 348 eighth grade students.The findings showed that while students have not been successful for the transitions, the textbooks generally used pictures and photos representation types and the transitions between these representations were not adequate. As conclusion, the findings of the study indicated that students did not have adequate skills in selected transitions and this case caused from learning environments. It was recommended that various representation types should be used in learning environments, especially text, picture, table and graphic representation types, and transitions should be highlighted in the coursesKeywords: Science education, textbooks, representation types, pressure.
Collections