Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin ve bu becerilere yönelik algılarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın amacı Fen Bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerileri algı düzeyleri ve bilimsel süreç becerileri düzeylerini belirlemeye yöneliktir. Bu araştırmada bilimsel süreç becerileri temel ve deneysel süreçler sınıflandırma temeline dayandırılmıştır. Temel süreç becerileri gözlem, sınıflama, ölçme, uzay ve zaman ilişkileri, tahmin etme, ifade etme becerilerini içerirken deneysel süreç becerileri ise değişkenleri tanımlama ve kontrol etme, hipotez kurma ve hipotezi yoklama, verileri yorumlama, yaparak tanımlama, deney düzenleme ve yapma ve model inşa etme becerilerini içermektedir. Araştırmada nicel araştırma türlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubu, Kastamonu Üniversitesi Fen Bilgisi Öğretmenliği lisans düzeyi öğrencilerinden oluşturulmuştur. Çalışmaya sırasıyla 1, 2, 3 ve 4. sınıf öğrencilerinden 65, 62, 46 ve 57 kişi olmak üzere toplamda 230 öğrenci katılım sağlamıştır. Öğrencilere Bilimsel Süreç Becerilerine Yönelik Algı Ölçeği ve Öğretmen Adaylarına Yönelik Bilimsel Süreç Becerileri Testi uygulanmış ve elde edilen verilere tek yönlü varyans analizi (ANOVA) uygulanarak analiz gerçekleştirilmiştir. Yapılan analiz sonucunda, öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine yönelik algılarının birinci sınıflar ile dördüncü sınıflar arasında istatistiki olarak anlamlı farklılaşmalar gösterdiği belirlenmiştir. Diğer sınıf düzeyi öğrencilerinin algıları arasında ise anlamlı farklılıkların olmadığı tespit edilmiştir. Bilimsel süreç becerileri test sonuçlarına göre birinci ve dördüncü sınıf düzeyi, ikinci ve dördüncü sınıf düzeyi üçüncü ve dördüncü sınıf düzeyleri arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiş olup birinci, ikinci ve üçüncü sınıf düzeyleri arasında farklılaşmalar olmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Test puanlarının sınıf düzeylerine göre ortalamalarının karşılaştırılmasında genel olarak algı ve bilimsel süreç becerileri arasında olumlu yönde bir ilişki olduğu görülmüştür. Ayrıca, bilimsel süreç becerilerine yönelik öğretmen adaylarının algıları ve bilimsel süreç becerileri arasındaki ilişkinin belirlenebilmesi amacıyla yapılan korelasyon sonucunda birinci ve ikinci sınıf düzeylerinin orta düzeyde, üçüncü ve dördüncü sınıf düzeylerinin yüksek düzeyde ilişkiye sahip oldukları saptanmıştır. The aim of the research is to determine the scientific process skills perception levels and scientific process skills levels of science teachers. In this research, scientific process skills are based on basic and experimental processes classification. Basic process skills include observation, classification, measurement, space and time relations, estimating and expressing skills, experimental process skills, defining and controlling variables, hypothesis setting and hypothesis polling, data interpretation, identification by doing, experimenting and making model includes skills.In the research, the screening model of the quantitative research types was used. The study group consisted of the undergraduate students of the Science Teaching Department of Kastamonu University. A total of 230 students including 65, 62, 46 and 57 students participated in the study. Perception Scale for Scientific Process Skills and Scientific Process Skills Test for Teacher Candidates were applied to the students. One-way analysis of variance (ANOVA) was used to analyze the data. As a result of the analysis, it was determined that students' perceptions about scientific process skills showed statistically significant differences between first and fourth grades. There were no significant differences between the perceptions of other grade level students.According to the results of the scientific process skills test, significant differences were found between the first and fourth grade level, second and fourth grade level third and fourth grade levels, and there were no differences between the first, second and third grade levels. In comparison of the mean scores of the test scores according to the grade levels, there was a positive relationship between perception and scientific process skills. In addition, as a result of the correlation between the perceptions of prospective teachers and scientific process skills for scientific process skills, it was found that the first and second grade levels had a high level of relationship at the middle, third and fourth grade levels.
Collections