Örnek olay yönteminin 7. sınıf ortaokul öğrencilerinin çevre okuryazarlığına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Örnek olay yöntemi, gerçek hayatta karşılaşılan problemlerin sınıf ortamında çözülmesi yoluyla öğrenmenin sağlanması faaliyetlerini içerir. Böylelikle öğrenciler ders kitabı dışındaki içerik ve materyallerden de yararlanma fırsatını yakalamış olurlar. Bu çalışmanın amacı Örnek olay yönteminin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin çevre okuryazarlık durumlarına etkisini araştırmaktır. Araştırmanın deseni ön-test son-test kontrol gruplu yarı deneysel desen olarak belirlenmiştir. Çalışma 2015-2016 eğitim öğretim yılı içerisinde Kastamonu ili Reşit Çubukçuoğlu Ortaokulu ile Vali Aydın Arslan Ortaokulunda öğrenim gören 70 7. sınıf öğrencisinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Reşit Çubukçuoğlu Ortaokulundaki öğrenciler deney grubu Vali Aydın Arslan Ortaokulundaki öğrenciler ise kontrol grubu olarak seçilmiştir. Çalışmada kullanılan veri toplama araçları olarak Kişisel Bilgi Formu, çevre sorunlarına ilişkin bilgi seviyelerini belirlemek için Çevre Başarı Testi, Çevreye Yönelik Duyuşsal Eğilimler Ölçeği, Çevreye Yönelik Sorumlu Davranış Ölçeği, Problem Belirleme ve Problem Çözme Becerileri Testi kullanılmıştır. Deney ve kontrol grubuna uygulama öncesinde ve sonrasında, Çevre Bilgi Testi, Problem Belirleme ve Problem Çözme Becerileri Testi, Çevreye Yönelik Sorumlu Davranış Ölçeği ve Duyuşsal Eğilim Ölçeği uygulanmıştır. Deney grubuna 2013 Fen Bilimleri dersi programında yer alan çevre ile ilgili konular örnek olay yöntemi kullanılarak işlenirken kontrol grubunda 2013 Fen Bilimleri programında yer alan konular soru-cevap ve düz anlatım yöntemleriyle işlenmiştir. Uygulama süreci her iki grupta da 3,5 hafta sürmüştür. Araştırma verilerinin betimlenmesinde öğrencilerin Kişisel Bilgi Formlarına verdikleri cevapların frekansları, Çevre Bilgi Testine ve Problem Belirleme ve Problem Çözme Becerileri Testi, Çevreye Yönelik Sorumlu Davranış Ölçeği ve Duyuşsal Eğilim Ölçeğine verdikleri cevapların ise, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanıp betimlenmiştir. Deney ve kontrol grupları ön ve son test puanları arasında fark olup olmadığı bağımsız gruplar t-testi ile belirlenmiştir. Her grubun ön ve son test puanları arasında fark olup olmadığı ise eşleştirilmiş gruplar t-testi ile belirlenmeye çalışılmıştır. Verilerin analizinde SPSS22 istatistik paket programından yararlanılmıştır. Analizler sonucunda örnek olay yönteminin uygulandığı deney grubu öğrencilerinin Çevre Başarı Test puanları ile kontrol grubu öğrencilerinin Çevre Başarı Test puanları arasında, deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Fakat deney grubu öğrencilerinin Problem Belirleme ve Problem Çözme Becerileri Testi, Çevreye Yönelik Sorumlu Davranış Ölçeği, Duyuşsal Eğilim Ölçeği kontrol grubu öğrencilerinin Problem Belirleme ve Problem Çözme Becerileri Testi, Çevreye Yönelik Sorumlu Davranış Ölçeği ve Duyuşsal Eğilim Ölçeği arasında anlamlı fark bulunmamıştır. Sonuç olarak, örnek olay yönteminin, öğrencilerin çevre okuryazarlık üzerinde çevre bilgisi durumları açısından etkisinin olumlu olduğu bununla birlikte çevreye olan davranışları üzerinde etkisinin olmadığı görülmüştür. This study investigates the effect of the case method as teaching method to improve environmental literacy of 7th grade students. The study is a quasi-experimental model with static group comparison design. This study was conducted with the 7 th grade 70 students who are at Kastamonu Reşit Çubukçuoğlu Secondary School and Vali Aydın Arslan Secondary School. The students at Vali Aydın Arslan Secondary School were chosen as the experimental group, the students at Vali Aydın Arslan Secondary School were chosen the control group. During the educational treatment period, in experimental group the cases that were chosen with accordance the subject matter related environment topics in Science Teaching Curriculum, were used as a teaching method. In contrast to this, the same topics were instructed throughout conventional manner in control group. Practicing time prolonged 3.5 weeks that was 14 lesson hours for groups. From the both experimental and control groups, the data were collected pre- and post-period of treatment throughout Environmental Achievement Test, Affective Tendency toward Environment Scale, Responsible Behavior toward Environment Scale and Ability to Determine and Solve Environmental Problem Test. The obtained data was described with mean scores and standard deviation. Pre- and post- test scores between the control and the experimental groups analyzed with independent sample t-test. On the other hands, pre- and post-test scores within groups were analyzed with paired sample-t test. As the results, it was determined that sample case method had a positive effect on students' environmental knowledge level while it had no influence on improving of the students' positive affective tendency, responsible behavior and problem solve skills.
Collections