Sosyal medya bağımlığının ve kullanım amaçlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bireylerin kendilerini özgürce ifade edebildikleri sosyal ortamları oluşturan sosyal medya platformları, günümüzde hemen her yaştan insanı hızlı bir şekilde etkisi altına almış ve almaya devam etmektedir. Aşırı sosyal medya kullanımı sosyal bir alışkanlık haline gelmektedir ve gün geçtikçe kullanıcılara sosyal medya bağımlılığı olarak bilinen bağımlılık bulaşacaktır. Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ve sosyal medya kullanım amaçlarını bazı kişisel değişkenlere göreincelemektir. Verilerin toplanmasında kişisel bilgi formu, sosyal medya kullanım amaçları ve sosyal medya bağımlılığı ölçeklerini içeren bir anket formu kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Kastamonu il merkezindeki devlet okullarında öğrenim görmekte olan 1005 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden tarama araştırmasına göre desenlemiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin genel eğilimi sosyal medya bağımlısı olmama yönündedir. Öğrenciler sosyal medyayı hem ders hazırlığıhem de kişiler arası etkileşim için ara sıra kullanmaktadırlar. Yapılan çalışmada erkeklerin sosyal medya bağımlılık düzeyi kızlara göre daha fazladır. Erkeklerin %22.99'ı bağımlı iken kızların %13,54'ü bağımlıdır. Erkekler, kızlara göre sosyal medyayı başkalarıyla iletişim kurmak amacıyla daha fazla kullanmaktadırlar. Yaş arttıkça öğrencilerin sosyal medya bağımlılığı artmakta ve sosyal medyayı başka kişiler ile iletişim kurmak ve etkileşim sağlamak için daha fazla kullanmaktadırlar. İnternet kullanım süresi arttıkça öğrencilerin sosyal medyayı ders hazırlığı, kişiler arası etkileşim amacıyla kullanma oranları ve sosyal medya bağımlılıkları artmaktadır. Sınıf arttıkça bağımlılık artmakta ve bu bağımlılıkla beraber sosyal medyanın ders hazırlığı amacıyla kullanılma oranı düşmektedir. Sosyal medya kullanım yılı arttıkça, sosyal medya bağımlılığı ve kişiler arası etkileşim amacıyla kullanma oranı artarken ders hazırlığı amacıyla kullanma oranı kısmen artmaktadır. Öğrenciler sosyal medyayı en çok evde ve ulaşım araçlarında kişiler arası etkileşim ve ders hazırlığı amacıyla kullanmaktadır. Evde ve ulaşım araçlarında sosyal medya kullanımı sosyal medya bağımlılığının oluşmasına daha fazla etki etmektedir. Sosyal medyanın cep telefonunda kullanımının artması ders hazırlığı ve kişiler arası etkileşim amacıyla kullanımını ve sosyal medya bağımlılığını artırmaktadır. Social media platforms created by social environments in which individuals can express themselves freely have exercised and have been exercising influence over people of almost all ages. Excessive use of social media has been becoming a social habit, and day by day, users will be involved in the addiction that is known as social media addiction. Purpose of this study is to examine social media addiction of secondary school student and their purposes to use social media according to certain individual variables. Personal information form and a survey consisting of purposes to use social media and social media addiction scales have been used in data collection. Research sample is composed of 1005 students who study in state schools in Kastamonu city center. This study is figured by survey research of quantitative research methods. According to findings of the study, overall tendency of students is not to be a social media addict. Students sometimes use social media both in preparation for lessons and interpersonal interaction. Addiction level of social media is higher in boys than girls. While 22.99% of boys are addict, only 13.54% of girls are addict. Boys use the social media more than girls in order to communicate with other people. As the age increases, social media addiction of the students will increase as well, and they use social media more in order to communicate and interact with other people. As time to use internet increases, levels to use social media in preparation for lessons, interpersonal interaction, and also social media addiction will increase among the students. As the grade increases, addiction will increase and also level to use social media in preparation for lessons will decrease along with this addiction. While social media addiction and level to use social media in interpersonal interaction will increase as the year to use social media increases, level to use it in preparation for lessons will relatively increase. Students use the social media for interpersonal interaction and preparation for lessons mostly at home and in transportation vehicles. Social media use at home and in transportation vehicles has more influence on formation of social media addiction. Social media use in preparation for lessons and interpersonal interaction and also social media addiction increase because of the increase in social media use by mobile phones.
Collections