İlkokul üçüncü sınıflarda uygulanan fen bilimleri dersi öğretim programına yönelik öğretmen, öğrenci ve veli görüşlerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, üçüncü sınıf fen bilimleri dersi öğretim programına yönelik sınıf öğretmenlerinin, öğrencilerin ve velilerin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Buna ek olarak, 2014 yılından itibaren ilkokul üçüncü sınıflarda uygulanmaya başlanan fen bilimleri dersi öğretim programının uygulanması sırasında yaşanan sorunlar; öğretmen, öğrenci ve veli görüşüne dayanılarak incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, uygun örnekleme yöntemi ile seçilmiş 2016-2017 eğitim-öğretim yılı İstanbul ili, Bayrampaşa ve Gaziosmanpaşa ilçelerinde bulunan ve rasgele seçilmiş 5 okuldan, 25 sınıf öğretmeni, 586 ilkokul üçüncü sınıf öğrencisi ve 15 öğrenci velisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla, öğretmenlere fen bilimleri dersi öğretim programının kazanımları, konu alanı (içerik), öğrenme-öğretme süreci ile ölçme ve değerlendirme boyutlarında toplamda 47 maddelik bir anket uygulanmıştır. Öğrencilere, fen bilimleri dersi kazanımlarına ilişkin 26 maddelik bir anket, velilere ise, 5 soruluk yarı yapılandırılmış bir görüşme formu uygulanmıştır. Araştırma tarama modelinde tasarlanmış ve betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmada öğretmenler için kullanılan anketten elde edilen veriler; frekans, yüzde ve aritmetik ortalamaları hesaplanarak, öğrenciler için kullanılan anketten elde edilen veriler ise; frekans ve yüzde hesaplanarak analiz edilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen veriler ise içerik analizine tabii tutulmuş ve velilerin verdikleri cevaplar kodlanmıştır. Bu kodlardan yola çıkarak temalar oluşturulmuştur. Araştırmada toplanan nitel ve nicel veriler bir arada değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; öğretmenlere uygulanan ankette, program kazanım (X=4,04), konu alanı-içerik (X=3,90) ve ölçme ve değerlendirme (X=3,41) boyutlarına ilişkin öğretmenler ortalama olarak `katılıyorum` görüşünü belirtmişlerdir. Ankette, öğrenme-öğretme süreci (X=3,40) boyutuna ilişkin öğretmenler ortalama olarak `kararsızım` görüşünü belirtmişlerdir. Öğrencilere uygulanan anketten elde edilen verilere göre, öğrencilerin yaklaşık %95'inin fen bilimleri dersine karşı ilgili oldukları ve olumlu ifadeler kullandıkları tespit edilmiştir. Velilere uygulanan yarı yapılandırılmış görüşme formundan elde edilen verilere göre ise, üçüncü sınıflarda fen bilimleri dersinin konulmasının çocukları için uygun olduğunu belirtmişlerdir. Ayrıca velilerle yapılan görüşmelerde, programın uygulanmasıyla ilgili, deney yapılmaması, okullarda laboratuvarların olmaması, çocuklarının öğrenme güçlüğü çektiği, araç-gereç yetersizliği gibi konularda da sorunların olduğu tespit edilmiştir. In this study, it is aimed to reveal the classroom teachers', students' and parents' opinions on the third graders' science curriculum. In addition, the problems occurring during the application of the third graders' science curriculum, which began in 2014, were examined based upon teachers', students' and parents' views. 25 classroom teachers, 586 third graders and 15 parents from 5 randomly selected schools located in Bayrampaşa and Gazisomanpaşa districts in Istanbul Province which were selected via convenience sampling method during 2016-2017 academic year constituted the study group in the study. A 47-item questionnaire composed of questions regarding the objectives of the third graders' science curriculum, its content, instructional process and measurement-assessment dimensions was applied to the teachers in the study to obtain data. The students were applied a 26-item questionnaire in parallel to the objectives of the science lessons and a 5-question semi-structural interview was used for the parents. The study was designed in the survey model and descriptive analysis method was used. The data obtained from the teachers in the study were analyzed through calculating frequency, percentage and arithmetical mean, and the data gathered from the student questionnaires were analyzed via using frequency and percentage. As for the data from the semi-structured interviews, they were analyzed using content analysis and the answers given by the parents were coded. Using these codes, some themes were created. Qualitative and quantitative data obtained in the study were evaluated altogether. According to the results of the study, the teachers averagely `agreed` in the questionnaire regarding the dimensions of objectives (X=4,04), content (X=3,90) and measurement and assessment (X=3,41). The teachers averagely stated they `neither agreed nor disagreed` (X=3,40) about the dimension of instructional process. Based on the data obtained from the student questionnaires, it was revealed 95% of the students were interested in the science lessons and they expressed positive views. The parents stated in the interviews that they thought it was convenient for the students to have science lessons in the third grade of the primary school. Moreover, it was revealed in the interviews with the parents that there were problems since no experiment was made, there was no laboratory in the schools, the students had trouble in understanding lessons, and also there was a lack of equipment.
Collections