dc.contributor.advisor | Şahan, Hasan | |
dc.contributor.author | Taşgit, Muhammet Siddik | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T11:53:12Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T11:53:12Z | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/100042 | |
dc.description.abstract | Bu çalışma; üniversitede öğrenim gören öğrencilerin benlik saygısı ve karar verme düzeylerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır.Araştırmanın evrenini; Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi 2011-2012 bahar dönemi, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu ve İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinin İktisat, İşletme ve Kamu Yönetimi bölümlerinde, örgün eğitime devam eden, 1029'u kadın, 836'ı erkek öğrenci olmak üzere, toplam 1855 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise;, evren gurubundan tesadüfi yöntemle seçilmiş, 353'ü kadın, 209'u erkek öğrenci olmak üzere toplam, 562 öğrenci oluşturmaktadır.Araştırmada belirlenen amaçlara ulaşabilmek için, araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu, Mann ve diğ. (1998), tarafından geliştirilen (Melbourne Decision Making Questionary) ve Deniz (2004) tarafından Türkçeye uyarlanan Karar Verme Ölçeği, Arıcak (1999) tarafından geliştirilen Benlik Saygısı Ölçeğinden yararlanılmıştır. Verilerin analizinde ise; Mann-Whitney U Testi, Kruskal-Wallis Testi, person momentler çarpımı korelasyon analizi(spearman testi) kullanılmıştır. Sonuçların yorumlanmasında p< 0.05 anlamlılık düzeyi kabul edilmiştir.Araştırmada yararlanılan Karar Verme Ölçeğinin (karar vermede öz saygı düzeyleri, dikkatli karar verme düzeyleri, kaçıngan karar verme düzeyleri, erteleyici karar verme düzeyleri, panik karar verme düzeyleri); Benlik Saygısı Ölçeğinin (benlik değeri düzeyleri, özgüven düzeyleri, depresif duygulanım düzeyleri, kendine yetme düzeyleri, başarma ve üretkenlik düzeyleri) alt boyutları bulunmaktadır. Araştırma bulgularında üniversite öğrencilerinin, cinsiyet değişkenine göre; karar vermede özsaygı düzeyleri, erteleyici karar verme düzeyleri, benlik değerleri düzeleri ve özgüven düzeyleri arasında; bölüm değişkenine göre ise; karar vermede özsaygı düzeyleri, erteleyici karar verme düzeyleri, panik karar verme düzeyleri, benlik değerleri düzeleri ve depresif duygulanım düzeyleri arasında anlamlı farlılaşmanın olduğu saptanıştır. Araştırmada üniversite öğrencilerinin, sınıf değişkenine göre; kaçıngan karar verme düzeyleri, panik karar verme düzeyleri, erteleyici karar verme düzeyleri ve depresif duygulanım düzeyleri arasında; spor yapan öğrenci ile yapmayan öğrenci değişkenine göre ise; karar vermede özsaygı düzeyleri, erteleyici karar verme düzeyleri ve özgüven düzeyleri arsında anlamlı farklılaşmanın olduğu saptanmıştır. Araştırmada üniversite öğrencilerinin anne eğitim düzeyi değişkenine göre karar verme düzeyleri ve benlik saygısı düzeyleri arasında anlamlı farklılaşmanın olmadığı tespit edilirken, baba eğitim düzeyi değişkenine göre; karar vermede özsaygı düzeyleri, benlik değeri düzeyleri ile başarma ve üretkenlik düzeyleri arsında anlamlı farklılaşmanın olduğu saptanmıştır. Ayrıca; üniversite öğrencilerinin karar verme özsaygısı ve benlik saygısı değerleri arasında anlamlı ve pozitif yönde bir ilişkinin olduğu ortaya çıkmıştır. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to investigate the university students' self-esteem and level of decision making.The research population consists of 1855 students (1029 female, 836 male) study in Physical Education and Sport College and the Business, Economics and Public Administration branches of Faculty of Economics and Administrative Sciences of Karamanoğlu Mehmetbey University, in the spring semester 2011-2012. The sample consists of 562 students (353 female, 209 male student) are randomly selected from the population.In order to achieve the research objectives, the researcher developed a personal information form. In the developing process of the personal information form, the researcher benefited from Melbourne Decision Making Questionnaire (developed by Mann and others, 1998), Decision-Making Scale (translated into Turkish by Deniz, 2004) and Self-Esteem Scale (developed by Arıcak, 1999). In the analysis of the data; Mann-Whitney U Test, Kruskal-Wallis Test, Pearson Product-Moment Correlation Coefficient (spearman test) were used. p <0.05 significance level was adopted in the interpretation of results.Decision-Making Scale utilized in this study (self-esteem levels of decision making, careful decision-making levels, avoidant decision-making levels, decision-making levels of procrastination, panic decision-making levels); Self-Esteem Scale (level of self-worth, confidence levels, levels of depressive affect, self-sufficiency levels, achievement and productivity levels), there are sub-dimensions. The results of the research show that there is a significant difference between the university students? self-esteem levels of decision making, procrastination decision-making levels, self-worth levels and self-confidence levels in terms of the gender of student variable. Also, in terms of the education department variable; there is a significant difference between the university students? self-esteem levels of decision making, procrastination decision-making levels, self-worth levels, panic decision-making levels and levels of depressive affect. According to the class variable; there is a significant difference between avoidant decision-making levels, panic decision-making levels, procrastination decision-making levels and levels of depressive affect. According to the relation to sports variable; in terms of the university students? self-esteem levels of decision making, procrastination decision-making levels and self-confidence levels, there is a significant difference between the students engaged in sports and not engaged students. According to the variable of the students? mothers? education levels; there is no significant difference between decision-making and levels of self-esteem. On the other hand, according to the variable of the students? fathers? education levels; there is a significant difference between self-esteem levels of decision making, self-worth levels, and achievement and productivity. In addition, between the students? decision-making self-respecting and levels self-esteem, significant relationships were found. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Üniversite öğrencilerinin benlik saygısı ve karar verme düzeylerinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investıgatıng the unıversıty students' self-esteem and level of decısıon makıng | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Self concept | |
dc.subject.ytm | Self esteem | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.subject.ytm | Decision making strategies | |
dc.subject.ytm | Decision making techniques | |
dc.subject.ytm | Decision making | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.identifier.yokid | 440564 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KARAMANOĞLU MEHMETBEY ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 320273 | |
dc.description.pages | 106 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |