dc.contributor.advisor | Asker, Ali | |
dc.contributor.author | İşcan Erdoğan, Yasemin | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T11:32:23Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T11:32:23Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-01-09 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/99462 | |
dc.description.abstract | Birleşmiş Milletler tarafından yayımlanan Uluslararası Göç Raporu 2018 verilerine göre küresel anlamda uluslararası göçmen sayısı 7 kat artarak 2018 yılında 248 milyona yükseldiği açıklanmıştır. Bu rakam dünya nüfusu içerisinde göçmen sayısını yüzde 3.3' e çıkarmıştır. İzinli çalışanlar, izinsiz çalışanlar, mülteciler, sığınmacılar, sözleşmeli çalışan göçmen işçiler, öğrenciler vs. uluslararası göçmen kapsamındadır. Burada göçmenleri gönüllü ve zoraki göç edenler şeklinde ayırabiliriz. Öğrenciler, işçiler gönüllü olarak başka ülkeye göç etmektedir. Oysa Suriye gibi Orta Doğu ve Kuzey Afrika bölgesinin vatandaşları siyasi-sosyal baskılar neticesinde zorunlu olarak kaldıkları ülkeden ayrılmak zorunda kalmışlardır. Göçün coğrafi dağılımına baktığımızda Amerika Birleşik Devletleri ile Avrupa ülkeleri cazibe ve çekim merkezi haline gelmiştir. Daha iyi yaşam ve çalışma koşulları, ekonomik refah seviyesi, sosyal-bilimsel canlılık bu bağlamda oldukça önemli faktörlerdir. Göç veren ülkelerin başında Hindistan, Suriye, Meksika, Irak gibi bir dağılımla coğrafi farklılık gözlemlenebilir. Göç alan ülkelerin ortak meselesi göç olgusunun yönetilmesi ve kontrol altına alınmasıdır. Göçün oluşturduğu ekonomik, siyasal, sosyal, kültürel ve demografik etkileri nedeniyle çok boyutlu; göç alan, göç veren, transit ülkeleri ve göçmenleri etkilemesi nedeniyle de çok aktörlü bir olgu olması göç yönetimini zorlaştırmakta ve karmaşıklaştırmaktadır. Bu çalışmada Avrupa kıtasının göçle ilgili tarihsel süreci incelenecek, ardından günümüzde tüm dünyayı ilgilendiren düzensiz göç ile mücadelede etkili yollar arayan AB' nin göç politikalarına değinilecektir. AB' nin en son geri kabul anlaşmalarıyla izlediği göç politikası eleştirilecektir. | |
dc.description.abstract | ABSTRACTAccording to the International Immigration Report published by the United Nations, the number of international immigrants worldwide increased 7 times and reached 248 million in 2018. This number has increased the number of immigrants to 3.3 percent in the world population. ????Permitted workers, unauthorized workers, refugees, asylum seekers, contracted migrant workers, students, etc. are international migrants. We can divide migrants into two groups: voluntary and forced immigrants. Students, workers voluntarily migrate to another country. However, the citizens of the Middle East and North Africa, such as Syria, were forced to leave the country where they had to stay as a result of political-social pressures. When we look at the geographical distribution of migration, the United States and European countries have become centers of attraction. Better living and working conditions, economic welfare and social-scientific vitality are very important factors in this context. At the beginning of the emigration countries, geographical distribution can be observed with a distribution such as India, Syria, Mexico and Iraq. Syria is the largest source of IDPs (7.6 million) and refugees (3.88 million at the end of 2014) in the largest country in the world. Syria is followed by Afghanistan (2.59 million) and Somalia (1.1 million) in terms of being the largest refugee source.The common issue of the countries receiving migration is the management and control of the phenomenon of migration. Due to the economic, political, social, cultural and demographic effects of migration; The fact that it is a multi actor phenomenon because it affects the receiving, emitting, transit countries and migrants makes migration management difficult and complicated. Although Turkey is a transit country used for irregular migration, it refers to the destination country in time. Economic prosperity and the development of social life, but also has been the location of immigrants due to moderate approach that immigrants in Turkey since the Ottoman era.In this study, the historical process of migration of the European continent will be examined and then the migration policies of the EU, which is seeking effective ways to combat irregular migration that concerns the whole world, will be discussed.The EU's migration policy will criticize with the latest in the context of Turkey agreement and immigrants. Although the EU thinks that it can prevent irregular migration by increasing border security and controls, it cannot resist immigrants' efforts to reach the West.As long as there are wars, domestic turmoil, economic inequalities and a well-functioning legal system on the world, irregular migrants will be persistent. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Kamu Yönetimi | tr_TR |
dc.subject | Public Administration | en_US |
dc.title | Düzensiz Göç Ve AB Kapsamında Geri Kabul Anlaşmaları | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-01-09 | |
dc.contributor.department | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Illegal migration | |
dc.subject.ytm | Worker migration | |
dc.identifier.yokid | 10314564 | |
dc.publisher.institute | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KARABÜK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 600925 | |
dc.description.pages | 84 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |