Show simple item record

dc.contributor.advisorTurkı, Harıth Ismael
dc.contributor.authorShago, Umar Mukhtar
dc.date.accessioned2020-12-06T11:30:16Z
dc.date.available2020-12-06T11:30:16Z
dc.date.submitted2020
dc.date.issued2020-04-14
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/99399
dc.description.abstractGearge Bernard Shaw'un Seçilmiş Oyunlarındaki Yeni Kadın Algısı. George Bernard Shaw bir çok oyununda insanın evrimine doğrudan ya da dolaylı olarak değinmiştir fakat Shaw evrimin sürecini uzun bir zaman dilimi olarak ele almıştır. Bu yüzden o `Yaşam Gücü ve Yaratıcı evrim` kavramını geliştirmiştir. Yaşam Gücü bir erkek ve kadının bir süper kahraman yetiştirmesi anlamında doğurganlık fikrine yorulabilir. Üstüninsanın arkaplanında eğitim, düşünme ve belirli tutumlar gibi gayeler vardır ve bu hedeflere ulaşmak için kadın önder bir birey olarak algılanmak zorundadır. Şu aşamada kadın evrim sürecine maruz kalmama meselesinde daha başarılı olsa da, geleneksel kadın algısındaki inanışların aksine, onun kişiliğindeki bazı değişimler daha fazla önem arzetmektedir.Bu yazının amacı Gerage Bernard Shaw'ın seçilmiş oyunlarındaki Yeni Kadın'ın özelliklerini ortaya çıkarmaktır. Bu şekilde Yeni Kadının varlığı hakkındaki görüşler analiz edilecektir.Yaşam Gücü ve Yaratıcı Evrim'le birlikte Yeni Kadın kavramı da önemsenmelidir.Anahtar Kelimeler (Keywords in Turkish): Yeni Kadın, Yaratıcı Evrim,Yaşam Gücü, Evrim, Devrimci
dc.description.abstractIn a number of plays, George Bernard Shaw talks about human evolution either directly or indirectly. However, Shaw understands that evolution's due course takes eons. So, he develops the notion of Life Force and Creative Evolution. Life Force exhausts the idea that in procreation, the man and woman are expected to raise a superman. The superman background has a set of objectives, such as education, thinking, and attitude. And in order to achieve this goal, the woman has to be the leading individual. Now, since the woman is the leader in bypassing the process of evolution, certain alteration of her personhood is necessary; in contrast with traditional beliefs of women's personhood. In the case that the woman changes and does not project the exact picture of womanly woman, she becomes a New Woman. And as a New Woman, her task is subscribing to the philosophy of Life Force and exercising Creative Evolution.The aim of this paper is, therefore, tracing the features of the New Woman in selected plays of George Bernard Shaw. In doing so, the concept as to which the New Woman exist is analyzed. The New Woman fellowship to Life Force and Creative Evolution are also taken into consideration. Finally, the product of the New Woman is brought in to light.Keywords: New Woman, Creative Evolution, Life Force, Evolution, Revolutionary appetiteen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİngiliz Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectEnglish Linguistics and Literatureen_US
dc.titleThe concept of the new woman in selected plays of George Bernard Shaw
dc.title.alternativeGeorge Bernard Shaw'un seçilmiş oyunlarında yeni kadın kavramı
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-04-14
dc.contributor.departmentİngiliz Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10324524
dc.publisher.instituteLisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.publisher.universityKARABÜK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid619374
dc.description.pages84
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess