dc.contributor.advisor | Engin, Ali Osman | |
dc.contributor.author | Burgucu, Assiye | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T10:48:09Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T10:48:09Z | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/98205 | |
dc.description.abstract | Bu çalışma İngilizce öğrenimine karşı Türk öğrencilerin motivasyonu, tutumu ve kaygısını araştırmayı amaçlamıştır. Çalışma verilerinin toplanması için, üç ayrı farklı ölçek kullanılmıştır. Hazırlanan motivasyon, tutum ve kaygı ölçekleri öğrencilerin güdümlenme, tutum ve kaygı düzeylerini ölçmek için kullanılmıştır. Çalışmaya, Kafkas Üniversitesi'ndeki farklı bölümlerden 242 birinci sınıf öğrencisi katılmıştır. Araştırmacı, İngilizceye ve öğrenimine karşı öğrencilerin motivasyonun, tutumun ve kaygının rolünü incelemiş ve bu bağımsız değişkenlerin yaş, cinsiyet, bölüm, lisan-ön lisans dereceleri ile ilgili olan muhtemel ilişkisini araştırmıştır. Sayısal analizlerin tamamlanması ile nicel verilere ulaşılmıştır ve nicel verilere betimsel ve açıklayıcı istatistik analizi olan SPSS 16.0 kullanılmıştır. Araştırma bulguları öğrencilerin işlevsel motivasyon seviyesinin entegrasyon türü motivasyon seviyesinden daha yüksek olduğunu göstermiştir. Genel olarak Türk öğrencileri İngilizce bilmenin önemli olduğunun farkında olup, bu dile karşı işlevsel olarak güdümlenmişlerdir. Ayrıca, öğrencilerin motivasyonları, tutumları ve kaygıları ile cinsiyetleri ve yaşları arasındaki ilişki ile ilgili olarak, motivasyon, tutum ve kaygı değişkenlerine ait bütün faktörlerin cinsiyet ile anlamlı olarak bir ilişki göstermemiştir her iki gruptaki öğrencilerin İngilizceye karşı kaygı seviyeleri düşük orandayken motivasyon ve tutumları yüksektir, ayrıca kız öğrencilerin motivasyon ve tutum puanlarının, erkek öğrencilerden biraz daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca araştırma sonuçları İngilizce ile ilgili daha alakalı bölümlerde (Turist rehberliği gibi) öğrenim gören öğrencilerin motivasyon, tutum seviyelerinin daha yüksek, kaygı düzeylerininse düşük olduğunu göstermiştir. Diğer açıdan araştırma motivasyon ve kaygı arasındaki ilişkiyi de incelemiştir ve aralarında negatif bir korelasyon olmadığına ulaşmıştır. Sonuç olarak, İngilizce öğretiminde bağımsız değişkenler motivasyon ve tutum öğrencilerde yüksek seviyede tespit edilmişken, öğrencilerin kaygı seviyeleri beklendiğinden çok daha düşük bulunmuştur. | |
dc.description.abstract | This study aims at investigating Turkish language learners? motivation, attitudes and language anxiety towards English language. In order to collect data, three different instruments were used for this study. The instruments are motivation questionnaire, attitudes questionnaire and language anxiety questionnaire which are prepared with the goal of collecting information about learners? motivational, attitudinal predispositions and their anxiety level towards language. The study sampled 242 freshman class students in different departments at Kafkas University. In the study researcher tries to find the role of motivation, attitudes and language anxiety towards English language and are they related to educational status, age, gender, and department. Quantitative data will be obtained from questionnaire after all the statistical analyses are completed. After data collection procedure, inferences will be made according to the data obtained from the three questionnaires so as to make quantitative analysis. For quantitative findings of the data were analyzed using descriptive and inferential statistics via SPSS 16.0 (Statistical Package of Social Sciences). The results of this study demonstrated that comparing with integrative motivational tendency, the participants? level of instrumental motivations was found higher than integrative motivation level. In general, Turkish EFL learners are fully aware of pragmatic benefits of English language knowledge and the importance of it and also are instrumentally oriented towards English, which might have facilitative influences in the acquisition process. It is clear from the research findings of the motivational and attitudinal components that the male and female students are both motivated but female students? motivation and attitude levels are higher than males?. In terms of gender, both groups have less anxiety level and it does not affect their motivational dispositions towards learning English language. The results also showed that in terms of departments, as an overall attitudinal and motivational disposition towards learning English becomes intense on mostly English language related programme and departments, such as tourist guidance or hospitality programme. The age groups of this descriptive survey did not show significant differences in the way of their opinions regarding their integrative, instrumental motivation, attitude and language anxiety. All age groups have a consciousness of the global status English maintains today. On the other hand this study mainly focused on revealing the relationship between motivation and language anxiety, unlike the traditional expected theory, integrative, instrumental motivation and foreign language anxiety, between them, there are not significant differences. However, it can be generally indicated that foreign language anxiety and English learning motivation were negatively correlated with each other. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | The role of motivation, attitude and anxiety in learning English as a foreign language | |
dc.title.alternative | Yabanci dil İngilizce öğretimine karşı motivasyon, tutum ve kaygının rolü | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Batı Dilleri ve Edebiyatları Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Teaching | |
dc.subject.ytm | Language teaching | |
dc.subject.ytm | English | |
dc.subject.ytm | Anxiety | |
dc.subject.ytm | Foreign language teaching | |
dc.subject.ytm | Motivation | |
dc.subject.ytm | Attitudes | |
dc.subject.ytm | Student attitude | |
dc.identifier.yokid | 401486 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KAFKAS ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 302945 | |
dc.description.pages | 143 | |
dc.publisher.discipline | İngiliz Dili ve Edebiyatı Bilim Dalı | |