Show simple item record

dc.contributor.advisorÖnel, Arzu
dc.contributor.authorErdaği, Serap
dc.date.accessioned2020-12-06T10:01:30Z
dc.date.available2020-12-06T10:01:30Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/96922
dc.description.abstractBu çalışmada İstasyon Tekniğinin Fen ve Teknoloji Dersinin akademik başarısına olan etkisi araştırılmıştır. Araştırma, 2013-2014 Eğitim-Öğretim yılının I. döneminde İstanbul ilinin Kadıköy semtinde bulunan Melahat Akkutlu Ortaokulu'nda 7. Sınıflarda yapılmıştır. Araştırmada deneysel desenlerden `ön test son test kontrol gruplu model` kullanılmıştır. Deney grubu (25 kişi), kontrol-1 grubu (25 kişi) olarak tesadüfî olarak seçilmiştir. Uygulama sürecinde, kontrol grubu öğrencileriyle dersler öğretim programında (yapılandırmacı öğrenme) öngörülen etkinlikler yapılarak işlenirken, deney grubundaki öğrencilerle bu konular `İstasyonlarda Öğrenme Tekniği` kullanılarak işlendi. Deney grubu 4-5 öğrenciden oluşan, 6 özdeş gruba ayrıldı. Bu gruplar, hazırlanan 6 istasyonda, öğretmen (araştırmacı) rehberliğinde, haftada 4 ders saati ile 3 hafta boyunca, 20-25 dakikalık sürelerde çalışmışlardır.Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen başarı testi ile elde edilmiştir. Akademik başarı testinin güvenirlik değeri hesaplanmıştır. KR-20 değeri 0, 657 olarak bulunmuştur. Öğrenci başarı değişimini ölçmek için hazırlanmış olan akademik başarı testi uygulamadan önce ön-test olarak uygulanmıştır. Ön-test sonuçlarına göre kontrol grubunun deney grubuna göre daha başarılı olduğu görülmüştür. Uygulama sürecinin sonunda ise aynı başarı değişimini görmek için aynı akademik başarı testi son-test olarak uygulanmıştır. Son test verilerine göre deney grubunun akademik başarısında önemli bir artış olup kontrol grubuyla arasındaki farkı çok azaltmıştır.Araştırmada öğrencilerin uygulama sürecinde performanslarını gözlemlemek amacıyla 4'lü Likert tipi 9 maddeden oluşan 'gözlem formu' uygulanmıştır. Gözlem sorularına göre, etkinlik süresince öğrencilerin katılımının arttığı gözlenmiştir. Öğrencilerin istasyon tekniğiyle ilgili görüşlerini almak için ise 11 sorudan oluşan 'İstasyonlarda Öğrenme Tekniği Görüşme Formu' uygulanmıştır. Formun sonuçları incelendiğinde öğrencilerin istasyon tekniğine olumlu baktıkları ve dersten zevk aldıkları görülmüştür. Fen ve Teknoloji dersinin yanı sıra diğer birçok derste de kullanılmasının faydalı olacağı sonucuna varılmıştır.
dc.description.abstractIn this study, the influence of Station Technique on the Academic Success of Science and Technology Courses have been investigated. The research has been made on Melahat Akkutlu Secondary School 7th grade students in the Kadıköy district of Istanbul in the first term of 2013-2014 school year.In the study, from the experimantal designs `pre-test and post-test control group model` has been used. The experimental group (25 people), the control 1 group (25 people) were randomly selected. During the application process, while the courses with the control group students were handled by performing activities in the curriculum (constructivist learning), these courses were handled with the students in the experimental group by using `Learning Techniques in Stations`. The experimental group was divided into 6 same groups of 4-5 students. These groups studied under the guidance of teacher (researher) during 20-25 minutes periods of 4 lessons per week for 2 weeks in the 6 stations prepared.The research data were obtained with the achievement test developed by the researcher. The reliability value of the achievement test was calculated. KR-20 was valued as 0.657.In this study the academic achievement test, which is prepared to measure the changes in student achievement was conducted as a pre-test before applying. According to the results of preliminary test, the control group was learnt to be more successful than the experimental group. At the end of the implementation process, a final test was applied in order to see the changes in academic success. According to the data from the last test, the academic success of the experimental group increased significantly and the difference between the control group and the experimental group was highly reduced.In the study, in order to monitor the performance of the students an `Observation Form` was filled by using 4 section of Likert scale with 9 topics. According to the results of the observation forms, it was observed that the participation of the students increased during the activity. It can be said that it has contributed positively to their behaviours. In order to get the students' opinions about Station Technique `Learning Techniques in Stations Interview Form` which is consisting of 11 questions was applied. When the results of the form was analyzed it was stated that the students had had positive view on Station Technique and they had enjoyed the course. It is concluded that it is useful to use this technique in many other courses as well as Science and Technology.Keywords: Station Technique, Science and Tehnology , Academic Success.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİstasyon tekniğinin Fen ve Teknoloji dersinin akademik başarısına etkisi
dc.title.alternativeThe influence of station technique on the academic success of Science and Technology lesson
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10047166
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityKAFKAS ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid389601
dc.description.pages117
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess