dc.contributor.advisor | Arslanoğlu, Cansel | |
dc.contributor.author | Bozlar, Volkan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T09:58:45Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T09:58:45Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/96837 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu (BESYO) öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları'nın (SYBD) ne düzeyde olduğunun tespit edilmesi ve elde edilen neticelerin, öğrencilerin Beden Kitle İndeksleri (BKİ) ve çeşitli değişkenlerle ilişkisinin olup olmadığının incelenmesidir.Birçok hastalığın temeli çocukluk ve gençlik dönemine dayanmakta, sağlıklı bir yaşam biçimine sahip olmanın temelleri ise ancak, sağlıklı yaşama dair alışkanlıkların erken yaşlarda kazandırılmasıyla atılabilmektedir. Ayrıca, üniversite yıllarında kazanılabilecek olumsuz sağlık davranışların, üniversite öğrenimi sonrasında da devam ettirilmesinin kuvvetle muhtemel olduğu ifade edilmektedir. SYBD'nı uygulamadaki eksiklikleri tespit ettiğimiz bu çalışmanın, BESYO öğrencilerinin sağlıkla ilgili mevcut davranışlarının iyileştirilmesi ve geliştirilmesinde rehber olacağı düşünülmüştür.Araştırmanın örneklemini, Türkiye genelindeki 14 farklı üniversite bünyesinde öğrenim gören, 1695 BESYO öğrencisi oluşturmuştur. Öğrencilerin 1067'si erkek, 624'si kadındı. Veriler, isimsiz bir kişisel bilgi formu ve Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği (SYBDÖ-I) ile toplandı. Verilerin analizi SPSS 21.0 ile yapılmış ve analizlerde %95 güven ile çalışıldı. SYBDÖ-I puanlarının, BKİ grubuna göre farklılık gösterme durumunun incelenmesi kruskal wallis h testi ile yapılırken, her bir BKİ grubu ile 6 alt ölçek arasındaki ilişkinin incelenmesi spearman korelasyon testi ile yapıldı. Çalışmamızda en yüksek puan ortalamasını Kendini Gerçekleştirme alt ölçeğinin (37,25±6,02), en düşüğünü ise Egzersiz alt ölçeğinin (13,45±3,06) aldığı tespit edilmiştir. BKİ'leri zayıf olan BESYO öğrencilerinin, Kendini Gerçekleştirme alt ölçeğinde daha yüksek puana sahip oldukları saptanmıştır. Rekreasyon bölümü öğrencilerinin, 6 alt ölçeğin 4'ünde, 4.sınıf öğrencilerinin ise 5'inde daha yüksek puanlar aldıkları belirlenmiştir. Aile gelir ve eğitim seviyesi yükseldikçe, SYBD'nın uygulanmasına ilişkin bilincinde arttığı gözlenmiştir.BESYO öğrencileride dahil olmak üzere, SYBDÖ kullanılarak yapılmış araştırma sonuçları genel olarak egzersiz ve beslenme konusunda ciddi eksiklikler olduğu ve bu hususta çok boyutlu teşvik ve desteğe ihtiyaç olduğunu göstermektedir. Ayrıca çalışmamız sonucunda, BKİ'leri zayıf olan öğrencilerin, kendini gerçekleştirme alt ölçeğinde öne çıkdıkları, Rekreasyon bölümünde öğrenim gören öğrencilerin, birçok alt ölçekte daha yüksek puanlar aldıkları ve Aile gelir ve eğitim seviyesinin yükselmesiyle SYBD'nın da yükseldiği tespit edilmiştir. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to determine the Healthy Lifestyle Behavior (HLB) levels of the students in Physical Education and Sport College (PESC), Turkey in terms of Body Mass Index of students (BMI) and other various variables. The basis of many diseases is based on childhood and youth, so the foundation of having a healthy lifestyle, can be obtained through the introduction of healthy living habits at an early age. Furthermore, it is strongly expressed that it is probable the negative health behaviors that are gained in university, would continue in the post-university education. In this study we have identified the deficiencies of HLB practiced, and it is intended to be used as a guideline for improving existing health-related behavior and the development of PESC students.The sample of the study, is composed of 1695 students studying in PESC, in 14 different universities across Turkey. It is made up of 1067 male and 624 female students. Data collected, is from both an anonymous personal information form and a Healthy Lifestyle Behaviors Scale (HLBS-I) survey. Data analysis was performed with SPSS 21.0 and analysis obtained is 95% reliant. Examining the difference in status between HLBS-I scores and BMI group were done according to the Kruskal-Wallis H test, while examining the relationship between each BMI group with 6 subscales was done with the Spearman Correlation test.In this study, it was determined that the highest average score of the subscale is Self-Actualization (37.25 ± 6.02), while the lowest score of subscale was Exercise (13.45 ± 3.06). PESC students with low BMI's were found to have a higher score in the Self-Actualization subscale. It was found that Recreation Department students, scored higher in 4 of the 6 subscales, whereas the 4th grade students scored higher in 5of the 6 subscales. It has been observed that as the family income and education level increases, there is an increase in the awareness of the HLB applied.The findings of the research conducted so far using HLBS, have revealed that there is a serious lack of exercise and nutrition, and the results for the PESC students observed in this regard were no different. In this regard it is observed that there is a need for a well-rounded encourage and support. Also as a result of this study, the students with low BMI's showed higher scores in the subscale of Self-Actualization, students majoring in Recreation department received higher scores on several subscales and as Family income and education levels increased , HLB also increased. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının beden kitle indeksi ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of the healty lifestyle behaviours of the students in the physical education and sport collages in terms of BMİ and various variables | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10097472 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KAFKAS ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 430000 | |
dc.description.pages | 113 | |
dc.publisher.discipline | Sağlık Eğitimi Bilim Dalı | |