Motivasyonel inançlar ve öğrenme ortamının fen başarısı ile ilişkisinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Yerdelen, Sündüs | |
dc.contributor.author | Hafizoğlu, Aslihan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T09:57:26Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T09:57:26Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/96796 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın üç önemli amacı vardır. Öncelikle, bu çalışmada ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri öğrenme ortamı algılarının ve fen bilimleri dersine ilişkin motivasyonlarının ne düzeyde olduğunun belirlenmesi amaçlanmaktadır. Daha sonra, öğrencilerin fen bilimleri öğrenme ortamı algıları ve fen bilimleri dersine ilişkin motivasyonlarının fen başarısı ile ilişkisini test etmek amaçlanmıştır. Son olarak ise, motivasyonun bu ilişkide aracı değişken rolünün araştırılması hedeflenmiştir. Çalışmada ilişkisel (korelasyon) araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırma, 2016-2017 eğitim öğretim yılının ikinci döneminde yapılmıştır. Araştırmaya Kars ili merkez ilçesinde bulunan 11 devlet okulu ve 2 özel okuldan 922 (450'si kız, 462'si erkek ve 10 tanesi cinsiyet belirtmemiş) yedinci sınıf öğrencisi katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak fen bilimleri öğrenme ortamlarının öğrenciler tarafından nasıl algılandığını tespit etmek amacıyla `Bu Sınıfta Neler Oluyor? Ölçeği`, öğrencilerin motivasyonel inançlarını tespit etmek için `Öğrenmede Motivasyonel Stratejiler Ölçeği` ve öğrencilerin fen bilimleri dersindeki akademik başarılarını belirlemek için de `Fen Bilimleri Başarı Testi` uygulanmıştır. Elde edilen verilerle, betimsel istatistik için SPSS 20.0 paket programı ve çıkarımsal istatistikler için (gizil değişkenler yol analizi) LISREL 8.8 (Jöreskog ve Sörbom, 2007) programı kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, 7. sınıf öğrencilerin fen öğrenme ortamlarına ilişkin algıları orta düzeyin üzerinde ve fene yönelik motivasyonları da yüksek düzeydedir. Bunun yanı sıra öğrencilerin fen öğrenme ortamı algıları, fen başarılarını ve fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarını pozitif ve anlamlı bir şekilde yordamaktadır. Öğrencilerin fen bilimleri dersine yönelik motivasyonları da fen başarılarını anlamlı ve pozitif bir şekilde yordamaktadır. Ayrıca öğrencilerin fen öğrenmeye yönelik motivasyonları, fen öğrenme ortamı algıları ile fen başarıları arasında aracı role sahiptir. Bu sonuçlara göre fen öğrenme ortamlarına ilişkin pozitif algıları daha yüksek olan öğrencilerin bu derse yönelik motivasyonları ve fen başarıları da o kadar yüksektir. | |
dc.description.abstract | The purpose of the study is threefold. (1) To determine the level of 7th grade students' science learning environment perceptions and motivation towards learning science. (2) To investigate the interrelationship among 7th grade students' perceptions of science learning environment, their motivation towards learning science and science achievement were also be aimed to be investigated. (3) To examine the mediator role of the students' motivation towards science between science learning environment perceptions and science achievement. Correlational research design was implemented in the study. This study was carried out during 2016-2017 spring semester at 11 public and 2 private elemantary schools located in central districts of Kars. A total number of 922 seventh grade students (450 girls, 462 boys and 10 did not report their gender) participated in this study. The data were collected through `What Is Happening In This Classroom? Questionnaire` in order to evaluate students' perception of science learning environment`, `Motivated Strategies of Learning Questionnaire` for determining students' science motivation level and `Science Achievement Test` for assesing students' academic achievement in science class. Data were analyzed by using SPSS 20.0 packet programme for descriptive statistics and LISREL 8.8 programme (Jöreskog & Sörbom, 2007) for the inferential statistics (Latent Variables Path Analyses). Results of the study showed that the 7th grade students' perceptions of classroom learning environment in science class were generally positive and their motivation towards learning science was high. In addition, students' perception of science learning environment significantly and positively predicted both motivation towards learning science and science achievement. Students' motivation towards learning science also significantly and positively predicted students' science achievement. Lastly, students' motivation towards learning science significantly mediated the relationship between students' perceptions of science learning environment and their science achievement. According to results of the study the higher students' perceptions about science learning environments, the higher their motivation and science achievements. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Motivasyonel inançlar ve öğrenme ortamının fen başarısı ile ilişkisinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of the relationships of motivational beliefs and learning environment with science achievement | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10179353 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KAFKAS ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 503878 | |
dc.description.pages | 140 | |
dc.publisher.discipline | Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı |