Kaynaştırma öğrencilerine yönelik fen eğitiminde öğretmen tutum ve öz yeterliliği
dc.contributor.advisor | Yüce, Zeynep | |
dc.contributor.author | Altundaş, Melek | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T09:56:47Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T09:56:47Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-05-13 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/96776 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, ilkokul ve ortaokullarda fen eğitimi veren öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine ilişkin öğretmen tutumları ile öz yeterlilik düzeylerinin belirli değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğinin saptanması ve aralarındaki ilişkinin belirlenmesidir. Yapılan bu araştırmanın temelinde fen eğitimi, kaynaştırma, kaynaştırma eğitimi, öğretmen tutum ve öz yeterlilik konuları yer almaktadır. Tarama modelinde yapılan araştırmada nicel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2016-2017 eğitim-öğretim yılı Kars ili merkez ve merkeze bağlı köylerdeki resmi, vakıf ve özel statüdeki ilkokul ve ortaokullarda görev yapmakta olan 251 sınıf ve 59 fen bilgisi olmak üzere toplam 310 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan öğretmenlerden 197'si kadın ve 113'ü erkektir. Araştırmada ölçme araçları olarak, 17 maddeden oluşan `Kişisel Bilgi Formu`, araştırmacı tarafından geliştirilen cronbach alfa katsayısı. 94 olan, 21 maddeden oluşan `Kaynaştırma Öğrencilerine Yönelik Fen Eğitiminde Öğretmen Öz Yeterliliği Ölçeği` ve Özbaba (2000) tarafından geliştirilen cronbach Alfa katsayısı .92 olan, 30 maddeden oluşan `Kaynaştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği` kullanılmıştır. Örneklem grubundan alınan yanıtlar SPSS 22.0 programına kodlanarak analiz edilmiştir.Araştırmada sonucunda öğretmenlerin, kaynaştırma öğrencilerine yönelik fen eğitiminde tutum ve öz yeterlilikleri değerlendirildiğinde, öz yeterlilik düzeylerinin yüksek olduğu, tutum düzeylerinin ise orta düzeyin üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca bağımlı değişkenler arasındaki korelasyon incelendiğinde öğretmenlerin, kaynaştırma öğrencilerine yönelik fen eğitiminde, öz yeterlilik düzeyleri ile tutum düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olmadığı belirlenmiştir.Anahtar kelimeler: Kaynaştırma, kaynaştırma eğitimi, fen eğitimi, tutum, öz-yeterlilik, ölçek geliştirme | |
dc.description.abstract | Aim of this research is to determine whether or not attitudes and self-efficacy levels of teachers about inclusive education who educate science in primary and secondary schools differ according to certain variables and to determine the relationship between them. This study is based on science, inclusion, inclusive education, attitude and self-efficacy of teacher topics. Quantitative method is used in the research which is made in screening model. Sample of the research is formed by 251 primary and 59 science teachers, a total of 310, who work in primary and secondary public, foundation and private schools during the 2016-2017 school year in the city center and villages connected to the city center of Kars. 197 of the teachers participated in the research are women and 113 of them are men. `Personal Information Form` consisting of 17 items, `Self-Efficacy Scale of Teacher in Science Teaching towards Inclusive Students` consisting of 34 items, with .94 cronbach alpha value and developed by the researcher and `Attitude Scale towards Inclusion` consisting of 30 items, with .92 cronbach alpha value and developed by Özbaba (2000) are used as scales in the research. Answers taken from sample group were analyzed by coding in SPSS 22.0 program.As a result of the research, when the attitudes and self-efficacies of teachers in science teaching towards inclusive students are evaluated, it was determined that their self-efficacy levels are high and attitude levels are above medium. Furthermore, when the correlation between dependent variables are examined, it was determined that there is not a significant relationship between self-efficacy and attitude levels of teachers in science teaching towards inclusive students.Keywords: Inclusion, inclusive education, science teaching, attitude, self-efficacy, developing scale | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Kaynaştırma öğrencilerine yönelik fen eğitiminde öğretmen tutum ve öz yeterliliği | |
dc.title.alternative | Teacher attitude and self-efficacy in science education for inclusion students | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-05-13 | |
dc.contributor.department | Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10216842 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KAFKAS ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 540413 | |
dc.description.pages | 153 | |
dc.publisher.discipline | Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı |