Fen bilimleri dersinde motivasyonsuz olan öğrencilerin motivasyonsuz olmalarına neden olan faktörlerin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Aydın Beytur, Solmaz | |
dc.contributor.author | Karaca, Büşra | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T09:54:02Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T09:54:02Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-10-30 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/96690 | |
dc.description.abstract | Araştırmada amaç fen bilimleri dersinde motivasyonsuz olan öğrencilerin motivasyonsuz olmalarına neden olan faktörlerin incelenmesi ve bu faktörleri ölçen bir ölçek geliştirilmesidir. Araştırmanın evreni 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Kars il merkezinde bulunan 23 okuldaki 6, 7 ve 8. sınıflarda eğitim alan öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi basit seçkisiz örnekleme ile seçilmiş 6 okul ve bu okullardan da yine seçkisiz olarak belirlenmiş 2'şer şubedeki öğrenciler olmak üzere toplam 716 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma tarama modelindedir. Araştırmada veri toplamak amacıyla `Fen Bilimlerinde Motivasyonsuzluk Ölçeği'' çalışmanın örneklemine uygulanmıştır. Araştırma iki aşamadan oluşmaktadır. İlk aşamada öğrencilerin motivasyonsuz olma nedenlerini belirlemeye yönelik ihtiyaç duyulan ölçme aracı olan `Fen Bilimleri Motivasyonsuzluk Ölçeği` geliştirilmiştir. İkinci aşamada ise çalışmanın asıl amacı olan, fen bilimleri dersinde motivasyonsuz olan öğrencilerin motivasyonsuz olmalarına neden olan faktörlerin incelenmesini tespit etmek için belirlenen örneklem grubundan veriler toplanmıştır.Araştırmada yapılan betimsel istatistikler (ortalama, standart sapma vb.), MANOVA testi ve Korelasyon analizi SPSS 20 paket programı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular sonucunda fen bilimleri dersinde motivasyonsuz olan öğrencilerin motivasyonsuz olmalarını Aile-Çevre ile Korku-Endişe alt boyutlarının orta düzeyde etkilediği, Psikolojik-Kişisel nedenlerin ise etkilemediği tespit edilmiştir. Öğrencilerin genel motivasyonsuzluk düzeylerinin Psikolojik-Kişisel ve Korku-Endişe alt boyutlarında cinsiyet değişkenine göre farklılaştığı ve Psikolojik-Kişisel nedenlerde farkın erkekler lehine olduğu, Korku-Endişe alt boyutunda farkın kızlar lehine olduğu tespit edilmiştir. Aile-Çevre alt boyutunun cinsiyet değişkenine göre farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Öğrencilerin genel motivasyonsuzluk düzeylerinin Aile-Çevre, Korku-Endişe, Psikolojik-Kişisel alt boyutları açısından sınıf değişkenine, anne-baba eğitim durumuna ve bir dönem önceki başarı notlarına göre farklılaşmadığı tespit edilmiştir. | |
dc.description.abstract | Objective of this research is to examine factors which lead amotivational students to be amotivational and developing a scale which measures these factors. Universe of the study consists of elementary school students who have education in 6th, 7th and 8th grade in 23 schools in Kars City center in 2018-2019 educational year. Sample of the survey consists of 6 schools which were selected randomly and total 716 students as 2 branches which are selected from those schools by cluster sampling method. Study is scanning model. Amotivational Scale for Science Studies was developed for collecting data in survey and was applied in sample of the study. Study consists of two stages. Science Studies Amotivational Scalse which is measurement tool that is required for determining amotivational case of students was developed in first stage. Data were collected from sample group in second stage for determining reasons why students are unmotivated which is the main objective of the study. Descriptive statistics (average, standard deviation etc), MANOVA test and correlation analysis were performed by SPSS 20 package programIt was determined as result of findings which were obtained from study that Family- environment and Fear-Worry subscale were influenced why students are unmotivated at moderate level and Psychological –personal reasons did not affect this. It was determined that overall amotivational level of students differ in Psychological-Personal and Fear-Worry sub-scales with respect to gender variable, and difference is for the benefit of men in Psychological-Personal reasons and it is for the benefit of women in Fear-worry sub-scale. It was determined that Family-environment subscale did not differ with respect to gender variable. It was also determined that overall amotivational level of students did not differ with respect to grade variable, educational status of father-mother and term success grade with respect to Family-environment, Fear-worry, psychological-personal subscales. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Fen bilimleri dersinde motivasyonsuz olan öğrencilerin motivasyonsuz olmalarına neden olan faktörlerin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Examination of the factors causing the stutends, who are non-motivated in physical sciences course, to be non-motivated | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-30 | |
dc.contributor.department | Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10280602 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KAFKAS ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 572870 | |
dc.description.pages | 110 | |
dc.publisher.discipline | Fen Bilgisi Öğretmenliği Bilim Dalı |