Show simple item record

dc.contributor.advisorYalçıntaş, Murat
dc.contributor.authorTürkkan, Eda
dc.date.accessioned2020-12-04T18:37:32Z
dc.date.available2020-12-04T18:37:32Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/95986
dc.description.abstractİnsan faktörü, bir örgütün gelişebilmesi ve devamlılığını sağlayabilmesi adına en önemli unsurlardan biridir. İnsan gücünün örgüt içinde bağlılığını arttırmak amacıyla, örgütün işgörene uygun ortam, koşullar ve tatmin duygusu meydana getirmesi gerekliliği bulunmaktadır. Bu unsurlar ise örgüt kültürünü oluşturur. Bu çalışma, örgüt kültürü ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu kapsamda İstanbul Ticaret Üniversitesi akademik ve idari kadrosuna anket çalışması yapılmıştır. Anket sonuçları SPSS 22.0 istatistik paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Örgüt kültürü algısı ile örgütsel bağlılık arasında orta düzeyde pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki ortaya çıkmıştır. Personelin örgüt kültürü algısı ve örgütsel bağlılığı orta düzeyde bulunmuştur. Demografik incelemede medeni durum ve mesleki deneyim faktörlerinin örgüt kültürü algıları benzer düzeydeyken, cinsiyet, yaş, eğitim, kadro türü ve çalışma süresi faktörleri incelendiğinde örgüt kültürü algıları anlamlı farklılık göstermektedir. Örgütsel bağlılık düzeylerine bakıldığında, cinsiyet, yaş, medeni durum ve mesleki deneyim faktörlerinin örgütsel bağlılıkları benzerken, eğitim, kadro türü ve mesleki deneyim faktörlerinde anlamlı farklılıklar bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Örgüt kültürü, örgütsel bağlılık, İstanbul Ticaret Üniversitesi
dc.description.abstractHuman factor is one of the most significant element of an organization in terms of development and sustainability. Healthy work environment, suitable working conditions and feeling of fulfillment are very important sources of influence in organizational commitment. Similarly, those three concepts are also the fundamental components of organizational culture. The purpose of this paper is to identify the impact of organizational culture on organizational commitment. Data for this study were collected by conducting a survey among academic and administrative staff in Istanbul Commerce University. SPSS 22.0 statistical analysis software program was performed in order to examine the responses. The findings indicate that there is a moderate positive significant relationship between organizational culture and organizational commitment. Employees perception of organizational culture are found to be moderately influential on organizational commitment. In terms of demographics, marital status and job experience were found to be statistically insignificant with the employee perception of organizational culture. On the other hand, factors such as gender, age, educational background, position and length of employment were found to be statistically significant with the perception of organizational culture. From the point of organizational commitment, gender, age, marital status and job experience were found to be statistically insignificant whereas educational background, position and length of employment were found to be statistically significant.Key Words: Organizational culture, organizational commitment, İstanbul Commerce Universityen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleÖrgüt kültürü ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişkinin incelenmesi; İstanbul Ticaret Üniversitesi personeli örneği
dc.title.alternativeInvestigation of the relationship between organizational culture and organizational commitment; Case of İstanbul Commerce University
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİşletme Anabilim Dalı
dc.subject.ytmOrganizational culture
dc.subject.ytmOrganizational commitment
dc.subject.ytmUniversities
dc.subject.ytmCommitment
dc.subject.ytmUniversity personnel
dc.subject.ytmIstanbul
dc.subject.ytmCulture
dc.identifier.yokid10159360
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL TİCARET ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid469562
dc.description.pages96
dc.publisher.disciplineİşletme Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess