Show simple item record

dc.contributor.advisorGülen, Kemal Güven
dc.contributor.authorAri, Hakan
dc.date.accessioned2020-12-04T18:15:58Z
dc.date.available2020-12-04T18:15:58Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/95348
dc.description.abstractÜretim, bir firmanın kaynaklarını kullanmaya başladığı kritik bir aşamadır. Bu aşamadayapılan yanlışlıklar doğrudan para olarak firmaya yük getirmektedir. Yapılan yanlışlıkların enönemlilerinden biri yanlış pazar tahminleri neticesinde elde ürün kalması veya müşteritalebine yetişemeyerek kardan zarar elde edilmesidir. Kısaca bir firma için hayati önemtaşıyan konu pazar tahminidir.İstatistiksel teknikler günümüzde ekonomi, pazarlama gibi bölümlerin başlıca başvurduklarıyöntemler arasındadır. Verilere dayalı etkili çözüm yolları sunan istatistiksel teknikleryardımıyla çeşitli ekonometrik denklemler türetilmiş ve içinde insan olgusunu barındıranpazarlama stratejilerine ışık tutmuştur.Bu çalışmada Türkiye'de çeşitli bölgelerdeki ilaç satışları verileri yardımıyla bazı tahminmodelleri geliştirilmiştir. 2003 yılından 2007 yılına kadar aylık olarak alınan verileryardımıyla basit ve çoklu regresyon modelleri oluşturulmuştur. Bu modellerin R2 değerlerigenellikle 1'e yakın yüksek değerler çıkmıştır. Bir başka ifadeyle elde edilen denklemler etkiliçözümlere sahiptir.Denklemlerin yanı sıra, denklemlerin katsayıları da çoğunlukla istatistiksel olarak anlamlıdeğerlere sahiptir. Özellikle çoklu regresyon denklemlerinde bölgeler arasındaki farklar daincelenmiştir. Bölgeler, nüfus, eğitim, gelir seviyesi gibi faktörlerin tamamını içindebarındırmaktadır. Dolayısıyla bölgeler bazında elde edilen katsayılar aslında bu değişkenleriiçermektedir.Aylar arasındaki farklılıklar da özellikle mevsimsel farklılıkların incelenmesinde önemli roloynamıştır. Örneğin soğuk algınlığı ilaçlarının kışın daha fazla satıldığı bilinen bir gerçektir;ancak bu gerçeğin değer olarak bilinmesi asıl önemli olan konudur. İyi bir talep tahminmodeli, içinde tüm faktörleri barındıran istatistiksel bir denklem ve bu denklemin ışığındatecrübe ve diğer bilgi birikimleriyle kaynaştırılmış olandır.
dc.description.abstractManufacturing is a crucial stage in which utilization of resources starts by a company. Everymistake made in this stage affects directly increase in pecuniary loss. One of the mostimportant mistakes causing lose of profits is overbearing or falling behind on demands ofclients due to incorrect market forecasts. In brief, market forecasting is a vital subject for acompany.Nowadays, statistical techniques are becoming a primary method in various fields such aseconomics and marketing. Statistical techniques, offering various effective data-drivensolutions, are used to derive various econometric equations and to throw light on human factissued marketing strategies.This research work proposes to develop various models of market forecasting with theassistance of pharmaceuticals selling data from various regions in Turkey. Simple andmultiple regression models are developed from monthly data for the period 2003 to 2007.These models generally have high percentage of R2 values that are nearly point. In otherwords, these equations have many effective solutions.Quotients of these equations mostly have statistically significant values in addition theirgeneral values. The differences between regions are especially analyzed in multiple regressionmodels. Factors such as regions, population and level of income are completely included inthese. Consequently, regional quotients also include these factors.Furthermore, the differences between months have an important part on the analysis of theseasonal fluctuations. For Instance, It is a well-know fact that medicines for common coldhave a high selling rate in winters. However, the knowledge in terms of value about this factis a more important subject. A good demand forecast should have a statistical equation withall factors, and more, as well as knowledge and experiences.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEndüstri ve Endüstri Mühendisliğitr_TR
dc.subjectIndustrial and Industrial Engineeringen_US
dc.subjectİstatistiktr_TR
dc.subjectStatisticsen_US
dc.titleÇeşitli ilaç grupları`nın talebi üzerine mevsimsel ve bölgesel etkiler
dc.title.alternativeThe tropical and regional effects owing to the demand of various drug groups
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEndüstri Mühendisliği Anabilim Dalı
dc.subject.ytmDemand estimation
dc.subject.ytmRegression analysis
dc.identifier.yokid9010683
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL TİCARET ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid233071
dc.description.pages76
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess