Show simple item record

dc.contributor.advisorYenen, Vedat Zeki
dc.contributor.authorNarkuz, Uğur
dc.date.accessioned2020-12-04T18:15:49Z
dc.date.available2020-12-04T18:15:49Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/95343
dc.description.abstractToplam Kalite Yönetimi (TKY), müsteri tarafından tanımlanan kaliteye öncelikverilerek, kurulusun ürün ve hizmetlerinin yanında yönetiminin de kalitesini ve verimliliğiniarttırmayı hedefleyen bir yönetim sistemidir. TKY'nin kuruluslara yerlesmesi ve sonuçlarınıngörülmesi açısından ölçme ve değerlendirme, büyük önem arz etmektedir. Kalite ödülleri vebunların değerlendirme kıstaslarının olusturduğu modeller, kuruluslardaki TKY sürecininizlenmesi konusunda etkili araçlardır. Bu modeller günümüzde birçok kurulus tarafındanTKY uygulamasının çerçevesini olusturmada kullanılmaktadır.Özdeğerlendirme aracılığıyla olusturulan kalite ödül modelleri, TKY konusundaölçme ve değerlendirme yapabilmenin en etkin yöntemlerinden biridir. Aynı zamanda bumodeller, TKY'nin baslatılmasında altyapı çalısması olarak kuruluslara önemli bir araçsağlamaktadır. Kalite ödülleri firmaları tek bir yönüyle değil, bütün süreçleri, hedefleri verekabet ortamındaki konumuna göre ele aldığı ve bütünsel yönetim sistemini ölçtüğü için isdünyası için de mükemmelliği sembolize eder hale gelmistir.Bu çalısma, ülkemizde Türkiye Sanayici ve ?sadamları Derneği (Tüsiad) ile TürkiyeKalite Derneği (KalDer)'nin de öncülük etmesiyle yaygınlasan Avrupa Kalite Yönetimi Vakfı(EFQM) Mükemmellik Modeli'nin, kamu sektöründe faaliyet gösteren iki kurulus üzerinde,2007 yılında yapılmıs bir arastırmanın verilerinden yaralanılarak hazırlanmıstır. Çalısma dörtbölümden olusmaktadır. Giris bölümünde konunun önemi üzerinde durulmustur. ?kincibölümde, kalite ödüllerinin temelini olusturan kalite ile TKY kavramları ile ulusal ve uluslararası kalite ödülleri hakkında bilgi verilmis ve EFQM Mükemmellik Modeli detaylı olarakaçıklanmıstır. Üçüncü bölümde, EFQM Mükemmellik Modeli ile ilgili bir uygulamayapılmıstır. Dördüncü ve son bölümde ise arastırmanın değerlendirmesi yapılarak, konuylailgili önerilerde bulunulmustur.
dc.description.abstractTotal Quality Management (TQM) is a management system targeting to increase theproductivity and quality of the management beside the services and the products of thebusiness giving priority to the quality described by the customer. Placement of TQM into theestablishments and measuring and evaluating to see the results it brings, carries greatimportance. Quality awards and the models formed by the evaluation criterions as a result ofthese awards are effective tools on the subject of monitoring the course of TQM in businesses.These models are recently being used to form the frame of TQM application by manybusinesses.Quality award models formed by self-evaluation are one of the most effective methodsto be able to make evaluation and measuring on the subject of TQM. At the same time thesemodels provide an important tool for businesses as an infrastructural study in starting of theTQM. Quality awards came to symbolize the excellence in the business world for handlingthe firms according to the position in the competition environment and their goals and allcourses instead of only considering their one side and for measuring the holistic managementsystem.This study has been prepared by facilitating the data received from a research made inyear 2007 on two businesses operating in public sector with the application of the ExcellenceModel of European Foundation Quality Management (EFQM) which has been spread with theleadership of the Quality Association of Turkey (QAT-KalDer) and Turkish Industrialists?and Businessmen?s Association (Tusiad) in our country. The study consists of four sections.In the introduction section the importance of the subject has been emphasized. In the secondsection information about the national and international quality awards and TQM terminologywith the quality which forms the fundamental of the quality awards are provided and EFQMExcellence Model has been explained in details. In third section, an implementationconcerning the EFQM Excellence Model has been made. And in the fourth and final sectionof the study an evaluation of the research has been discussed including the suggestions madeon the subject of the study.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEndüstri ve Endüstri Mühendisliğitr_TR
dc.subjectIndustrial and Industrial Engineeringen_US
dc.titleAvrupa Kalite Yönetimi Vakfı mükemmellik modeli ve bir uygulama
dc.title.alternativeExcellence model of European Foundation Quality Management and an application
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEndüstri Mühendisliği Anabilim Dalı
dc.subject.ytmQuality
dc.subject.ytmTotal quality management
dc.identifier.yokid9010275
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL TİCARET ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid233067
dc.description.pages109
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess