Show simple item record

dc.contributor.advisorAkalın, Özgen
dc.contributor.authorToygar, Ahu
dc.date.accessioned2020-12-04T18:15:21Z
dc.date.available2020-12-04T18:15:21Z
dc.date.submitted2008
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/95329
dc.description.abstractThis study aims to accomplish the development of a real time sulfur tracing methodemploying a quadrupole mass spectrometer. The analysis of sulfur dioxideconcentration in the exhaust stream which provides determination the amount of lubeoil consumption in two different cylinder groups having dissimilar honing pattern is themajor task of the study. For this purpose, a turbo-charged heavy-duty diesel engine withsix cylinders having its first three cylinders standard plateau honing pattern and lastthree cylinders laser honing pattern is utilized.In this study sulfur tracer method is preferred due to its advantages such as possibilityof real time oil consumption, capability of measuring oil consumption of each cylindergroup and enabling fast and accurate results. A sampling system is designed to measurethe oil consumption of separate cylinder groups sequentially under identical operatingconditions. The effects of laser surface texturing on lube oil consumption of test engineare investigated and the experimental results are presented by means of comparativegraphs based on the effects of engine power and revolution. Furthermore a discussion isdone about laser surface texturing effects on lube oil consumption in order to determinethe most effective surface texture parameters for utilization of laser structuring.
dc.description.abstractBu çalışma, özel bir ağır hizmet dizel motorunun yağ tüketiminin, gerçek zamanlı sülfürizleme yöntemi kullanılarak kütle spektormetresi aracılığıyla ölçümünü hedeflemektedir.Çalışmadaki başlıca yöntem, farklı honlama özelliğine sahip üçlü silindir gruplarına aitegzoz gazı sülfür dioksit konsantrasyonlarını analiz ederek yağ tüketim miktarlarınıbelirlemektir. Bu amaçla, üç silindiri plato honlanmış ve diğer üç silindiri lazerlihonlanmış olan aşırı doldurmalı ve altı silindirli bir ağır hizmet dizel motorukullanılmıştır.Bu çalışmada, ölçüm yöntemi olarak, gerçek zamanlı yağ tüketimi ölçümü, farklı silindirgruplarının ayrı ayrı yağ tüketimi ölçümü ve hızlı ve doğru sonuçlar sağlayışı gibiavantajları doğrultusunda sülfür izleme yöntemi ölçüm yöntemi olarak tercih edilmiştir.Her iki silindir grubu için de aynı motor çalışma koşullarını sağlamak üzere, özel birörnek toplama sitemi tasarlanmıştır. Lazerli yüzey işlemenin test motorunun yağtüketimi üzerindeki etkileri araştırılmış ve deneysel sonuçlar, motor güç ve devirsayısına bağlı olarak hazırlanmış karşılaştırmalı grafikler aracılığıyla sunulmuştur.Ayrıca, lazerli honlama işleminden daha çok yararlanmak amacıyla en etkili yüzeyişleme parametreleri belirlenerek lazerli yüzey işlemenin yağ tüketimi üzerindekietkileri yorumlanmıştır.Anahtaren_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectMakine Mühendisliğitr_TR
dc.subjectMechanical Engineeringen_US
dc.titleThe effects of laser surface texturing on lube oil consumption of a heavy duty diesel engine
dc.title.alternativeLazer ile yüzey işlemenin bir ağır hizmet dizel motorunun yağ tüketimine etkileri
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentMakine Mühendisliği Anabilim Dalı
dc.subject.ytmOil consumption
dc.identifier.yokid312278
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL TİCARET ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid251035
dc.description.pages102
dc.publisher.disciplineOtomotiv Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess