Show simple item record

dc.contributor.advisorKuşakcı, Ali Osman
dc.contributor.authorYazgan, Pinar
dc.date.accessioned2020-12-04T18:13:43Z
dc.date.available2020-12-04T18:13:43Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/95278
dc.description.abstractHızla gelişen teknoloji sayesinde marketler ve işletmeler verilerini kolayca saklayabilmektedirler. Gerçekleştirilen her işlem depolanarak veri setlerini oluşturmaktadır. Gittikçe büyüyen bu veri setlerinden yararlı bilgiler elde edilmesi gerekmektedir. İşte bu aşamada veri madenciliği devreye girmektedir.Bu çalışmada, öncelikle veri madenciliğinin temelleri, aşamaları, kullanım alanları ve temel algoritma çeşitlerinden bahsedilmiştir. Daha sonra Veri Madenciliği modellerinden olan `Birliktelik Kuralları` algoritmaları üzerinde durulmuş, bu algoritmalar arasında bir değerlendirme yapılarak Apriori algoritması tercih edilmiştir.Son bölümde Türkiye'deki bir perakende satış mağazasının verileri ile Apriori algoritması kullanılarak Birliktelik Kuralı Analizi uygulanmış ve ürünler arasındaki ilişkiler ortaya çıkarılmıştır.
dc.description.abstractThanks to the rapidly developing technology, companies and businesses can easily store their data. Storage of each transaction performed forms data sets. Useful informations has to be obtained from the steadily growing data sets. At this stage, data mining is of paramount importance.Firstly, in this study, the basics of data mining, its stages, application areas and types of basic algorithms are discussed.Secondly, a comprehensive review of `Association Rules` algorithms, as one of the main tools of data mining, is presented. Considering the strenghts and weaknesses of the presented algorithms, Apriori algorithm is preferred for application.Lastly, association rule analysis is applied using Apriori Algorithm on data of one of the retail chains in Turkey and relations between products are revealed. Furthermore, the implicaitons of the analysis are discussed in detail.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEndüstri ve Endüstri Mühendisliğitr_TR
dc.subjectIndustrial and Industrial Engineeringen_US
dc.titleAssociation rules and market basket analysis: A case study in retail sector
dc.title.alternativeBirliktelik kuralları ve market sepeti analizi: Perakende sektöründe bir vaka çalışması
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEndüstri Mühendisliği Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10123404
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL TİCARET ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid442476
dc.description.pages81
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess