dc.contributor.advisor | Yalman, Duygu | |
dc.contributor.author | Aliyeva, Shakar | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T18:08:06Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T18:08:06Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-15 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/95139 | |
dc.description.abstract | Okul öncesi eğitim kurumları bireylerin ilk eğitim aldıkları kurum olarakbilinmektedir. Bu kurumlarda eğitim veren öğretmenlerin okul yöneticisi ile ilgili deneyimleriönemli ölçüde öğrencileri ve diğer grup elemanlarını etkilemektedir. Öğretmenlerin okulyöneticilerini birer etik lider olarak değerlendirmeleri ve okul içerisindeki davranışlarınıbelirli çerçevelerde yorumlamaları önem kazanmaktadır. Çalışma kapsamında okul öncesieğitim kurumlarında görev yapan okul yöneticilerinin değerlendirilmesinin temel nedeniolarak, öğrencilerin yaş gruplarının erken çocukluk yıllarına denk gelmesi gösterilebilir. Budönemdeki bireylerin çevrelerinden çabuk etkilendiği ve kişilik gelişimlerini etkileyecekönemli psikolojik evrelerden geçtiği bilinmektedir. Okul müdürlerinin etik liderlikdavranışlarının öğretmenler tarafından değerlendirilmesini konu alan çalışma kapsamında,öğretmenlerin belirttikleri görüşler sonucunda bulgulara ulaşılmıştır. Çalışma kapsamındatematik analiz yapılarak kodlar ve temalar oluşturulmuş, olay örgüleri üzerinden sonucaulaşılmıştır. Öğretmenler araştırma sonuçlarına göre etik liderlik ile ilgili genel bilgileresahipken, okulda hangi davranışların etik olup olmadığına karar vererek, durumugözlemleyebilmektedir. Katılımcılardan birine göre liderlik kavramı güç ifade etmektedir:`Bir lider adaletli olmalı, herkese eşit davranmalı ve işini gerçekten iyi yapmalıdır.`Yöneticinin etik dışı davranışını tanımlarken bunu tecrübeye dayandırdığını, kişinin kişilikkarakteriyle alakalı olduğunu vurgulamaktadır: `Müdür etik dışı davranışta bulunmuş olabilir, ama zayıf bir karaktere sahipsen bir şey söyleyemezsin. Güçlü bir karaktere sahipsen her şeyisöylersin kendini savunursun.` Bu öğretmen, müdürün etik dışı davranışında yanlış hareketyaptığını söylemek kişinin kendi karakteriyle özgüveniyle alakalı bir şey olduğunubelirtmektedir. Diğer bir öğretmen ise, etik kavramını ahlak ilkelerini inceleyen bir bilim dalıolarak tanımlamıştır. Ayrıca çalışma grubundaki diğer öğretmenlerin okuldaki etik dışıdavranışı ayrımcılık, kayırma, duygusal mobbing, yıldırma, bencillik, baskı, hakaret gibidavranışlar olarak tanımladıkları saptanmıştır.Anahtar Kelimeler: etik liderlik, okul öncesi, yönetici, lider, etik | |
dc.description.abstract | Preschool education institutions are known as the institutions where individualsreceive their first education. The experiences of the teachers who teach in these institutionsabout the school administrator significantly affect the students and other group members. It isimportant for teachers to evaluate school administrators as ethical leaders and to interpret theirbehavior within a specific framework. The main reason for the evaluation of schooladministrators working in pre-school education institutions within the scope of the study isthat the age groups of the students coincide with early childhood years. It is known thatindividuals in this period are quickly affected by their environment and go through importantpsychological phases that will affect their personality development. The findings werereached as a result of the opinions expressed by the teachers in the study, which concerned theevaluation of the ethical leadership behaviors of school principals by teachers. Within thescope of the study, codes and themes were created by thematic analysis and results werereached through event patterns. According to the results of the research, teachers have generalknowledge about ethical leadership and can observe the situation by deciding which behaviorsare ethical or not in school. According to one of the participants, the concept of leadershipexpresses power: `a leader must be fair, treat everyone equally, and do his job really well.`When describing the manager's unethical behaviour, he emphasizes that it is based onexperience, it is related to the person's personality character: `the manager may have engaged in unethical behaviour, but you can't say anything if you have a weak character. If you have astrong character, you say anything, you defend yourself.` This teacher states that it issomething to do with one's own character and self-confidence to say that the principal actedimproperly in his unethical conduct. Another teacher described the concept of ethics as abranch of science that studies the principles of morality. In addition, other teachers in thestudy group defined unethical behavior in school as discrimination, favoritism, emotionalmobbing, intimidation, selfishness, oppression, and insulting behavior.Key words: ethical leadership, preschool, teacher opinions, leader, ethics | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan okul müdürlerinin etik liderlik davranışlarının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | Evaluation of ethical leadership behaviors of school directors due to preschool education i̇nstitutions by teachers | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-15 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10297075 | |
dc.publisher.institute | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL KÜLTÜR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 568160 | |
dc.description.pages | 82 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi ve Planlaması Bilim Dalı | |