Show simple item record

dc.contributor.advisorŞen, Ali
dc.contributor.authorDönmez, Görkem
dc.date.accessioned2020-12-04T18:06:08Z
dc.date.available2020-12-04T18:06:08Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-08-27
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/95077
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı Türkiye ekonomisinde önemli rol oynayan sektörlerin oligopol piyasada olduğunu araştırmak ve oligopol piyasanın önemini, bu piyasada rekabet ederken uygulanan oyun teorisinin sektördeki oyuncular tarafından nasıl uygulandığını incelemektir.Yoğunlaşma oranı hesaplamasıyla TUİK verileri kullanılarak sektörlerin hangi piyasa yapısı içerisinde olduğu belirlenmiş, önemli birçok sektörün oligopol piyasada yer aldığı görülmüştür. Oligopol piyasasında firmaların rekabet analizi, piyasaya giriş engelleri, Michael Porter'ın 5 kuvvet modeli incelenmiştir. Oligopol piyasada yer alan bazı sektörler ve sektörlerin durumu ayrıntılı olarak açıklanmıştır. Oyun teorisini kullanarak firmaların birbiriyle rekabetinin analizi yapılmış, rekabet ederken hangi sektörlerin hangi hamlelerde bulunduğu araştırılmıştır.TUİK verilerindeki sektörlerin yoğunlaşma oranlarının (çok yüksek, yüksek, orta ve düşük) derecelerine göre sektörler gruplandırılmış, derecelerine göre rekabetin ve sektörde hamlelerin nasıl yapıldığı incelenmiştir.
dc.description.abstractThe aim of this study was to investigate whether the sector oligopoly market in Turkey play an important role in the economy and the importance of oligopoly, game theory applied while competing in this market is to examine how implementation by the player in the industry. The concentration ratio calculation was used to determine the market structure of the sectors by using the data of TUİK and it was seen that many important sectors were in the oligopoly market. Competition analysis of firms in the oligopoly market, barriers to entry to the market, 5 force model of Michael Porter have been examined. Some sectors and sectors in the oligopoly market are explained in detail. By using game theory, the competition of the companies was analyzed, and it was researched which sectors were involved when competing. According to the degree of concentration of the sectors (very high, high, medium and low) in the sectors of TUIK data, sectors are grouped, competition according to their degree and how the moves are made in the sector are examined.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEkonomitr_TR
dc.subjectEconomicsen_US
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleOligopol piyasalarında oyun teorisinin rekabet geliştirme amacıyla kullanılması üzerine bir araştırma
dc.title.alternativeAn investigation on the use of game theory in the oligotol markets for competitive development
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-08-27
dc.contributor.departmentİktisat Anabilim Dalı
dc.subject.ytmOligopoly
dc.subject.ytmGame theory
dc.subject.ytmCompetition
dc.subject.ytmCompetition policies
dc.subject.ytmCompetition strategies
dc.subject.ytmPorter, Michael
dc.subject.ytmTurkish Statistical Institute
dc.identifier.yokid10248040
dc.publisher.instituteLisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL KÜLTÜR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid541623
dc.description.pages84
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess