Show simple item record

dc.contributor.advisorGöçek, Elif
dc.contributor.authorEmiroğlu, Ezgi
dc.date.accessioned2020-12-04T17:59:24Z
dc.date.available2020-12-04T17:59:24Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-11-18
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/94952
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, depresyon belirtilerine sahip olan ve olmayan ergenlerin okul algıları ve arkadaşlık ilişikleri hakkındaki öykülerdeki farklılıkları araştırmaktır. Ergenlerin depresyon düzeyleri, Çocuklar için Depresyon Ölçeği kullanılarak ölçülmüştür. Ergenlerin hikayelerindeki farklılıklar yeni geliştirilen bir projektif test olan Çocukların Yaşam Değişimleri Ölçeği ile incelenmiştir. Çalışmadaki gruplar cinsiyet özellikleri ve yaşları açısından eşitlenmiştir. Hikayeler içerik analizi ve tematik analiz yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Beş ana tema ortaya çıkmıştır: Akranlarda Zorbalık Davranışları, Akranlar Arasında Zorbalığa Maruz Kalma, Akranlarda Arkadaşlık, Hikayenin Sonlanması, Sınıf Ortamı. Her iki grubun da öyküleri zorbalık temasını içermekteydi, ancak mağdurların duyguları ve mağdurların tepkileriyle ilgili algıları farklıydı. Depresyonda olan grubun hikayelerinde daha az olumlu arkadaş figürü vardı. Her iki grubun da hikayeleri negatif öğretmen figürleri içermekteydi. Depresyonda olmayan gruba kıyasla depresyonda olan grubun hikayelerinde daha olumsuz sonlar vardı. Bulgular, mevcut literatür doğrultusunda ele alınmış; gelecekteki araştırmalar ve klinik uygulamalar için önerilerde bulunulmuştur.
dc.description.abstractThe purpose of this study was to explore the differences between depressed vs nondepressed adolescents in their narratives about school and peer relationships. Adolescents' depression levels were measured by the Children's Depression Inventory-2. The narratives of adolescents were examined by the newly developed projective measure 'the Children's Life Changes Scale'. The sample was taken from a larger study- the standardization of The Children's Life Changes Scale. This study analysis integrates a quantitative assessment of depression with a qualitative exploration of the peer relationships and school perception of adolescents. The groups were controlled in terms of gender and age. The narratives were analyzed by using content and thematic analysis. Five main themes have emerged: Bullying Behaviors Among Peers, Victimization Among Peers, Companionship Among Peers, The Ending of The Story, The Classroom Environment. The results indicated differences between two groups. Both the depressed and non-depressed group indicated bullying themes in the stories, but they have different perceptions about feelings of the victims and in reactions to victims. The depressed group had less positive friend figures in their stories. A negative teacher figure was found in the stories of both groups. The depressed group had more negative endings than the non-depressed group in their stories. In the light of existing literature, findings were discussed in terms of their implications and recommendations were made for future research and clinical implications.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleExploration of school perceptions and peer relationships in depressed adolescents
dc.title.alternativeDepresyondaki ergenlerin okul algılarının ve arkadaşlık ilişkilerinin incelenmesi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-11-18
dc.contributor.departmentKlinik Psikoloji Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10256479
dc.publisher.instituteLisansüstü Programlar Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL BİLGİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid577409
dc.description.pages119
dc.publisher.disciplineKlinik Psikoloji Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess