Show simple item record

dc.contributor.advisorKorumaz, Mithat
dc.contributor.authorSadoula, Gkioultzan
dc.date.accessioned2020-12-04T17:44:34Z
dc.date.available2020-12-04T17:44:34Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-09-22
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/94534
dc.description.abstractDeğişimin kaçınılmaz olduğu günümüz dünyasında değişen örgütsel koşullara bağlıolarak yeni liderlik kuramları da literatüre kazandırılmaktadır. Liderliğin grup üyeleriarasında dağıtılan bir olgu olarak grubun tüm üyeleri için gelişime önem verdiğini veliderlik görevinin sadece bir kişi ile sınırlı olamayacağını, grup içerisinde dağıtılmasıgerektiğini ifade eden dağıtımcı liderlik kavramı da yeni literatüre kazandırılankuramlardan biridir. Kavram ile ilgili literatür incelendiğinde dağıtımcı liderlikkavramının eğitim kurumlarında uygulanabilirliğine yönelik çalışmalar olduğugörülmektedir. Çünkü dağıtımcı liderliğin kolektif, koordineli ve dönüşümlü ağlariçerisinde işleyebilen yapısı nedeni ile okul için önemli bir model olduğudeğerlendirilmektedir. Bu bağlamda, araştırmanın amacı okul öncesi eğitimkurumlarında görevli yönetici ve öğretmenlerin dağıtımcı liderlik ve ortak karar almaolgularına ilişkin görüşlerinin incelenmesi olarak belirlenmiştir. Araştırmada nitelaraştırma yaklaşımlarından biri olan olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmacıtarafından okul öncesi eğitim kurumlarında görevli yönetici ve öğretmenlerindağıtımcı liderlik ve ortak karar alma olgularının okul öncesi eğitim kurumlarındauygulanabilirliği, avantajları, sınırlılıkları ve önkoşullarına ilişkin görüşlerini içerenyarı yapılandırılmış yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Yüz yüze görüşmetekniği ile 12‟si okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan yöneticilerden, 11‟ise okulöncesi eğitim kurumlarında görevli öğretmenlerden oluşan toplam 23 kişiyeuygulanmıştır. Toplanan veriler ile yapılan içerik analizi sonucunda `LiderlikAlgısı`, `Fayda Algısı`, `Sınırlılıklar` ve `Ön Koşullar` olmak üzere toplam dörttemaya ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda ulaşılan temaların, okul öncesi eğitimkurumlarında dağıtımcı liderlik ve ortak karar alma süreçlerinin benimsenmesi vesorunsuz bir şekilde uygulanabilmesi için farkındalık yaratmaya yönelikçalışmalardan, yönetici ve öğretmenlerin bilgilerinin artırılması ve davranışlarınınyönlendirilebilmesi amacı ile verilebilecek eğitim içeriklerinin planlanmasına kadargeniş bir ölçekte kullanılabileceği değerlendirilmektedir.Anahtar kelimeler: Dağıtımcı liderlik, ortak karar alma, okul öncesi eğitimkurumları, öğretmen, okul yöneticisi, nitel.
dc.description.abstractNew leadership theories are continuously added to the literature due to changingorganizational conditions in today's world where change is inevitable. The concept ofdistributive leadership, which states that leadership as a phenomenon distributedamong group members, attaches importance to development for all members of thegroup and that the leadership task cannot be limited to only one person and it shouldbe distributed within the group. When the literature on the concept is examined, it isseen that there are studies on the applicability of the concept of distributiveleadership in educational institutions. Because distributive leadership is considered tobe an important model for the school due to its structure that can operate incollective, coordinated and rotating networks. In this context, the aim of the studywas to examine the views of the managers and teachers working in preschooleducation institutions about distributed leadership and common decision making. Inthis study, one of the qualitative research approaches is used. The researcherconducted semi-structured interviews that included the opinions of managers andteachers working in preschool education institutions regarding the applicability,advantages, limitations and prerequisites of distributed leadership and commondecision-making in preschool education institutions. Face to face interview techniquewas applied to a total of 23 people, 12 of whom are managers and the rest areteachers working in preschool education institutions. As a result of the contentanalysis, a total of four themes were reached: `Perception of Leadership`,`Perception of Benefit`, `Limitations` and `Prerequisites`. It is evaluated that thethemes reached can be used in a wide scale from the studies aiming to raiseawareness of the managers and teachers as well as the planning of the educationalcontents in order to adopt distributive leadership and common decision-making processes in preschool education institutions and to implement them in a smoothmanner.Keywords: Distributive leadership, common decision making, preschool education,teacher, principle, qualitative.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan okul yöneticileri ve öğretmenlerin dağıtımcı liderlik ve ortak karar almaya ilişkin görüşlerinin incelenmesi
dc.title.alternativeAnalysing thouhts of managers and teachers working in preschool education institutions related to distributive leadership and common decision making
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-09-22
dc.contributor.departmentEğitim Yönetimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10313570
dc.publisher.instituteLisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid594615
dc.description.pages110
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess