dc.contributor.advisor | Gönenli Toker, Sinem | |
dc.contributor.author | Çinar, Zübeyde | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T17:44:16Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T17:44:16Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-07-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/94525 | |
dc.description.abstract | Problemin Tanımı: Bu çalışmanın amacı 6-10 yaş aralığında anne-babası boşanmış çocuklarda görülen davranış problemleri; dehb,somatik yakınmalar, öfke nöbetleri, içe kapanıklılık, sosyal ilişki problemleri, yalan söyleme, çalma, korku sorunları gibi çeşitli davranış problemleri değişkenleri arasındaki ilişkilere odaklanarak; davranış problemleri, duygusal sorunlar, dehb, davranış problemleri, akran sorunları, sosyal davranış problemleri olarak gruplama yapılarak olası etkilerin analiz edilmesi amaçlanmıştır. Aynı zamanda ailelerin sosyo-demografik özelliklerin davranış problemlerine olası etkileri derinlemesine incelenerek boşanmış ailelerin çocukları ile boşanmamış ailelerin çocukları arasındaki söz konusu farkların incelenerek etkilerin incelenmesi amaçlanmıştır.Yöntem:Yapılan araştırmada İstanbul iline bağlı Gaziosmanpaşa, Ümraniye ve Ataşehir ilçelerinden bulunan ilkokullardan veri toplanmıştır. Toplamda 222 katılımcının bulunduğu bu çalışmanın örneklemini 6-10 yaş arası anne ve babası boşanmış ve boşanmamış çocukların ebeveynleri oluşturmaktadır. 6-10 yaş aralığındaki öğrencilerin davranış problemlerini analiz etmek ve değerlendirmek için GGA Ebeveyn ve Öğretmen formları, diğer parametrelerin problem durum üzerinde olan etkisini incelemek için ebeveynlere kişisel-demografik bilgi formu uygulanmıştır.Bulgular: Boşanmış ve Boşanmamış ebeveyne sahip bireylerin anketlerden aldıkları puanların karşılaştırılması için Bağımsız örneklemler için t-testinden (Independent Samples t-test) yararlanılmıştır. Davranış problemlerinin alt boyutlarını analiz etmek için `levene testi` ve `post-hoc` analizleri yapılmıştır.Test sonucunda elde edilen p değerlerine bakıldığında aile bütünlüğü(boşanmamış) olan ve aile bütünlüğü olmayan (boşanmış) ailede yetişen çocuklar için velilerden alınan verilere göre; duygusal sorunlar (p=0.000), dehb (p<0.166), davranış problemleri (p<0.055), akran sorunları (p< 0.001), sosyal davranış problemleri (p<0.008) alt boyutlarından elde edilen puanların aile bütünlüğü olmayan(boşanmış) ailede yetişen çocukların; aile bütünlüğü olan(boşanmamış) ailede büyüyen çocukların durumlarına göre anlamlı bir farklılık gösterdiği saptanmıştır. Öğretmenlerden alınan verilerden elde edilen p değerlerine bakıldığında aile bütünlüğü(boşanmamış) olan ve aile bütünlüğü olmayan (boşanmış) ailede yetişen çocuklar için; duygusal sorunlar (p=0.000), dehb (p<0.370), davranış problemleri (p=0.000), akran sorunları (p< 0.781), sosyal savranış problemleri (p<0.0002) problem alt boyutlarından elde edilen göre anlamlı bir farklılık gösterdiği. Her iki grup arasında güçlük açısından istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu ve ailesi boşanmış olan çocukların güçlük düzeyinin boşanmamış olanlara göre yüksek olduğu belirlenmiştir.Sonuç: Bu araştırmada çeşitli davranış problemlerin boşanmış ailelerin çocukları üzerinde etkili olabileceği yönünde verileri destekleyecek veriler elde edilmiş ve boşanmanın ve sürecin yönetilip yönetilememesinin çocuklar üzerindeki etkileri irdelenmiştir. Sosyodemografik açıdan diğer çalışmalara göre farklı bir bölgede boşanmanın çocuklar üzerindeki etkileri irdelenmiştir.Anahtar Kelimeler: Boşanma, davranış problemleri,güçlük, boşanma ve çocuk, boşanmanın çocuk üzerindeki etkileri | |
dc.description.abstract | Description: This study aims to analyse the behavioural problems in children between ages 6-10, including adhd, somatic complaints, anger problems, introversion, problems in social relationships, lying, stealing and phobias. The behavioural problems reviewed according to the different related factors and grouped in categories such as emotional problems, adhd, peer problems and social behavioural problems. Additionally, the effect of sociodemographic factors is studied compare their effects on children with divorced and un-divorced parents.Methodology: The data were collected from the primary schools in Gaziosmanpaşa, Ümraniye and Ataşehir. The sample set features 222 participants, who are divorced or un-divorced parents of children. To analyse and evaluate the behavioural problems, Turkish Strengths and Difficulties Questionnaires (SDQ/GGA) and teacher questionnaires were used. To analyse the effects of other related parameters, personal/demographic questionnaires were provided for parents.Findings: Independent Samples T-Tests were used to compare the scores from the children with divorced and un-divorced parents; to analyse the sub-dimensions of the behavioural problems Levene's tests and post-hoc analyses were performed. The resulting p-values and data from the parents, which can be grouped into emotional problems (p=0.000), ADHD (p<0.166), behavioural problems (p< 0.055), peer problems (p< 0.001), social behavioral problems (p< 0.008), indicate that children without family integrity and with divorced parents show a statistically significant difference compared to children with un-divorced parents. The p-values of the data from teachers, emotional problems (p=0.000),adhd (p<0.370), behavioural problems (p=0.000), peer problems (p< 0.781), social behavioural problems (p<0.0002) also report a statistical significance. The findings indicate the presence of a statistically significant difference between the both groups and children with divorced parents have relatively increased levels of hardship.Conclusion: In this study, the collected data suggests a relationship between divorce and behavioural problems in children. Additionally, the effects of divorce and its management on children are studied. Sociodemographic effects of divorce on children, particularly per region, are also examined.Keywords: Divorce, behavioural problems, hardship, divorce and children, effects of divorce on children | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | 6-10 yaş aralığındaki anne ve babası boşanmış çocuklarda davranış problemi analizi | |
dc.title.alternative | The study of behavioural problems of children between ages 6-10 with divorced parents | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-07-06 | |
dc.contributor.department | Psikoloji Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10308195 | |
dc.publisher.institute | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 626334 | |
dc.description.pages | 146 | |
dc.publisher.discipline | Psikoloji Bilim Dalı | |