dc.contributor.advisor | Lekesizalın, Ferma | |
dc.contributor.author | Çün, Başak | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T17:43:59Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T17:43:59Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-03-24 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/94516 | |
dc.description.abstract | Bu tez, önde gelen geç Viktorya dönemi şair ve oyun yazarı Oscar Wilde'ın üç oyununda, cinsiyet kimliklerinin toplumsal yapılandırılmasının nasıl bozulduğunu göstermeyi amaçlamaktadır. Tüm toplumsal kurgularda olduğu gibi, cinsiyetlere kalıcı olarak atfedilen tüm davranış kalıpları, yalnızca insanları bireysel ve kolektif tercihleri kapsamında denetleme amacıyla yürütülen ilüzyonlardan ibarettir. Kişiler, yaşamlarının en erken safhalarından itibaren kadın veya erkek olmak üzere eğitilirler, ve cinsiyetlerine dayatılan rolleri hayat boyu sergilemeye devam etmeye zorlanırlar. Kendisi de homoseksüel bir birey olan Wilde, bu rollere, bir cinsiyeti diğerinin üzerinde tutmaksızın meydan okumaktadır. Lady Windermere's Fan, An Ideal Husband ve The Importance of Being Earnest isimli oyunlarında, cinsiyet davranışlarını birbirinden ayıracak katı sınırların var olmadığı yeni bir algı yaratmak amacıyla tüm ahlaki dengeleri bozmaktadır; bu sebeple ne kadınlar ne de erkekler Viktorya toplumunun onları olmaya zorladığı şekilde `iyi` veya `kötü` olarak gruplandırılamamaktadır. Birinci bölüm, namuslu ve ahlaksız kadın yapılanmalarını, ahlağın kadın ve erkek kimlikleri üzerindeki etkisine işaret etmek suretiyle ele almaktadır. Karakterler, ahlaki zorunlulukların farkında olmalarına rağmen dayatılmış rollerinin dışına çıkarak, doğru kadın ve erkek hareketlerini tanımlamanın mümkün olmadığı bir ortam yaratmaktadırlar. Ikinci bölümde, mükemmel koca yapılanmasına ve karısı başta olmak üzere çevresinin bu ideal ile beslenip, ardından gerçekle nasıl yüzleştiğine odaklanılmaktadır: erkek, kendisine düzgünlük anlamında atfedilen inançlara ters düşen pek çok davranış sergilemektedir. Üçüncü oyun ise kadın ve erkeklerin evlilik kurumunda kabul görme adına gösterdikleri ikiyüzlülüğü ortaya koymaktadır. Viktorya dönemine özgü şekilde sunulan karakterler, ya ahlaki temellerinden sapmakta, ya da aşk ve birliktelikleri değersizleştirmekte, böylece ne kadın ne de erkeklerin gerçek anlamda haysiyetli olmadığı bu yapmacık atmosferin temelini çürütmeye hizmet etmektedirler. Bu çalışma göstermektedir ki Wilde, üç oyununda da cinsiyet kimliklerinin sınırlarını kaldırmakta, kadınlık ve erkekliğin algılanma düzenini ihlal etmekte, dolayısıyla bilinen cinsiyet kategorileri güvenirliklerini yitirip yeni, kaotik bir düzene dönüşmektedir. Anahtar kelimeler: Toplumsal İnşa, Sınıfsal Ayrım, Cinsiyet Rolleri, Aile, Evlilik, Yapıbozum, Ahlak | |
dc.description.abstract | This dissertation attempts to reveal how social construction of gender roles is disrupted in three plays of the prominent late Victorian poet and playwright, Oscar Wilde. As in all social constructs, what seems permanently attached to genders is merely an illusion carried out to regulate people in terms of their individual and collective choices. People are trained from the earliest stages of life to become either women or men, and they are forced to keep on performing the roles imposed upon their genders throughout their lives. As a homosexual himself, Wilde challenges these roles without placing one sex before another. In Lady Windermere's Fan, An Ideal Husband and The Importance of Being Earnest, he destroys all moral balances in order to create a new perception where no strict borders exist to separate the gender traits from one another; hence, neither women nor men are able to fit into the groups of `good` or `bad` in the way Victorian society compels them to. The first chapter issues the constructs of angelic and corrupt women, pointing out the impact of morality on female and male identities. Though being aware of the moral requirements, characters get out of their pre-given roles and forge an environment where it is not possible to define the correct manners of a woman and a man. In the second chapter, I focus on the construct of the perfect husband and the ways through which people, wife being in the first place, feed with this ideal and then face the reality: a man lays out several manners that contradict the beliefs attributed to him as a decent man. Lastly, the third play reveals all the hypocrisy women and men display in order to gain acceptance in marriages. Portrayed as typical Victorian characters, they either deviate from their moral grounds, or trivialize love and courtship, serving to undermine the superficial atmosphere where neither women nor men appear truly dignified. By drawing on these three plays, this study demonstrates that Wilde removes the borders of gender identities and violates the patterns womanhood and manhood are perceived in; therefore, former gender categories lose their credibility and transform into a new, chaotic pattern.Keywords: Social Construction, Class Divisions, Gender Roles, Family, Marriage, Deconstruction, Morality | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | İngiliz Dili ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.subject | English Linguistics and Literature | en_US |
dc.title | Oscar Wilde`s challenge to socially constructed gender roles in his selected plays | |
dc.title.alternative | Oscar Wilde'ın seçili oyunlarında toplum tarafından yapılandırılmış cinsiyet rollerine meydan okuması | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2020-03-24 | |
dc.contributor.department | İngiliz Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10319796 | |
dc.publisher.institute | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 605153 | |
dc.description.pages | 206 | |
dc.publisher.discipline | İngiliz Dili ve Edebiyatı Bilim Dalı | |