Show simple item record

dc.contributor.advisorÖktem, Öz
dc.contributor.authorYalçin, Didem
dc.date.accessioned2020-12-04T17:43:25Z
dc.date.available2020-12-04T17:43:25Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-02-05
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/94498
dc.description.abstractVICTORIA DÖNEMİ'NDE YENİ KADIN'IN OLUŞUMUÖZETBu tez bir karşılaştırmalı edebiyat çalışması olup, Victoria dönemi'nde yazılmış üç oyundaki `Yeni Kadın` kavramı Feminist eleştirel kuramı altında incelenecektir. İlk oyun Henrik Ibsen'in Bir Bebek Evi, ikinci oyun, George Bernard Shaw'ın Bayan Warren'ın Mesleği, ve son olarak August Strindberg'inMatmazel Julie adlı oyunu ele alınacaktır.YeniKadın on dokuzuncuyüzyıl sonunda ortaya çıkan ve kadınların toplumsal ve siyasi alanda özgür ve bağımsız olmalarını destekleyen, ve daha çok edebiyat ve entellektüel alanda desteklenen bir kavramdır. Ibsen ve Shaw bu kavramı özellikle desteklerken, Strindberg yermekte ve eleştirmektedir. Bu kavramın tiyatro eserlerine nasıl yansıtıldığı Feminizm akımı altında incelenecektir.Dönemin sonlarına doğru ortaya çıkan Yeni Kadın, aslında ataerkil toplumun yarattığı bir kadındır. Ortaya çıkan Yeni Kadin, artık kendi ayakları üzerinde durabilen, kendi ekonomik bağımsızlığını kazanma yolunda adımlar atan ve kendi başına yaşam mücadelesi verme çabası içine girer. Birinci bölümde, Victoria Dönemi'ndeki alışılagelmiş, toplum kurallarını göz önünde bulunduran `Eski Kadın` figürüyle, dönemin sonlarına doğru doğan Yeni Kadın figürü ele alınacaktır.İkinci bölümde Bir Bebek Evi adlı oyunda ana karakter Nora, oyunun sonunda evini, kocası Torvald Helmer ve çocuklarını terk eder. Her ne kadar Nora, kocası Torvald Helmer için para bulmak istiyormuş gibi görünse de, aslında kendi Sosyo-Ekonomik bağımszlığını göz önünde bulundurmak ister. Üçüncü bölümde, Bayan Warren'ın Mesleği oyunu incelenecektir. Vivie'nin annesi Bayan Warren, Frank, Praed ve oyundaki diğer karakterler ile başa çıkmaktadır. Oyundaki tüm karakterler Vivie'yi baskı altına almaya çalışmışlardır. Fakat Vivie kendini ataerkil toplumun yarattığı baskılardan sıyrılır. Dördücü bölüm ise Matmazel Julie oyunu incelenecektir. Oyunda August Strindberg, bir ev sahibesiyle hizmetkarının ilişkisini anlatmaktadır. Matmazel Julie ile hizmetkarı Jean arasındaki ilişki toplumsal kuralların dışınaçıkan bir ilişkidir. Oyunun sonunda Matmazel Julie korkularıyla yüzleşmemek için ve kendi gurunu kurtarmak için intihar eder. Görüldüğü üzere, üç oyundaki kadın karakterler hep bir toplumsal baskı altındadırlar. Buna rağmen gelinen nokta üç kadın da kendini kurtarmıştır. AnahtarKelimeler: YeniKadın, Nora, Vivie, Matmazel Julie, Feminizm.
dc.description.abstractTHE EMERGENCE OF `NEW WOMAN` IN VICTORIANDRAMAABSTRACTIn this study, a comparative literary work, the concept of `New Woman`is analysed in three Victorian plays, under the critical theory of Feminism. The first play is Henrik Ibsen's A Doll's House, the second is George Bernard Shaw's Mrs. Warren's Professionand the final play is August Strindberg's Miss Julie. The `New Woman` emerges towards the end of the 19th century under the scope of literary works and intellect. The concept has been supported by inter-disciplinary branches, under socio-political issues. While Ibsen and Shaw exalt the New Woman, Strindberg criticises it. The reflection of this concept in drama of the 19th century is analysed in this thesis. The New Woman is a productofpatriarchalsociety.This New Woman can stand on her feet and move independently. She steps for gaining her economic independence and survival efforts on her own.First chapter mainly discusses the traditional subservient `Old Woman` and how the concept of New Woman emerged towards the end of the 19thcentury.In chapter two, A Doll's House will be analysed. At the end of the play, Nora leaves her house, her husband, TorvaldHelmer, and her children. Although Nora tries to sign a bill in order to find money for her husband, she tries to consider her Socio-Economic independence. The third chapter the play, Mrs. Warren's Profession will be analysed. The main character Vivie tries to keep up with her mother, Mrs. Warren, Frank, Praed and the other characters in the play. All of the characters in the play try to suppress Vivie. In spite of the fact that Vivie is under pressure, she manages to get rid of the problems. In the forth chapter, Miss Julie will be analysed. The relationship between a house mistress and her valet is inappropriate. At the end of the play, Miss Julie commites suicide in order not to face with her fears and saves her dignity.As it will be discussed all three female characters end up by somehow rescuing themselves, despite the social pressure that they are exposed to.Keywords: TheNewWoman, Nora, Vivie, MissJulie, Feminismen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİngiliz Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectEnglish Linguistics and Literatureen_US
dc.titleThe emergence of `new woman` in Victorian Drama
dc.title.alternativeVıctoria Dönemi'nde yeni kadın'ın oluşumu
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-02-05
dc.contributor.departmentİngiliz Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10310495
dc.publisher.instituteLisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid607130
dc.description.pages53
dc.publisher.disciplineİngiliz Dili ve Edebiyatı Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess