Show simple item record

dc.contributor.advisorBoylu, Emrah
dc.contributor.authorŞahin, Furkan
dc.date.accessioned2020-12-04T17:42:35Z
dc.date.available2020-12-04T17:42:35Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-06-08
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/94473
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, Suriyeli öğrencilere ilk okuma yazma öğretimine ilişkin öğretmen öz yeterlik algı düzeylerini belirlemek ve cinsiyet, branş, çalışılan kurum, mesleki deneyim, yabancı dil olarak Türkçe öğretimine yönelik eğitim alma, ilk okuma yazma öğretimine yönelik eğitim alma, ana dili Türkçe olanlara ilk okuma yazma öğretimi tecrübesi olma, ilk okuma yazma öğretimi sürecinde en çok zorlandıkları beceri gibi değişkenlerle öğretmenlerin ilk okuma yazma öğretimi öz yeterlik algıları arasındaki ilişkiyi incelemektir.Bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya, Suriyeli Çocukların Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonunun Desteklenmesi Projesi (PIKTES) kapsamında 23 ilde görev yapan 282 Sınıf, Türkçe ve Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni katılmıştır. Araştırmada, Suriyeli öğrencilere okuma ve yazma öğreten öğretmenlerin ilk okuma yazma öğretimine ilişkin öz yeterlik algılarının ne düzeyde olduğunun belirlenmesi için Delican (2016) tarafından geliştirilen `İlk Okuma Yazma Öğretimine Yönelik Öz Yeterlik Ölçeği` kullanılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin kişisel bilgilerini tespit etmek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen`Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin ilk okuma yazma öğretimi öz yeterlik algı düzeylerini belirlemek ve öz yeterlik algılarını çeşitli değişkenler açısından incelemek için parametrik testler grubunda bulunan t- testi ve tek yönlü varyans analizinden (ANOVA) yararlanılmıştır.Araştırma sonucunda, Suriyeli öğrencilere okuma ve yazma öğreten öğretmenlerin ilk okuma yazma öğretimi öz yeterlik ortalamalarının 4,41 ile çok yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Araştırmada Suriyeli öğrencilere okuma ve yazma öğreten öğretmenlerin ilk okuma yazma öğretimi öz yeterlik algılarının branş, ilk okuma yazma öğretimine yönelik eğitim alma ve ana dili Türkçe olanlara ilk okuma yazma öğretimi tecrübesi olma değişkenlerine göre ölçeğin hazırlık, uygulama ve değerlendirme alt boyutlarının tamamında anlamlı farklılık bulunmuştur. Çalışılan kurum, mesleki deneyim ve yabancı dil olarak Türkçe öğretimine yönelik eğitim alma durumu değişkenleri ile öğretmenlerin ilk okuma yazma öğretimi öz yeterlik algıları arasında yalnızca ölçeğin değerlendirme alt boyutunda anlamlı farklılık bulunmuştur. Ancak öğretmenlerin ilk okuma yazma öğretimi öz yeterlik algıları ile cinsiyet ve ilk okuma yazma öğretimi sürecinde en çok zorlanılan beceri değişkenleri arasında anlamlı fark bulunamamıştır. Bu sonuçlar kapsamında Suriyeli öğrencilere ilk okuma yazma öğretimine yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Suriyeli Öğrenciler, Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi, İlk Okuma Yazma Öğretimi, Öz Yeterlik Algısı, Öğretmen Öz Yeterliği
dc.description.abstractThe aim of this study is to determine the teachers' self-efficacy perception levels regarding the First Literacy Teaching of Syrian students. Gender, branch, working place, professional experience, receiving education for teaching Turkish as a foreign language, receiving education for First Literacy instruction, being experienced on the First Literacy Teaching for those the native speakers of Turkish, and the skills they had the most difficulty in the First Literacy Teaching process.In this research, survey model which is one of the quantitative research methods was used. 282 Primary School Teachers, Turkish Teachers and Turkish Language and Literature Teachers working in 23 provinces within the scope of the Project for Supporting the Integration of Syrian Children into Turkish Education System (PICTES) participated in the study.In this study, `Self-Efficacy Scale for First Literacy Teaching` developed by Delican (2016) was used to determine the level of self-efficacy perceptions of teachers who teach reading and writing to Syrian students. In addition, `Personal Information Form` was developed by the researcher to determine the personal information of the teachers.The T-test and One-Way Analysis of Variance (ANOVA) in the parametric tests group were used to determine the levels of self-efficacy perceptions of the teachers who participated in the study and to examine their self-efficacy perceptions in terms of various variables. As a result of the study, it was seen that the teachers who taught reading and writing to the Syrian students had a very high level of self-efficacy average of 4.41.In the study, significant differences were found in the sub-dimensions of the scale's preparation, implementation and evaluation according to the variables of self-efficacy perceptions of teacherswho teach reading and writing to Syrian students concerning branch, receiving education for teaching Literacy and being experienced on the First Literacy Teaching for those the native speakers of Turkish. Significant differences were found only between the variables of the working place, professional experience and educational status of teaching Turkish as a foreign language and teachers' perceptions of self-efficacy in the First Literacy Teaching. However, no significant difference was found between the teachers' self-efficacy perceptions of First Literacy Teaching and gender and skill variables that were most challenged in the First Literacy Teaching process. Within the scorpe oh these results, various suggestions were made for the first literacy instruction to the Syrian students.Key Words: Syrian Students, Teaching Turkish as a Foreign Language, Teaching Literacy, Self-Efficacy Perception, Teacher Self-Efficacyen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleGeçici koruma altındaki Suriyeli öğrencilere ilk okuma yazma öğretimine ilişkin öğretmen öz yeterlik algılarının incelenmesi
dc.title.alternativeExamining the teacher self-efficacy perceptions on the first reading and writing teaching to Syrian students who under temporary protection
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-06-08
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10314528
dc.publisher.instituteLisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid622886
dc.description.pages147
dc.publisher.disciplineİlköğretim Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess