Show simple item record

dc.contributor.advisorKutluca, Ali Yiğit
dc.contributor.authorOğuz, Büşra Nur
dc.date.accessioned2020-12-04T17:37:57Z
dc.date.available2020-12-04T17:37:57Z
dc.date.submitted2020
dc.date.issued2020-08-13
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/94330
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı okul öncesi dönemde çocukları olan ebeveynlerin teknoloji kullanımına yönelik görüşlerini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda ebeveynlerin teknoloji kullanımına dair görüşleri cinsiyet, yaş, ilçe, öğrenim durumu, çocuk sayısı, gelir düzeyi ve teknoloji kullanım sıklığı bağımsız değişkenlerine göre değerlendirilmiştir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden biri olan tarama modellerinden ilişkisel tarama yöntemine göre gerçekleştirilmiştir.Araştırmanın evrenini İstanbul'da okul öncesi dönemde çocukları olan ebeveynler oluşturmaktadır. Araştırmada nicel verilerin toplanması için örneklem, İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü ile irtibata geçilerek gerekli izinler alınıp il merkezindeki anaokullarından amaçlı örnekleme yöntemlerinden biri olan ölçüt örnekleme yöntemi kullanılarak seçilmiştir. Araştırmanın örneklemini 350 Küçükçekmece ilçesi ve 350 Esenler ilçesinden olmak üzere toplamda 700 ebeveyn oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kılınç, (2015) tarafından geliştirilen `Okul Öncesi Çağındaki Çocukların Teknoloji Kullanımı Hakkında Ebeveyn Görüşleri Ölçeği` kullanılmıştır. Bu ebeveynler aracılığıyla elde edilen veriler üzerinden geçerlik ve güvenirliğe kanıt sağlaması amacıyla Açımlayıcı Faktör Analizi ve Cronbach's Alpha güvenirlik analizi yapılmıştır. İkinci bir aşama olarak katılımcılardan elde edilen verilerin normalliği Kolmogorov-Smirnov testi aracılığıyla hesaplanmıştır. Alt problemleri yanıtlamak için veriler üzerinde Mann Whitney-U ve Kruskal Wallis-H testleri yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda ortaya çıkan yedi faktör sahip oldukları içeriklerine göre ayrı ayrı isimlendirilmiştir. Buna göre faktör isimleri; teknoloji kullanımında ebeveyn kontrolü, teknolojinin pedagojik yönü, teknolojinin faydaları, teknoloji kullanma yeterliği, teknolojinin zararları, öneriler ve teknoloji kullanımının sosyal etkisi şeklindedir.Veri analizleri sonucu annelerin teknoloji kullanımına yönelik görüşlerinin yaş, ilçe ve teknoloji kullanım sıklığı değişkenlerine göre anlamlı olarak farklılaştığı görülürken öğrenim durumu, çocuk sayısı ve gelir düzeyine göre anlamlı olarak farklılaşmadığı ortaya çıkılmıştır. Diğer yandan babaların teknoloji kullanımına yönelik görüşlerinin sadece ilçe değişkenine göre anlamlı olarak farklılaştığı tespit edilmiştir. Son olarak ebeveyn görüşleri alt boyutlara göre değerlendirildiğinde teknolojinin pedagojik yönü ve teknolojinin faydaları alt boyutunun babaların lehine farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılırken teknolojinin zararları alt boyutunda ise annelerin lehine farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Okul öncesi eğitimde teknoloji, teknoloji kullanımı, ebeveyn görüşleri, okul öncesi
dc.description.abstractThe aim of this study is to examine the opinions of parents who have children in preschool period on the use of technology. For this purpose, parents' views on technology use were evaluated according to their independent variables such as gender, age, district, educational background, number of children, income level and frequency of technology use. The research was carried out according to the relational screening method, one of the screening models, which is one of the quantitative research methods.The universe of the research is the parents who have children in preschool period in Istanbul. In order to collect quantitative data in the study, the sample was selected by contacting the Istanbul Provincial Directorate of National Education and using the criteria sampling method, which is one of the purposeful sampling methods from the kindergartens in the city center. The sample of the study consists of 700 parents from 350 Küçükçekmece and 350 Esenler districts. In the research, `Parental Opinions Scale on Technology Use of Preschool Children` developed by Kılınç, (2015) was used as a data collection tool. Exploratory Factor Analysis and Cronbach's Alpha reliability analysis were performed to provide evidence of validity and reliability over the data obtained through these parents. As a second step, the normality of the data obtained from the participants was calculated through the Kolmogorov-Smirnov test. Mann Whitney-U and Kruskal Wallis-H tests were performed on the data to answer sub-problems. The seven factors that emerged as a result of the analyzes were named separately according to their contents. According to this, factor names are parental control in technology usage, pedagogical aspect of technology, benefits of technology, competence of using technology, harms of technology, suggestions, and social effect of technology use.As a result of the data analysis, it was found that the opinions of the mothers regarding the use of technology differed significantly according to the variables of age, district and frequency of use of technology, while it did not differ significantly according to the education level, number of children and income level. On the other hand, it was not determined that the opinions of fathers regarding the use of technology differ only according to the district variable. Finally, when the parents' opinions were evaluated according to the sub-dimensions, it was concluded that the pedagogical aspect of technology and the benefits of technology differed in favor of the mothers, whereas in the sub-dimension of technology, it was found that the differences were in favor of the mothers.Keywords: Technology in preschool education, use of technology, parental opinions, preschoolen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkul öncesi dönemde çocukları olan ebeveynlerin teknoloji kullanımına yönelik görüşlerinin incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation of the opinions of parents have children in preschool period towards the use of technology
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-08-13
dc.contributor.departmentTemel Eğitim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPreschool education
dc.identifier.yokid10335410
dc.publisher.instituteLisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid629993
dc.description.pages129
dc.publisher.disciplineOkul Öncesi Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess