İlk ve ortaokul yöneticilerinin program okur-yazarlığına ilişkin algılarının çeşitli değişkenlere göre analizi
dc.contributor.advisor | Akpınar, Burhan | |
dc.contributor.author | Aslan, Osman | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T17:00:31Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T17:00:31Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-10-31 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/93336 | |
dc.description.abstract | Eğitimde nitelik için okul yöneticilerinin program okur-yazarlığı bilgi vebecerisine sahip olmaları çok önemlidir. Bunun için ise her şeyden önce yöneticilerinprogram okur-yazarlığı algıları önem taşımaktadır. Bu çalışmanın amacı, ilk veortaokul yöneticilerinin program okur-yazarlığı algılarını çeşitli değişkenlere göreanaliz etmektir. Araştırma, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Şanlıurfa ve Adıyamanillerinde kamuya ait okullarda görevli 378 okul yöneticisi üzerinde yürütülmüştür.Tarama modelinde yürütülen araştırmada veriler, araştırmacı tarafından geliştirilenbilgi formu ve Yönetici Program Okur-Yazarlığı Ölçeği ile elde edilmiştir. Ölçeğingeçerlik ve güvenirliğini sağlamak üzere pilot uygulama yapılmıştır. Pilotuygulamadan elde edilen veriler analiz edilerek tek boyutlu ölçek oluşturulmuştur.Bu ölçekle toplanan veriler istatistiksel paket programı vasıtasıyla analiz edilmiştir.Verilerin analizinde betimsel analiz teknikleri kullanılmıştır. Analizlerden ulaşılansonuçlar şöyledir: Okul yöneticilerinin program liderlik algıları orta düzeydedir.Buna göre, katılımcı okul yöneticilerinin, öğretim programlarının uygulanmasınarehberlik etmek ve öğretimsel liderlik becerisini orta düzeyde sergilemeleribeklenebilir. Ancak okul yöneticilerinin orta düzeyde program okur-yazarlığıalgıları, etkili ve verimli bir eğitim süreci için eksiklik kabul edilebilir. Okulyöneticilerinin program okur-yazarlığı algıları; cinsiyet, branş, görev şekli, eğitimdüzeyi, kıdem değişkenlerine göre farklılaşmazken; konuyla ilgili hizmet-içi eğitimalma durumuna göre anlamlı şekilde farklılaşmaktadır. Bu farklılığa göre, konuylailgili hizmet-içi eğitim alan yöneticilerin, program okur-yazarlığı algıları daha yüksektir. Buna göre, konuyla ilgili hizmet-içi eğitiminin önemli olduğu sonucunaulaşılmıştır. Çünkü öğretimsel lider olarak okul yöneticilerinin, programın dayandığıtemel felsefesi, hedefleri, kapsamı, öğretme-öğrenme anlayışı ve ölçmedeğerlendirmeboyutları hakkında bilgi sahibi olmaları, öğretim programlarının etkilibir şekilde uygulanabilmesi için önemli ve gereklidir.Anahtar Kelimeler: Program Okur-Yazarlığı, Program Liderliği, ÖğretimselLiderlik, Okul Yöneticisi, Okul Yönetimi. | |
dc.description.abstract | It is very important for school administrators to have knowledge and skills ofcurriculum literacy for education quality. For this reason, the perceptions of theschool administrators on curriculum literacy are of paramount importance. This studyaims to analyse primary and secondary school administrators' perception ofcurriculum literacy according to various variables. The study was conducted on 378administrators in public schools in Sanliurfa and Adiyaman in the 2018-2019academic year. The study was carried out in the survey model and the data wereobtained via the information sheet and the Scale of Curriculum Literacy ofAdministrators, developed by the researcher. In order to ensure the validity andreliability of the scale, a pilot study was performed. One-dimensional scale wasformed by analysing the data obtained from the pilot application. The data collectedwith this scale were analysed with a statistical package program. Descriptive analysistechniques were used for data analysis. The results of the analyses are as follows:School administrators' perception of curriculum leadership is at a moderate level.Accordingly, the participant administrators can be expected to guide theimplementation of curricula and demonstrate their instructional leadership skills at amoderate level. However, school administrators' perceptions of curriculum literacy atmedium-level can be considered as a deficiency for an effective and efficienteducation process. While the administrator's perceptions of curriculum literacy donot differ according to their gender, branch, duty type, education level, seniority; itdiffers significantly according to the status of receiving in-service training.According to this difference, the perception of curriculum literacy is higher amongadministrators who have in-service training on this subject. In-service training on thistopic has been found to be crucial as it is important and necessary for schooladministrators as instructional leaders to have knowledge about the basic philosophy,objectives, scope, teaching-learning understanding and measurement-evaluationdimensions of the curriculum for an effective application of the instructionalprograms.Keywords: Curriculum Literacy, Curriculum Leadership, InstructionalLeadership, School Administrator, School Management | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlk ve ortaokul yöneticilerinin program okur-yazarlığına ilişkin algılarının çeşitli değişkenlere göre analizi | |
dc.title.alternative | The analysis of primary and secondary school administrators' perception of curriculum literacy according to various variables | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-31 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Curriculum literacy | |
dc.identifier.yokid | 10279361 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HARRAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 573023 | |
dc.description.pages | 146 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |