Şanlıurfa ili ilkokul çağı çocuklarında demir, çinko, bakır eksikliklerinin sıklığı ve okul başarısına etkileri
dc.contributor.advisor | Koç, Ahmet | |
dc.contributor.author | Güneş, Hatice | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T16:57:56Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T16:57:56Z | |
dc.date.submitted | 1998 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/93262 | |
dc.description.abstract | 41 ÖZET Şanlıurfa ili ilkokul çocuklarında serum çinko, bakır ve demir düzeyleri ile okul başarısının ilişkisi araştırıldı. Araştırma ilin genelini temsil edecek bir ilkokulda yapıldı. Çalışma grubuna 6-12 yaşlarında, yaş ortalaması 9.35 ± 1.52* olan ilkokul çağında 100 başarısız çocuk alındı. Kontrol grubuna ise benzer sosyoekonomik kültürel duruma sahip 100 başarılı çocuk seçildi. Başarı durumu karne notu ve öğretmen görüşü alınarak tayin edildi. Hasta olan ve ilaç kullananlar çalışmaya alınmadı. Öğrencilerden 10 mi venöz kan alındı. Kan sayımı otomatik cihazla, serum demiri ve diğer demir parametreleri otomatik analizörde ticari kirler kullanarak, bakır ve çinko düzeyleri Atomik Absorbsiyon Spectrometer'de (AAS) Parker ve arkadaşlarının yöntemi kullanılarak bakıldı. İstatistiksel değerlendirmeler SPSS istatistik programı kullanılarak yapıldı. Grup ortalamalarının karşılaştırılmasında Students t testi, grup oranlarının karşılaştırılmasında Pearsan %2 testi ve korelasyon analizlerinde Pearson korelasyon testi kullanıldı. Serum çinko düzeyi ile genel not ortalaması arasında ve Türkçe-Sosyal grubu dersler arasında istatiksel olarak anlamlı korelasyon bulundu (Sırasıyla r = 0.1771 P=0,022 ve r = 0.1921, P =0,013). Bütün çocuklar ele alındığında yüksek oranda çinko eksikliği tesbit edildi. (% 42.9) Başarısız grupta bu oran %48.8 başardı grupta ise % 36.5 bulundu. Demir eksikliği ve anemiyle not ortalamaları arasında anlamlı korelasyon görülmedi. Fakat anemili çocukların bütün not ortalamaları anemi olmayanlara göre daha düşük bulundu. Bakır eksikliğiyle okul başarısı arasında ilişki bulunmadı. Araştırma sonunda, bölgemiz okul çocuklarında çinko eksikliğinin yaygın olduğu ve çinko eksiküğinin Tihin fonksiyonlarını ve dolayısıyle okul başarısını etkileyebileceği kanaatine varıldı. Anahtar Kelimeler : Okul başarısı, anemi, demir eksikliği, çinko eksikliği, bakır eksikliği | |
dc.description.abstract | 42 SUMMARY We investigated the serum levels of zinc, copper and iron and their effects to school success in primary school children living Şanlıurfa. The investigation was performed in a primary school representing the general of province. The study group consist of 100 unseccessful children (age: 9.35 ± 1.S2 years) and control group consist of 100 successful children with same age group and similar socio-econemic condition. The success stuations of children were established with report cords and teachers' opinions. Non of the children included in the study had any disaese or drug consumption 10 ml. venous blood were taken antecubital vein. Blood count were done with automatic cell counter. Serum iron and other parameters related with iron were measured with automatic analyzer by using commercial kit. Zinc and copper levels were measured with Atomic Absorption Spectrometer (AAS) Statistical analyses were performed with SPPS computer programme. Student's t test and Pearson1 s %2 test were used to compare of groups means and rates and pearson's correletion test was used for correlation analyzes. Zinc deficiency rate was high in general (42.9 %). These rate were 48.8% in unseccessful group and 36.5% in successful group. There were statistically significant correlation between serum zinc levels and mean general grade and mean social group's lessons grade (r=0.l77, p=0.022; and r=0,l92, P=0.0l3, respectively)There were no significantly correlation between iron deficiency and anemia with mean grades of children But all of mean grades of anemic children were lower than nonanemic children's. There was no correlation between copper levels and school succes it is concluded that the zinc deficiency is common in primary school children in our region and it has been able to affect intellectual functions and school success of children. Key Words: School success, anemia, iron deficiency, zinc deficiency, copper deficiency ?' | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları | tr_TR |
dc.subject | Child Health and Diseases | en_US |
dc.title | Şanlıurfa ili ilkokul çağı çocuklarında demir, çinko, bakır eksikliklerinin sıklığı ve okul başarısına etkileri | |
dc.title.alternative | The Rates of iron, zinc, copper deficiencies and their effects to school success in primary school children living Şanlıurfa | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Zinc | |
dc.subject.ytm | Copper | |
dc.subject.ytm | Nutrition | |
dc.subject.ytm | Iron | |
dc.subject.ytm | School achievement | |
dc.identifier.yokid | 88606 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HARRAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 88606 | |
dc.description.pages | 50 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |