Hemiplejik hastalarda interaktif video oyunlarının motor ve fonksiyonel performans üzerine etkinliği ve radyolojik progresyonun difüzyon tensor görüntüleme (DTI) ile araştırılması
dc.contributor.advisor | Boyacı, Ahmet | |
dc.contributor.advisor | Yetişgin, Alparslan | |
dc.contributor.author | Cinakli, Abdulhalik | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T15:40:32Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T15:40:32Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2019-09-08 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/90923 | |
dc.description.abstract | Amaç: : İnme sonrası hemipleji gelişen hastalarda hareket güçlüğü ve fonksiyonel kısıtlılık önemli bir sorun teşkil etmekle birlikte bu hastalardaki motor sonuçların prognozu kortikospinal traktus (KST)'un hasarı ile yakından ilişkilidir. Difüzyon Tensör Görüntüleme (DTG), KST'nin durumunu ve beyaz cevherdeki hasarı değerlendirmede son zamanlarda kullanılan üstün bir görüntüleme yöntemidir. Konvansiyonel tedavilerin aksine düşük maliyetli sanal gerçeklik oyunları tedavisi (SGOT), tekrarlayıcı,yoğun eğitim,hedef ve görev odaklı,yüksek motivasyon ve aktif katılım sağlayan eğlenceli bir tedavi yöntemidir. Bu çalışmanın amacı hemiplejik hastalarda interaktif video oyunlarının motor ve fonksiyonel performans üzerine etkinliği ve radyolojik progresyonun DTG ile araştırılmasıdırGereç-Yöntem: Çalışmaya 18-80 yaş aralığında inmeye bağlı hemipleji gelişmiş 18 hasta alındı.. Hastalar randomize olarak iki gruba ayrıldı.Birinci grup (rehabilitasyon grubu), 9 hasta 4 hafta geleneksel fizyoterapi programına, ikinci grup (oyun grubu) 9 hasta ise bu programa ilave olarak Xbox 360 Kinect ile sanal gerçeklik tedavisine alındı. Tüm hastaların tedavi öncesi demografik verileri , tedavi öncesi ve sonrası üst ekstremite eklem hareket açıklığı (EHA) ve spastisite dereceleri, Fugl Mayer motor fonksiyon skalası (FM), Brunnstrom evreleri, Fonksiyonel Bağımsızlık Ölçütü (FBÖ) ve Motor Activity Log (MAL) skorları kaydedildi. Radyolojik progresyonu araştırmak için tüm hastalara tedavi öncesi ve sonrası DTG çekildi. DTG parametrelerinden Fraksiyone Anizotropi (FA) ve Mean Difüzivite (MD) değerlendirildi. Bulgular: Tedavi sonrasında her iki grupta EHA artmakla birlikte spastisite azalması oyun grubunda daha anlamlıydı. Rehabilitasyon gurubunda Brunnstrom üst ekstremite artışı anlamlı bulundu.Her 2 grupta tedavi sonrası FBÖ'de ve FM total skorlarında anlamlı artış bulundu.Her iki grubun tedavi sonrası MAL miktar ve nitelik sonuçları anlamlı bulunmadı. DTI verileri değerlendirildiğinde etkilenmiş hemisferde rehabilitasyon grubunda tedavi sonrası Korona radiata (KR) da ve oyun grubunda Posterior Limb of İnternal Kapsül (PLIC) de FA değerinde anlamlı azalma saptandı ,etkilenmiş hemisferde rehabilitasyon grubunda üst pons posterolateral (ÜPPL)'de MD değerinde anlamlı azalma saptandı. Sonuç: Geleneksel fizyoterapiye eklenen Kinect oyun teknolojisinin, spastisiteyi azaltmak ve EHA'nı arttırmak suretiyle inmeye bağlı hemipleji geçirmiş hastalarda motor ve fonksiyonel performansı arttırdığı gözlenmiştir.Bu teknolojinin KST'de etkilenmemiş hemisferde FA'yı arttırmak suretiyle kortikal reorganizasyon gelişiminde etkili olabileceği bulunmuştur. Sanal gerçeklik oyun tedavisi, hemiplejili hastaların rehabilitasyonunda ulaşımı kolay ve hastanın kendi evinde kullanabileceği alternatif bir tedavi yöntemi olarak kullanılabilir. Anahtar kelimeler:İnme, hemipleji,sanal gerçeklik oyun tedavisi, difüzyon tensör görüntüleme, nöronal plastisite, | |
dc.description.abstract | Objective: As well as movement disabilities and functional limitations are an important problem in poststroke patient with hemiplegia and prognosis of motor outcomes is closely related with corticospinal tractus status(CST).Diffusion tensor imaging (DTI) method is a superior imaging method to evaluate the CST's situation and White matter damage.Lowcost virtual reality gaming theraphy unlike traditional theraphy is repeatitive,funny, target and task-oriented method also provides motivation and active participation.This study aimed to determine motor and functional effectiveness of active video games on hemiplegic patients and to investigate radiological progression using DTI.Design: : Eighteen patients with hemiplegia due to stroke (18-80 years) were included in this study. Patients were randomly divided into two group.The first group(rehabilitation group) including 9 patients who received traditional rehabilitation programme and the second group (game group) also including 9 patients who received virtual reality theraphy with Xbox 360 kinect in addition to traditional rehabilitation for 4 weeks..All patients upper extremity range of motion(ROM) and degree of spasticity,Fugl Mayer Assesment Scores(FM), Brunnstorm Hemiplegia Classification, Functional İndependence Measure(FIM) and Motor Activity Log Score were recorded at beginning and after treatment and demographic data were recorded at begining. All patients underwent DTI at beginning and after treatment to investigate radiological progression.Fractional Anisotropy(FA) and mean diffusivity (MD) were analysed in DTI meter. Results: Upper extremity range of motion was increased in both two groups , spasticity reduction was significantly greater in game group.Brunnstorm Hemiplegia Classification was increased in rehabitation group.FIM and FM total scores were significantly increased in both two groups.MAL quantity and quality results were not significant in both two groups.In affected hemisphere FA values also were decreased in posterior limb of internal capsule(PLIC) in game group and corona radiata in rehabilitation group.MD values were decreased in posterolateral of upper pons(UPPL) in game group.Conclusion:It has been observed that Kinect game technology increased the motor and functional performance in patients with hemiplegia due to stroke by reducing spasticity and increasing upper ROM.This technology could be effective in cortical reoorganization development by increasing FA in unaffected hemisfer CST.Virtual reality gaming theraphy can be used as an alternative treatment method in rehabilitation of hemiplegic patients , because of its accessible and domestic treatment.Key Words:Stroke, hemiplegia,virtual reality theraphy, diffusion tensor imaging, neuronal plasticity | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon | tr_TR |
dc.subject | Physical Medicine and Rehabilitation | en_US |
dc.title | Hemiplejik hastalarda interaktif video oyunlarının motor ve fonksiyonel performans üzerine etkinliği ve radyolojik progresyonun difüzyon tensor görüntüleme (DTI) ile araştırılması | |
dc.title.alternative | Evaluation of motor and functional effectiveness of interactive video games and radiological progression using diffussion tensor imaging (DTI) in hemiplegic patients | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2019-09-08 | |
dc.contributor.department | Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Hemiplegia | |
dc.subject.ytm | Interactive learning | |
dc.subject.ytm | Video games | |
dc.subject.ytm | Motor skills | |
dc.subject.ytm | Cerebrovascular disorders | |
dc.subject.ytm | Stroke | |
dc.subject.ytm | Physical therapy | |
dc.subject.ytm | Magnetic resonance imaging | |
dc.identifier.yokid | 10124699 | |
dc.publisher.institute | Tıp Fakültesi | |
dc.publisher.university | HARRAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.type.sub | medicineThesis | |
dc.identifier.thesisid | 437473 | |
dc.description.pages | 88 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |