Show simple item record

dc.contributor.advisorMürtezaoğlu, Serpil
dc.contributor.authorTunacan, Selmin Nilay
dc.date.accessioned2020-12-04T15:25:32Z
dc.date.available2020-12-04T15:25:32Z
dc.date.submitted2012
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/90816
dc.description.abstractSesi duyarken sesin hareketini de algılarız ve bedenimizle sese eşlik etmek isteriz. Beden, müziğin algılanmasında işlevsel bir role sahiptir. Müziği duyarız ancak müziği anlamak ve üretmek için önce onun temel yapı taşlarını, armoniyi, formu ve ses ile sesi üreten araçları tanımlayabilmemiz gerekir. Müziği oluşturan tüm bu öğelerin insanın en doğal enstrümanı olan bedeninden aktarımla daha kolay kavranılacağı görüşünü savunan J. Dalcroze'un Eurhythmics yaklaşımını ve bazı diğer pedagojik yaklaşımları tezin birinci kısmında incelendi.İkinci kısmında ise bedensel koordinasyonun (disasosiasyon) tanımlanması ve Eurhythmics yaklaşımıyla birlikte gelişimi örneklerle ele alınacaktır. Dalcroze' un müzisyen yetiştirmek için insan bedenini eğitime katarak geliştirdiği yöntem incelenerek koordinasyon çalışmalarıyla desteklenerek gereği anlatıldı.Görsel ve yazılı çalışma örneklerinde yer alan öğrenciler T.C Haliç Üniversitesi Konservatuvar Opera Bölümü ve T.C Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Bale ve Müzik Bölümü öğrencileri olup alanda yaptığım çalışmalara gönüllü olarak katılım sağlamışlardır.Anahtar Kelimeler: Dalcroze, Müzik, Koordinasyon.
dc.description.abstractAs we hear a voice, we sense the motion of the voice and want to follow the music with our body. Body has a functional role in perceiving music. We hear music; however, to understand and manufacture music, we should learn about its basic structures, harmony, form, devices that produce voice and thevoice itself. We will cover the topics of J. Dalcroze who stands for Eurithmics approach that implies all these elements that compose musics can be realized much easier by transferring via human?s most natural instrument, its body; and some other pedagogic approaches in the first part of the thesis.In the second part, this paper will discuss the definition of the coordination (disassociation) deficiency and its progress with Eurhytmics approach, by giving some examples.We will examine the method which Dalcroze developed by making the human body a part of education with the purpose of teaching and training musicians. After analyzing part, we are going to enhance the method with the help of coordination deficiency studies.Those who took part in the examples of visual and written studies are the students of T.C Halic University Opera Program and Mimar Sinan Fine Arts University Ballet and Music Program. Besides, all these students volunteered for participating in the studies I made.Key Words: Dalcroze, Music, Coordination.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectMüziktr_TR
dc.subjectMusicen_US
dc.titleEurhythmics eğitim yönteminin bedensel koordinasyon üzerine etkileri
dc.title.alternativeImpacts eurhythmics education method onto lack of physical coordination
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentTürk Müziği Anasanat Dalı
dc.subject.ytmCoordination
dc.subject.ytmEducation methods
dc.subject.ytmBody music
dc.subject.ytmBody
dc.subject.ytmDalcroze method
dc.subject.ytmMusic education
dc.identifier.yokid447564
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityHALİÇ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid342429
dc.description.pages122
dc.publisher.disciplineTürk Musikisi Sanat Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess