Horon ezgilerinden yola çıkarak çok sesli tonal müzik odaklı bir kompozisyon denemesi:Keman ve piyano için `Tepebaşı Horon`
dc.contributor.advisor | Selen, Beray | |
dc.contributor.author | Kizilay, Elvan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T15:23:18Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T15:23:18Z | |
dc.date.submitted | 2013 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/90745 | |
dc.description.abstract | Türkiye Cumhuriyeti?nin müzik kültürünü üç farklı müzik türü oluşturur. Bunların ilki Türklerin tarih sahnesine çıkması kadar eski olan, yüzyıllarca göç sırasında etkileştikleri farklı kültürlerle zenginleştirdikleri halk müziğidir. İkincisi, bin yıldan biraz fazla zaman önce Türklerin Orta Doğunun coğrafyasına yerleşmeleriyle tanıştıkları, İslam kültürünün parçası olan makamsal müziktir.Türkiye Cumhuriyetinin müzik kültürünü oluşturan müzik türlerinden üçüncüsü, ?Çağdaş Türk Müziği?dir. ?Çağdaş Türk Müziği? yukarıda değindiğimiz halk müziği ve geleneksel müzikten aldığı melodi, ses dizisi ve ritmik yapıları alarak veya bunlardan esinlenerek çok sesli tonal müzik anlayışı içinde işler ve evrensel Türk ulusal müziğini oluşturmayı amaçlar. Birinci Dünya Savaşı sonrası kurulan Türk Cumhuriyeti, Türk ezgilerine dayanan çok sesli tonal müzik disiplini ile bestelenmiş, bir müzik planlamış, bu şekilde kendi ?Ulusal Müziğini? oluşturmayı hedeflemiştir. Ortaya çıkan müziğe müzikologlar ?Çağdaş Türk Müziği? adını vermişlerdir. Çalışmamızda Türk Halk Kültürü?nün önemli parçalarından biri olan horon dansının müziği ele alınmıştır. Karadeniz bölgesi ile özdeşleşen horonun genel tanımı yapıldıktan sonra bu dansın müziğinde kullanılan çalgılar tanıtılmıştır. Horon müziğinin, orkestral düzenlemesinde yöresel çalgıların yerine kullanılabilecek orkestra çalgıları tespit edilmiştir. Horon ezgilerinin ritmik yapıları Türk Halk Müziği nazariyatı içerisinde anlatılmış ve ezgi yapıları, ezgilerde kullanılan ses dizeleri ile birlikte gösterilmiştir. Çağdaş Türk Müziği?nin, tonal yapı taşımayan ses dizilerini ele alışı ve bir kompozisyon içerisinde armonik olarak işleyişi incelenmiş, Türk kültürünün önemli bir parçası olan aksak ritimlerin eserlerde farklı kullanım biçimlerine değinilmiştir. Tüm bu literatür taraması ve araştırmalar neticesinde çalışmanın son bölümünde keman ve piyano için bir horon ezgisi kompozisyon denemesine yer verilmiştirAnahtar Kelimeler: Horon, Çağdaş Türk Müziği, Türk Müzik Kültürü | |
dc.description.abstract | The main body of the Republic of Turkey?s music culture creates three different music genres. The first of these is as old as the emergence stage of history; centuries of nomadic culture with the effect of carry with them and interact with the cultures enriched folk music. Second, a little over a thousand years ago, the Turks settle in the geography of the Middle East and Islamic culture developed the modal music.The third main genre feeding the musical culture is `Contemporary Turkish Music`. Turkish society meet `polyphonic tonal music` which is the origin of contemporary Turkish music in 19th century, at the beginning of the reform movements in the Ottoman Empire. After the First World War the Turkish Republic was founded, the discipline of polyphonic tonal music is based on melodies of Turkish Folk Music and planned to create a national music. As a result, musicologists gave the name `contemporary Turkish music`.In our study, we discuss the music of Horon one of the important parts of the Turkish folk dance. After this general description of the Black Sea region has been identified with horon the instruments used in the dance music is presented. At Orchestral arrangement, orchestral instruments have been identified instead of regional instruments. Rhythmic structures and melodic structures are explained in theory in Turkish folk music, melodies used in conjunction with sound strings shown. Contemporary Turkish Music's sound sequences without the tonal structure, composition and the harmonic in the functioning examined and an important part of Turkish culture, rhythms of different uses are discussed. As a result of this review of the literature and research in all, a trial composition is given for violin and piano at the last part of the study.Keywords: Horon, Contemporary Turkish Music, Turkish Music Culture | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Müzik | tr_TR |
dc.subject | Music | en_US |
dc.title | Horon ezgilerinden yola çıkarak çok sesli tonal müzik odaklı bir kompozisyon denemesi:Keman ve piyano için `Tepebaşı Horon` | |
dc.title.alternative | An experimental composition employing polyphonic tonal music inspired by horon melodies: `Tepebasi Horon` for violin and piano | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Türk Müziği Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Culture | |
dc.subject.ytm | Music culture | |
dc.subject.ytm | Music | |
dc.subject.ytm | Music works | |
dc.subject.ytm | Polyphonic music | |
dc.subject.ytm | Melody | |
dc.subject.ytm | Horon | |
dc.subject.ytm | Composition | |
dc.subject.ytm | Violin | |
dc.subject.ytm | Piano | |
dc.identifier.yokid | 10005979 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HALİÇ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 342377 | |
dc.description.pages | 82 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |