Show simple item record

dc.contributor.advisorBıkmaz, Pervin Sevda
dc.contributor.authorYildirim, Tuğçe
dc.date.accessioned2020-12-04T15:22:57Z
dc.date.available2020-12-04T15:22:57Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/90733
dc.description.abstractAraştırmanın amacı; 3-6 yaşa sahip anaokulan giden çocuklu kadınlarda çocukyetiştirme biçimleri ile şema alanları arasındaki ilişkide kendi anne-babalarındaalgılanan ebeveyn biçimleri,çocuk yetiştirme tutumları ve erken dönemde oluşanşemaların etkisi incelenmiştir.Araştırmanın çalışmanın örneklem grubunu Aydın ili Kuşadası ilçesindebulunan özel ve bağımsız anaokullarında okuyan çocukların anneleri oluşturmaktadırToplamda 166 anne ile görüşülmüş ve ölçekler anneler tarafından doldurmuştur.Araştırmada veri toplama aracı olarak; Young Ebeveynlik Ölçeği (YEBÖ), YoungŞema Ölçeği-Kısa Form-3 (YŞÖ-KF3), Aile Hayatı ve Çocuk Yetiştirme TutumEnvanteri (PARI) ve Demografik Bilgi Formu kullanılmıştır.Araştırmada elde edilen verilerin analizi, SPSS istatistikpaket programı 15.0 ilegerçekleştirilmiştir. Katılımcıların eğitim ve geldikleri aile tutumları değişkeniaçısından anlamlı farklılık olup olmadığının görülmesi amacıyla tek yönlü varyansanalizi (ANOVA) yapılmıştır. Algılanan ebeveynlik biçimlerinin ve erken dönem uyum bozucu şemaların çocuk yetiştirme tutum değerlendirmelerini yordama gücü olupolmadığının ortaya konması amacıyla çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Regresyonanalizinde yordayıcı değişkenler ?stepway? yöntem ile analize dâhil edilmişlerdir.Araştırma sonucunda annelerin zedelenmiş otonomi, kopukluk ve reddedilmişlikve yüksek standartlar ve bastırılmışlık şema alanlarının eğitim düzeylerine görefarklılık kazandığı görülmüştür. Aile hayatı ve çocuk yetiştirme tutumlar ile annelerineğitim düzeyleri arasındaki ilişki incelendiğinde; koruyucu (aşırı anne) ve sıkı disiplinalt boyutu eğitim seviyesinin yükselmesiyle anlamlı ilişki gösterirken., karı/kocageçimsizlik tutum ise katılımcıların eğitim seviyesinin düşmesiyle anlamlı ilişkigöstermiştir. Katılımcıların şema alanları ile geldikleri aile tutumları arasındazedelenmiş otonomi ve kopukluk şema alanları kendi ailesinin ilgisiz tutum olarakalgıladıkları bulunmuştur. Algılanan ebeveynlik (anne) biçimleri ile geldikleri ailetutumları açısından istatistiksel olarak anlamlı derecede farklılık tespit edilmiştir.Erken dönem uyum bozucu şemalar ve algılanan ebeveynlik biçimleri, çocukyetiştirme tutumları üzerinde bir etkiye sahip olduğu görülmüştür. Bulgular literatürçerçevesinde tartışılmıştır.Anahtar Kelimeler: Erken Dönem Uyumsuz Şemalar, Algılanan Ebeveynlik Stilleri, Çocuk Yetiştirme Tutumları.
dc.description.abstractThe aim of study is investigate the, age 3 - 6 and the main school with and for womenwith children, to child rearing formats fields diagram with their own families in relationsbetween perceived parenting styles, attitudes toward child rearing and early period of effect .The research sample is made up of Aydin Kusadasi district sample study of the privateand independent schools main schools of children of mothers. In total 166 mother and point ofview and scales are filled by mothers.Young Parenting Inventory (YPI), Young SchemaQuestionnaire- Short Form 3 (YSQ-SF3) and Parental Attitude Research Instrument were used.The study found that the data analysis was performed with SPSS 15.0 statisticalpackage program. Participants' training, and was a perfect fit for family attitudes variable varyin terms that are meaningful to be seen that there is no one-way varyans analysis has beenmade. And the early parenting formats detected with child rearing attitude annoying diagramsevaluate their power and that there is no procedure to expose multiple regression analysis hasbeen made. Regression analysis variables predict the Stepway` method, are included in theanalysis.As a result of mothers, impared autonomy, disconnection and rejection andovervigilance&inhibition will vary according to areas of levels of education has been gained.Parental attitude research instrument examined the relationship between the level ofeducation of the mother; over protecting and pressure discipline has shown significantrelationship on rising levels of education in the lower dimensions. . Also, wife-my husband andprinting imcompatibility discord subscale showed a significant decrease in the levels ofmaternal education. The participants come with family attitudes between the earlymaladaptive schema fields, the impared autonomy and disconnection rejection as theirmothers have the schema fields unrelated to the attitude of parents perceive it.In conclusion, findings pointed out child-rearing attitudes of perceived parenting stylesand early maladaptive scehmas on conjugal relations. The results were discussed with respect to the extant literature.Keywords: Early Maladaptive Schemas, Perceived Parenting Styles, Parental Attitude Research Instrumenten_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.title3-6 yaşında olup anaokuluna giden çocukların annelerinde algıladıkları ebeveynlik biçimleri ile çocuk yetiştirme tutumları ve erken dönem uyum bozucu şemaların etkisi
dc.title.alternative3-6 years old and in kindergarten children to perceive mothers parenting attitudes and raising children with early compliance forms of destructive relationships of schemas
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentPsikoloji Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10018948
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityHALİÇ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid344731
dc.description.pages137
dc.publisher.disciplineUygulamalı Psikoloji Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess