Dikkat eksikliği ve hiperaktivite tanılı çocuklarda sosyal beceri ile dürtüsellik düzeylerinin ebeveynlerinin öfke ifade tarzları ve problem çözme becerileri ile ilişkisi
dc.contributor.advisor | Bıkmaz, Pervin Sevda | |
dc.contributor.author | Işik Albayrak, Filiz | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T15:16:19Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T15:16:19Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/90527 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma Dikkat Eksikliği Ve Hiperaktivite (DEHB) tanılı İlkokul ve Ortaokul çağındaki 7-14 yaş aralığındaki çocukların dürtüsellik düzeyleri ve sosyal becerilerinin ebeveynlerinin öfke ifade tarzları ve problem çözme becerileri ile ilişkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. İstanbul ilçelerinden Bakırköy, Bağcılar, Bayrampaşa ve Esenler Rehberlik Ve Araştırma Merkezlerinde kayıtları olan DEHB tanısı almış 7-14 yas grubu Kaynaştırma Eğitimi alan öğrencilerin ebeveynleri ve öğretmenleri ile Bakırköy Kartaltepe İ.O., Bakırköy Cumhuriyet O.O. öğrencilerinden oluşan 7-14 yas herhangi bir tanı almamış karşılaştırma grubu öğrencilerinin ebeveynleri ve öğretmenleri araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır.Araştırmada kullanılan veri toplama araçları: Conners Ana-baba Derecelendirme Ölçeği (CADÖ) ve Conners öğretmen ölçeğinin önceki kısa versiyonu olan CÖDÖ-28 , Okul Sosyal Davranış Ölçekleri (OSDÖ), Sürekli Öfke ve Öfke ifade Tarzı (SÖÖTÖ), Problem Çözme Envanteri ( PÇE) ve ayrıca araştırmacı tarafından hazırlanmış Sosyo Demografik Veri Formu kullanılmıştır. Verilerdeki çözümlemede SPSS 20 istatistik bilgisayar programı kullanılmıştır. Örneklem dağılımı normal dağılım göstermediğinden analizlerde non-parametrik testler olan Kruskal-Wallis ile Mann Whitney-U istatistik testleri kullanılmış ve değişkenler arasındaki ilişkilere Spearman's rho korelasyon tekniği ile bakılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre tanısı DEHB olarak belirlenen çocuklar ile herhangi bir tanısı olmayan çocukların ebeveynlerinin problem çözme düzeyleri, öfke düzeyleri arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. DEHB grubu çocuklar ile herhangi bir tanısı olmayan çocukların ebeveynlerinin sürekli öfke düzeyleri ile çocukların dürtüsellik seviyeleri arasında anlamlı pozitif yönde bir ilişki bulunmuştur. DEHB grubu çocuklar ile herhangi bir tanısı olmayan çocukların ebeveynlerinde problem çözme becerisi arttıkça sosyal becerinin de arttığı belirlenmiştir. Anahtar kelimeler:DEHB, dürtüsellik, sosyal beceri, öfke ifade tarzı, problem çözme becerileri | |
dc.description.abstract | This research, attention deficit and hyperactivity (ADHD) diagnosis of primary and secondary school-age children between the ages of 7-14 impulsivity levels and social skills of their parents ' anger expression styles and problem-solving skills in order to examine the relationship. İstanbul district of Bakırköy, Bağcılar,Bayrampaşa and Esenler Guidance Conselor and Research Centres records of ADHD diagnosed 7-14 age group mainstream education of the students, their parents and teachers with Bakırköy Kartaltepe primary school students, Bakirkoy Cumhuriyet secondary school students from 7-14 years have not taken any known comparison group students, their parents and teachers constitute the sample of the research.Research development of data collection tools used: Conners Parents Rating Scale (CADÖ) and Previous Scale of Teacher CÖDÖ-Conners 28, School Social Behavior Scales (OSDÖ), Constant Fury and Anger Expression Style (SÖÖTÖ) Problem Solving İnventory (PÇE), which also has been used Socio Demographic Data Form prepared by the examiner. Data used SPSS 20 statistics program. Does not show a normal distribution the sample distribution from the analysis in non-parametric tests are Kruskal-Wallis and Mann Whitney-U statistics tests used and interested in the relationship between the variables of Spearman's rho correlation technique is deprecated. According to the results obtained from the research results and the diagnosis of ADHD-diagnosed children with children identified as parents of problem solving levels, anger has been found no significant difference between levels. ADHD is diagnosed as children with their parents children group of anger levels between children with impulsivity levels were found to have a positive relationship. ADHD is diagnosed as children with their parents children group in the problem-solving capability increases, the increased social skills have been identified.Keywords: ADHD, impulsivity, social skills, anger expression style, problem-solving skills | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Dikkat eksikliği ve hiperaktivite tanılı çocuklarda sosyal beceri ile dürtüsellik düzeylerinin ebeveynlerinin öfke ifade tarzları ve problem çözme becerileri ile ilişkisi | |
dc.title.alternative | Social skills in children with attention deficit and hyperactivity and impulsivity levels of their parents' anger expression styles and problem - solving skills in a relationship with | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Psikoloji Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Hyperactivity disorder | |
dc.subject.ytm | Social skill | |
dc.subject.ytm | Impulsive behavior | |
dc.subject.ytm | Parents | |
dc.subject.ytm | Dispositional anger | |
dc.subject.ytm | Anger | |
dc.subject.ytm | Problem solving ability | |
dc.subject.ytm | Attention | |
dc.subject.ytm | Attention deficit disorder with hyperactivity | |
dc.identifier.yokid | 10082938 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HALİÇ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 412417 | |
dc.description.pages | 90 | |
dc.publisher.discipline | Uygulamalı Psikoloji Bilim Dalı |