Show simple item record

dc.contributor.advisorKaradeniz Güney, Şirin
dc.contributor.authorGüleç, Duygu
dc.date.accessioned2020-12-04T15:16:02Z
dc.date.available2020-12-04T15:16:02Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/90518
dc.description.abstractÇalışmada, Türk Mûsıkisi saz eseri türlerinden medhâl incelenmiş ve diğer saz eseri türlerine yer verilip, aralarındaki benzerlik ve farklılıklar değerlendirilmiş, bu türdeki diğer eserler tür, usûl ve makâm açısından incelenmiş; tablo ve grafiklerle kullanım biçimleri ve sıklıkları tespit edilmiştir. Ayrıca; Ali Rif'at Çağatay'ın hayatı ve tüm eserleri ele alınmıştır. Yapılan istatiksel çalışma sonucunda Ali Rif'at Çağatay ile medhâl besteleyen diğer bestecilerin eserleri arasından seçilen eserler incelenmiş ve karşılaştırılmıştır. Bu incelemede diğer bestecilerin eserleri de dikkate alınarak `Nihâvend` makamı belirlenmiş ve bu makâmda ilk örneğini veren Ali Rif'at Çağatay'ın medhâli ile en çok medhâl besteleyen 5 bestekârımızın Nihavend Medhalleri tür, makam ve usûl açısından karşılaştırılmış ve elde edilen tüm bulgular sonuç bölümünde açıklanmıştır.
dc.description.abstractIn this work medhâl, one of the Turkish music instrumental forms, was evaluated, its similarities and differences with other instrumental forms were analysed. Other works in this form were evaluated in terms of genre, usûl and makâm; their usage frequency and styles were determined via tables and graphics. Also, Ali Rif'at Çağatay's life and works were handled.As a result of the statistical study the pieces chosen from Ali Rif'at Çağatay's and other medhâl composers' works were evaluated and compared. Taking the works of the other composers into consideration, the makam Nihâvend was determined in this study. And, Ali Rif'at Çağatay's medhâl, the first one to be composed, was compared to the five other medhâls belonging to the composers who mostly worked on medhâl composing in terms of genre, makâm and usûl, and the results were given in the conclusion part.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectMüziktr_TR
dc.subjectMusicen_US
dc.titleMedhâl türünün incelenmesi
dc.title.alternativeThe analysis of the form medhâl
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentTürk Musikisi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmMusic works
dc.subject.ytmRhytm
dc.subject.ytmMedhal
dc.subject.ytmNihavend
dc.subject.ytmTurkish music
dc.subject.ytmCompositions
dc.subject.ytmComposers
dc.subject.ytmModes
dc.subject.ytmMusic
dc.identifier.yokid10067335
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityHALİÇ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid385603
dc.description.pages105
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess