İsam Kemal Batanay müzik arşivinde Hamparsum yazı sistemi ile kaydedilmiş eserlerin tasnif edilerek günümüz nota yazısına çevrilmesi ve incelenmesi
dc.contributor.advisor | Değirmenci, Z. Tülin | |
dc.contributor.author | İşler, H. Gökçe | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T15:13:34Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T15:13:34Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/90440 | |
dc.description.abstract | ` İslam Araştırmaları Merkezi ( İSAM ) Kemal Batanay Müzik Arşivinde Hamparsum Yazı Sistemi ile Kaydedilmiş Eserlerin Tasnif Edilerek Günümüz Nota Yazısına Çevrilmesi ve İncelenmesi` isimli araştırma, Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Müziği Anasanat Dalı Yüksek Lisans Programında tez olarak hazırlanmıştır.Bu çalışmada, öncelikle Kemal Batanay'ın 20. yüzyıl da Türk Müziği açısından önemi incelenmiş olup, oluşturduğu müzik arşivinde yer alan Hamparsum yazısı ile kaydedilerek günümüze ulaşan peşrev formundaki eserler incelenmiştir. İncelemeler esnasında, 16. Yüzyıldan başlayarak döneminin önemli bestekarlarının eserlerine rastlanmıştır. Peşrev kayıtlarında, Gazi Giray Han, Osman Dede, Kemani Corci, Nâyi Emin Dede, Rauf Yekta Bey gibi isimler yer almaktadır.II. bölümde Kemal Batanay'ın biyografisine yer verilmiş olup, bestelediği eserleri ele alınarak bestekarlık yönünden de incelenmiştir. Batanay, müzik hayatı boyunca oluşturmuş olduğu, hocalarından meşk ettiği eserleri Hamparsum yazısı ile kaydederek muhafaza etmiştir. Galata ve Yenikapı Mevlevihanelerine devam etmiş olup, Rauf Yekta Bey ile 16 yıl birlikte meşk etmiştir. Hem musiki yönüyle hem de hattatlığıyla bilinen Kemal Batanay, 20. Yüzyılın önemli isimleri arasında yer almaktadır. III. bölümde 20. Yüzyılın başlarına kadar yaygın bir şekilde kullanılan Hamparsum yazı sistemi ile ilgili bilgiler verilmiştir. Kullanımı pratik ve kolay olduğundan Türk Musikişinasları tarafından benimsenmiş ve Mevlevihanelerde kullanılmaya başlanmıştır. IV. bölümde ise Peşrev formu geçmiş yıllardan günümüze ulaşan şekli ile incelenmiştir. Kemal Batanay'ın yazmış olduğu İSAM arşivinde bulunan peşrevleri günümüz notasına çevriyazımları mevcuttur.Anahtar Kelimeler : Hamparsum Yazı Sistemi, İSAM, Mevlevihane, Peşrev | |
dc.description.abstract | This research, which is titled ` The Examination and The Translation into Today's Musical Notation System by Classification of the Works, in Kemal Batanay Music Archive at the Centre for Islamic Studies, Recorded with Hamparsum Manuscript System`, has been prepared as a Master thesis in the Institute of Social Sciences, department of Turkish Music at Haliç University. In this study, firstly, the importance of Kemal Batanay in 20th century Turkish Music and the Peshrev formed works in his music archive which were recorded with Hamparsum manuscript have been examined. During these examinations, starting from 16th century, it has been encountered with many Peshrevs of significant composers like Gazi Giray Han, Osman Dede, Kemani Corci, Emin Dede, Rauf Yekta BeyIn the 2nd section, Kemal Batanay's biography and his compositions have been examined. Batanay preserved the works that he learnt from his masters by recording them with Hamparsum manuscript. He participated in ceremonies in Galata and Yenikapi Mawlawi houses and practiced with Rauf Yekta Bey throughout 16 years. Known as a calligraphist and with his musical aspect, Kemal Batanay was one of the most important names of 20th century's calligraphy.In the 3rd section, some information about Hamparsum manuscript system which was used commonly until the beginning of 20th century has been given. The use of this manuscript was so easy and practical so it was adapted by Turkish musicians and utilized in Mawlawi houses in a short time. The samples in Kemal Batanay archive are important evidences that show Hamparsum manuscript was also used in 20th century.In the 4th section, Peshrev has been examined with its form from past to present. The Peshrevs in ISAM Kemal Batanay Music Archive which were recorded with Batanay's own manuscript have been transcripted into today's musical notation.Keywords: Hamparsum Manuscript System, ISAM, Mawlawi House,Peshrev | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Müzik | tr_TR |
dc.subject | Music | en_US |
dc.title | İsam Kemal Batanay müzik arşivinde Hamparsum yazı sistemi ile kaydedilmiş eserlerin tasnif edilerek günümüz nota yazısına çevrilmesi ve incelenmesi | |
dc.title.alternative | The exami̇nati̇on and the translati̇on i̇nto today's musi̇cal notati̇onsystem by classi̇fi̇cti̇onof the works, i̇n Kemal Batanay musi̇c archi̇veat the centre for İslamic studi̇es recorded wi̇th Hamparsum manuscri̇pt system | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Türk Müziği Anasanat Dalı | |
dc.subject.ytm | Hous of Mevlevis | |
dc.subject.ytm | Note | |
dc.subject.ytm | Manuscripts | |
dc.subject.ytm | Hamparsum notation | |
dc.subject.ytm | Music works | |
dc.subject.ytm | Translation | |
dc.subject.ytm | Turkish music | |
dc.subject.ytm | Peshrev | |
dc.identifier.yokid | 10080398 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HALİÇ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 398340 | |
dc.description.pages | 327 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |