Show simple item record

dc.contributor.advisorArıkan, Rauf
dc.contributor.authorAkdeniz, Selen
dc.date.accessioned2020-12-04T15:10:12Z
dc.date.available2020-12-04T15:10:12Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/90335
dc.description.abstractBeyaz eşya sektörü sanayi devrimiyle ortaya çıkmış, Türkiye'de ve dünyada önemli ve büyük sektörlerin başında gelmektedir. Sektörün önemi yarattığı istihdam ve ekonomik büyüklüğünden kaynaklanmaktadır. Günümüzde hemen her evde en az bir beyaz eşyanın olduğu gerçeği sektörün büyüklüğünü tahmin etmeye yardımcı olacaktır. Pazarın büyüklüğü nedeniyle; beyaz eşya sektöründe birçok yerli ve yabancı firma faaliyet göstermektedir. Bu çalışmada beyaz eşya sektörünün kapsamı ve önemine bağlı olarak, sektördeki üç büyük firma incelenmiş, daha sonra tüketicilerin seçim süreci ve satın alma davranışları ele alınmıştır. Bu firmalar İstanbul Sanayi Odası'nın 2013 yılının en büyük 500 sanayi şirketi listesinden alınmıştır. Alınan firmalar; Arçelik A.Ş., Vestel Beyaz Eşya San. Ve Tic. A.Ş. ve BSH Ev Aletleri San. Ve Tic. A.Ş.'dir. Araştırma sonucunda beyaz eşya sektöründe faaliyet gösteren bu firmaların ekonomik büyüklükleri ve satış rakamları incelenmiştir. İncelenen firmalarda çalışanlarla görüşülerek üreticilerin beyaz eşya sektörü hakkındaki görüşleri araştırmada belirtilmiştir. Ayrıca tüketicilerin beyaz eşya satın alma davranışlarının incelenmesi için 390 kişilik bir örneklem grubuyla anket yapılmıştır. Anket verilerinin analizi sonucunda tüketicilerin beyaz eşya satın alma tercihlerini etkileyen en önemli üç faktörün; ürün kalitesi, ürünün satış fiyatı ve marka imajı olduğu belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Beyaz Eşya Sektörü, Arçelik, Vestel, BSH, Tüketici Satın Alma Davranışı.
dc.description.abstractThe industry of the major household appliance emerged with the industrial revolution by the end of the eighteenth century. It is currently one of the largest and most important industries not only in Turkey but also in the world.The importance of the sector is due to its large economic size and also the employment opportunites it has provided. Nowadays, almost all houses have at least one large household appliance which accomplishes some household functions and that alone can help to estimate how large the major home appliances (or white goods) industry has become. Currently, a large number of national and international companies are active in the field of major appliances. In this work, accordance with the capacity and importance of white goods sector, the three major companies of the industry have been examined. These companies have been chosen from İstanbul Chamber of Industry's list of the 500 biggest industrial companies of the year 2013. In this study, three large companies (e.g., Arcelik A.S., Vestel A.S. and BSH A.S.) that operate in the sector of white goods in Turkey have been analyzed. Moreover, various one-to-one meetings have been held with the staff members of the companies being investigated in order to get the opinions of the manufacturers about the sector of white goods. Additionally, a questionnaire survey has been conducted to investigate the purchasing behaviour of their customers with the participation of a group of 390 people. As a result of the analysis of survey data, it has been determined that quality of product, selling price and brand image are the most important factors affecting the consumers' white goods purchasing decision.Keywords: White Goods Industry, Arcelik, Vestel, BSH, Consumer Buying Behaviouren_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleTürkiye`de beyaz eşya sektörü ve tüketicilerin beyaz eşya satın alma tercihleri araştırması
dc.title.alternativeResearch on white good sector in Turkey and white goods buying preferences of consumers
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİşletme Anabilim Dalı
dc.subject.ytmWhite goods
dc.subject.ytmWhite goods sector
dc.subject.ytmPurchasing
dc.subject.ytmPurchasing behavior
dc.subject.ytmConsumers
dc.subject.ytmConsumer preferences
dc.subject.ytmConsumer behavior
dc.identifier.yokid10112615
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityHALİÇ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid435287
dc.description.pages92
dc.publisher.disciplineİşletme Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess