Çağdaş Türk bestecilerinin ses için yazdıkları eserlerin müzikal yönden incelenmesi
dc.contributor.advisor | Tansever, Leyla | |
dc.contributor.author | Biçen, Duygu | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T15:08:48Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T15:08:48Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2020-03-16 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/90293 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada öncelikle; Cumhuriyetin ilanı ile birlikte Musiki İnkılabının enbüyük neticesi olan Türk müziğinin evrensel boyutlara getirilmesi ve çok sesli Türkmüziğinin Türk halkına benimsetilmesi yolunda bir `milli musiki` yaratmaçabalarında izlenen yol araştırılmıştır. Cumhuriyet Dönemi müzik politikası; Müzikİnkılabı, Türk Beşleri, Çağdaş Türk Bestecileri ve Etkilendikleri Akımlar gibibaşlıklar altında işlenerek anlatılmak istenmiştir. Ayrıca; çağdaş Türk bestecilerininorkestra ve piyano eşlikli şan eserleri ses renklerine göre sınıflandırılarak incelenmiş,araştırmanın sonunda `Türk Beşleri` ve ikinci kuşak çağdaş Türk bestecilerinin şaneserlerinden örnekler seçilerek stil farklılıkları bakımından ve müzikal anlamdaincelenmiştir.Anahtar Kelimeler: Musiki İnkılabı, Çağdaş Türk Bestecileri, Orkestra ve PiyanoEşlikli Şan Eserleri, Türk Beşleri, Milli Musiki | |
dc.description.abstract | First of all in this research a course has been searched on efforts to create a`national music` in order to infuse the polyphonic Turkish music to Turkish publicand Turkish music to bring to universal dimensions which the highest result ofMusical Revolution along with proclamation of the Republic. The Repuclic Periodhas been processed under the titles as Musical Policy, Musical Reform, TurkishGroup of the Five, Contemporary Turkish Composers the Movements that They areImpressed and it has been desired to be explained. Also voice arts of Modern TurkishComposers accompanied with orchestra and piano has been classed according tovoice colors and examined, at the end of research, the examples of voice art of`Turkish Group of Five` and second generation modern Turkish Commposers hasbeen selected, these have been examined in musical meaning and in terms of styledifferences.Key Words: Musical Reform, Modern Turkish Composers, Voice Art of Modernaccompanied with orchestra and piano, `Turkish Group of Five`, National Music | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Müzik | tr_TR |
dc.subject | Music | en_US |
dc.title | Çağdaş Türk bestecilerinin ses için yazdıkları eserlerin müzikal yönden incelenmesi | |
dc.title.alternative | Examination of the works that modern Turkish composers wrote for voice in terms of musical | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-03-16 | |
dc.contributor.department | Türk Müziği Anasanat Dalı | |
dc.subject.ytm | Composers | |
dc.subject.ytm | Compositions | |
dc.subject.ytm | Music | |
dc.subject.ytm | Turkish composers | |
dc.subject.ytm | Music works | |
dc.subject.ytm | Musical | |
dc.subject.ytm | Sound studies | |
dc.subject.ytm | Singing | |
dc.subject.ytm | Orchestra | |
dc.subject.ytm | Piano works | |
dc.identifier.yokid | 10142638 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HALİÇ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 460432 | |
dc.description.pages | 257 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |