Show simple item record

dc.contributor.advisorBatmaz, Makbule
dc.contributor.authorKanoğlu, Esra
dc.date.accessioned2020-12-04T14:54:32Z
dc.date.available2020-12-04T14:54:32Z
dc.date.submitted2008
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/89927
dc.description.abstractBu araştırma lise öğrencilerinin öfke düzeyleri ve öfke ifadelerinin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak gerçekleştirildi.Araştırma İstanbul ilinde bulunan toplam üç okuldan gerekli yazılı izinler alınarak 11.12.2007?20.01.2008 tarihleri arasında yapıldı. Araştırmanın evrenini, bu liselerde okuyan birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri, örneklemini ise araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 1072 öğrenci oluşturdu.Veriler, araştırmacı tarafından literatür taranarak oluşturulan anket formu ile A. Kadir Özer tarafından Türkçeye uyarlanan durumluk sürekli öfke ölçeği kullanılarak toplandı.Veriler, bilgisayar ortamında, Yüzdelik, Oneway Anova, `t've Tukey HDS Testi kullanılarak değerlendirildi. Ölçeğe ilişkin geçerlik güvenilirlik analizinin değerlendirilmesinde Cronbach's alpha katsayısı kullanıldı. Sonuçlar %95'lik güven aralığında, anlamlılık p<0.05 düzeyinde kabul edildi.Yaş değişkeni açısından öğrencilerin öfke-dışa alt boyutunda istatistiksel olarak ileri düzeyde anlamlı bir farklılaşma bulunmaktadır (p<0.01).Aile tipine göre öğrencilerin sürekli öfke düzeyleri ve öfke tarzı alt boyutları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır (p>0.05)Ailesinden arkadaşları ile ilgili kısıtlama gören öğrencilerin sürekli öfke düzeyleri, öfke tarzı (öfke-içte, öfke-dışa) alt boyutları puanları kısıtlama görmeyen öğrencilerin puanlarından istatistiksel olarak ileri düzeyde anlamlı yüksektir (p<0.01) . Öfke-kontrol puan ortalamaları ise herhangi bir kısıtlama görmeyen öğrencilerin puanlarından istatistiksel olarak ileri düzeyde anlamlı düşüktür (p<0.01).Ailesinden internet kullanımı ile ilgili kısıtlama gören öğrencilerin, kısıtlama görmeyen öğrencilere göre öfke kontrol puan ortalamaları istatistiksel olarak ileri düzeyde düşüktür (p<0.01).Haksızlığa uğradığını düşünen öğrencilerin sürekli öfke düzeyleri, öfke tarzı (öfke-içe, öfke-dışa) alt boyutları puanları böyle bir düşüncesi olmayan öğrencilerin puanlarından istatistiksel olarak ileri düzeyde anlamlı yüksek (p<0.01), öfke-kontrol puan ortalamaları ise anlamlı düzeyde düşüktür (p<0.05). Ailesi tarafından fiziksel cezaya maruz kalan öğrencilerin sürekli öfke ve öfke düzeyleri (öfke-içte, öfke-dışa) puanlarından istatistiksel olarak ileri düzeyde anlamlı yüksektir (p<0.01).
dc.description.abstractThe Constant Anger And The Level Of Anger İn High School StudentsThis study was conducted to determine and identify constant anger and the level of anger in high school students.Research was carried out in three of the high schools located in İstanbul region between 11.12.2007?20.01.2008, taking necessary permissions from official bodies. The scope of the study was made up of first, second, third and fourth year students attending these schools and samplesconsisted of 1072 students who all participated in the investigation on a voluntary basis.The data were collected using a questionnaire prepared by the researcher and constant anger measurement scale modified into Turkish by A. Kadir Özer, and evaluated using Percentage, Oneway Anova, `t?ve Tukey HDS Test in computer. Cronbach?s alpha coefficient method was used in the evaluation of the reliability competency analysis of the scale. Results were assumed to be reliable by 95 % and significance at the level of (p<0.05).In terms of age differences, there appeared significantly statistical differences in he evaluation of the students? outward anger at the bottom scale (p<0.01).In terms of family structure, the students did not demonstrate statistical differences between their constant level of anger and type of anger at the bottom scale (p>0.05).The score of constant level of inward-outward anger and type of anger of those students who were pressurised by their families regarding their choice of friendship is statistically higher and more significant than those of the students who did not experience any family pressures at the bottom scale (p<0.01). On the other hand, the average score of the anger control groups is statistically much lower than that of those who were not subjected to any restrictions and pressures by their families (p<0.01).The average score of the anger control groups whose desire to use internet were restricted by their families is statistically much lower than that of those students who did not face any restrictions (p<0.01).The score of constant level of inward-outward anger and type of anger ofthose students who thought that they were badly treated by their families isstatistically much higher than that of those students who did not think so atthe bottom scale (p<0.01), and the average score of the anger control groups is statistically low(p<0.05).The score of constant level of inward-outward anger and type of anger of those students who were subjected to physical violence and retribution is statistically higher and significant (p<0.01).Key Words: Adolescence, high school students, anger, violence, level ofanger.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHemşireliktr_TR
dc.subjectNursingen_US
dc.titleLise öğrencilerinin öfke düzeyleri ve öfke ifadelerinin incelenmesi
dc.title.alternativeThe constant anger and the level of anger in high school students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentHemşirelik Anabilim Dalı
dc.subject.ytmAnger
dc.subject.ytmHigh schools students
dc.identifier.yokid323675
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityHALİÇ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid203414
dc.description.pages125
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess