Adölasan gebelerde doğuma hazırlık eğitiminin doğum beklentisi ve stresle başa çıkma düzeyine etkisi
dc.contributor.advisor | Arslan Özkan, Hediye | |
dc.contributor.author | Çetin, Eda | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T14:48:56Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T14:48:56Z | |
dc.date.submitted | 2013 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/89757 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada T.C. Sağlık Bakanlığı Beykoz Devlet Hastanesi Kadın ? Doğum Polikliğini ve Gebe Takip Polikliğine başvuran adölesan gebelerle 20.02.2012 ? 20.05.2012 tarihleri arasında yapılmıştır. Adölesan gebelerde doğuma hazırlık eğitiminin doğum beklentisi ve stresle başa çıkma düzeyine etkisini karşılaştırmayı amaçlayan bu araştırma, tek grupta ön test ? son test düzeni kullanılan yarı deneysel bir araştırmadır. Araştırmanın örneklemini sınırlamalara uyan (mesai saatleri içinde başvuran) 15-19 yaş arasındaki gebeler oluşturmaktadır.2012 yılında T.C. Sağlık Bakanlığı Beykoz Devlet Hastanesi Kadın ? Doğum Polikliği ve Gebe Takip Polikliğine başvuran 60 adölesan gebeden oluşan, araştırmayı kabul eden evren için hesaplanan 53 adölesan gebe araştırmanın örneklemini oluşturmuştur.Araştırmada veri toplama aracı olarak; Anne Adayı Bilgi Toplama Formu, Wijma Doğum Beklentisi/Deneyimi Ölçeği ( W-DEQ) A Versiyonu, Stresle Başa Çıkma Envanteri, Doğuma Hazırlık Kitapçığı kullanılmıştır.Araştırmaya katılan olguların 10'u (% 18,9) 16, 38'i (% 71,7) 17, 5'i (% 9,4) 18 yaşında evlenmişti. 42'si (% 79,2) 1 yıldır, 9'u (% 17,0) 2 yıldır, 2'si (% 3,8) 3 yıldır evliydi. Stresle başa çıkma tarzları ölçeği Dine Sığınma (Dine Yönelme) alt boyutunda eğitim sonrası meydana gelen artış istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. (p<0,05). Stresle başa çıkma tarzları ölçeği Dış Yardım Arama alt boyutunda eğitim sonrası meydana gelen artış istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. (p<0,01). Stresle başa çıkma tarzları ölçeği Kaçma-Soyutlama (Duygusal-Eylemsel) alt boyutunda eğitim sonrası meydana gelen artış istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. (p<0,01). Stresle başa çıkma tarzları ölçeği Kabul-Bilişsel Yeniden Yapılanma alt boyutunda eğitim sonrası meydana gelen artış istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. (p<0,01). Wijma Doğum Beklentisi/Deneyimi puanı açısından eğitim sonrası meydana gelen düşüş istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. (p<0,05).Anahtar kelimeler; Adölesan, Doğuma Hazırlık Eğitimi, Stresle Başa Çıkma Tarzları, Wijma Doğum Beklentisi. | |
dc.description.abstract | This study was conducted between 20.02.2012 ? 20.05.2012 with adolescent pregnant women applying to the Republic of Turkey Ministry of Health Beykoz Public Hospital Gynaecology Polyclinic and Pregnant Monitoring Polyclinic. This study, the objective of which is to compare the effect of birth preparatory education on expectancy of birth and the level of coping with stress in adolescent pregnant women, is a quasi-experimental research in which a preliminary test ? final test arrangement is used on a single group. The sample group of the study consists of pregnant women of 15-19 years complying with the limitations (those who apply within working hours).The 53 adolescent pregnant women accepting the study and calculated for the population from among 60 adolescent pregnant women applying to the Republic of Turkey Ministry of Health Beykoz Public Hospital Gynaecology Polyclinic and Pregnant Monitoring Polyclinic within 2012 have constituted the sample group of the study.The Expectant Mother Data Collecting Form, the Wijma Birth Expectancy / Experience Questionnaire (W-DEQ) Version A, the Inventory on Coping with Stress and the Manual on Preparation for Birth were used as data collection tools in the study.10 of the cases participating in the study (18,9%) were married at 16, 38 (71,7%) at 17, and 5 (9,4) were married at 18 years of age. 42 (79,2%) had been married for 1 year, 9 (17,0%) for 2 years and 2 (3,8%) for 3 years. The increase occurring after education with regard to the Taking Comfort in Religion sub-dimension of the scale on modes of coping with stress was considered statistically significant. (p<0,05). The increase occurring after education with regard to the Seeking External Help sub-dimension of the scale on modes of coping with stress was considered statistically significant. (p<0,01). The increase occurring after education with regard to the Evasion-Abstracting (Emotional ? Actual) sub-dimension of the scale on modes of coping with stress was considered statistically significant. (p<0,01). The increase occurring after education with regard to the Acceptance-Cognitive Restructuring sub-dimension of the scale on modes of coping with stress was considered statistically significant. (p<0,01). The decrease regarding the Wijma Birth Expectancy/Experience score occurring after education was considered statistically significant. (p<0,05).Keywords: Adolescent, Birth preparatory education, Modes of coping with stress, Wijma Birth Expectancy. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Hemşirelik | tr_TR |
dc.subject | Nursing | en_US |
dc.title | Adölasan gebelerde doğuma hazırlık eğitiminin doğum beklentisi ve stresle başa çıkma düzeyine etkisi | |
dc.title.alternative | Training in pregnancy childbirth preparation adölasan on the effect of expectations and coping with stress | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Hemşirelik Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Education methods | |
dc.subject.ytm | Stress management | |
dc.subject.ytm | Adolescents | |
dc.subject.ytm | Pregnancy | |
dc.subject.ytm | Delivery | |
dc.subject.ytm | Patient education | |
dc.identifier.yokid | 463564 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HALİÇ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 329072 | |
dc.description.pages | 158 | |
dc.publisher.discipline | Hemşirelik Bilim Dalı |