Show simple item record

dc.contributor.advisorDurkaya, Mehmet
dc.contributor.authorÜkünç, Fatoş
dc.date.accessioned2020-12-04T13:40:40Z
dc.date.available2020-12-04T13:40:40Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/87772
dc.description.abstractÖZETEğitim ekonomisi, bireylerin sahip olduğu bilgi, beceri ve eğitim düzeyi ile ekonomik değişkenler arasındaki ilişkileri araştırmaktadır. Bu ilişkiler beşeri sermaye donanımına bağlı olup, ekonomik büyüme, kalkınma, gelir dağılımı, istihdam, işsizlik, yoksulluk, dış ticaret, tüketim ve dışsallık gibi yönlerden ortaya çıkabilmektedir. İnsana yapılan bir yatırım olarak da değerlendirilen eğitim, üretim sürecinde bir girdi olarak yer almakta, teknoloji, AR-GE, bilgi üretimi ve yayılımı ile ilişkilendirilmektedir. Ekonomik kalkınmanın temel belirleyicisi olan eğitim, işgücünün niteliğini artırarak verimlilik, üretim ve gelir artışına neden olmaktadır. Bu çalışmada, eğitim ekonomisi ile ilgili kuramsal tartışmalar bağlamında eğitimin ekonomik etkileri araştırılmıştır. Genel olarak okullaşma oranı, kamunun eğitime ayırdığı kaynaklar, eğitim yatırımları, eğitim harcamaları, gelir dağılımı, AR-GE, kişi başına düşen gelir, ekonomik büyüme, istihdam, işsizlik, ücret ve yoksulluk yönünden eğitim ve ekonomi ilişkileri analiz edilmiştir. Ayrıca, Türkiye'nin de yer aldığı farklı ülkeleri içeren karşılaştırmalara yer verilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre, eğitim düzeyi yüksek olan gelişmiş ülkelerin kişi başına düşen gelir ve refah düzeyi de yüksektir. Aynı zamanda ekonomik gelişmişlik eğitim düzeyini de olumlu etkilemektedir. Bu sonuçlar hem gelir düzeyinin eğitim düzeyini hem de eğitim düzeyinin gelir düzeyini etkilediğini göstermektedir. Eğitim düzeyi ile gelir dağılımı arasında da yakın bir ilişki bulunmaktadır. Gelişmiş ülkelerde gelir dağılımı adaletsizliklerinin daha az olduğu, gelişmekte olan ekonomilerde ise gelir adaletsizliklerinin arttığı görülmektedir. Çalışmanın diğer sonuçlarına göre, gelişmiş ekonomilerde gelişmekte olan ekonomilere göre kamu kesimi eğitime daha fazla kaynak ayırmaktadır. Eğitim düzeyi yüksek olan ülkeler, Ar-ge, teknoloji, istihdam ve dış ticaret hacmi bakımından gelişmekte olan ülkelere göre üstün ve avantajlı konumdadırlar. Buna göre, eğitime ayrılan kaynakların artırılması ekonomik sorunların çözümünde temel bir belirleyicidir.Anahtar Kelimeler : Beşeri Sermaye, Eğitim, Eğitim Ekonomisi, İktisadi Kalkınma, Ekonomik Büyüme
dc.description.abstractABSTRACTEducation economics searches relationship between individuals' knowledge, skill, education level and economical variables. This relationship depends on human capital and arises from the ways like economic growth, developement, income distrubition, employment, unemployment, poverty, foreign trade, consumption and externality. Education, which is evaluated as an investment for human, is an input in the production process and associated with technology, R & D, information production and its extension. Education, which is main determinant of economic development, enhances quality of workforce which leads to increase in productivity, production and income.In this study, economic impacts of education is investigated depends on education economy and theoretical debates. Generally, education and economical relationships between schooling ratio, government sources for education, education investments, education expenditures, income distrubition, R&D, per capita income, economic growth, employment, unemployment, wage and poverty has been analyzed. Moreover, the comparison which also includes Turkey and different countries are showed. According to results of this study, developed countries, which have high education level, also have high level of per capita income and welfare. At the same time, economic development impacts positively on education level. These results show that both income level and education level effect each other mutually. There is also a close relationship between education level and income distribution. In developed countries income distrubition injustice is seem less than developing economies. According to other results of the study, in developed economies, goverment allocate more resources than developing economies. Countries that have higher education level are better position and advantage on R&D, technology, employement and foreign trade capacity than developing countries. According to that, increases in resources for education is a main determinant for the solution of economic problems. Keywords: Human Capital, Education, Education Economics, Economic Development, Economic Growthen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEkonomitr_TR
dc.subjectEconomicsen_US
dc.titleEğitim ekonomisi
dc.title.alternativeEducation economics
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİktisat Anabilim Dalı
dc.subject.ytmEducation economy
dc.subject.ytmHuman capital
dc.subject.ytmEconomic development
dc.subject.ytmEconomic growth
dc.identifier.yokid10113496
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityGİRESUN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid449626
dc.description.pages138
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess