Sınıf öğretmenlerinin çocuk kitaplarının disiplinler arası öğretimde kullanımı konusunda görüşlerinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Aygün, Müge | |
dc.contributor.author | Öztürk Yilmaz, Şengül | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T13:36:04Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T13:36:04Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-10-04 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/87629 | |
dc.description.abstract | Çocuk kitapları öğretimde sıklıkla kullanılan materyallerdir. Ancak bu materyaller genellikle dilbilgisi, edebiyat ya da hayat bilgisi gibi derslerde birbirinden bağımsız olarak gündeme gelmektedir. Oysa öğretimde disiplinler arası yaklaşım gittikçe daha fazla önem kazanmaktadır. Çocuk kitapları disiplinler arası yaklaşım için bir tema olarak okullarda kullanılabilir. Bu kitapları öğretim ortamına taşıyacak kişilerse öğretmenlerdir. Bu nedenle öğretmenlerin böyle bir uygulama konusundaki görüşleri önem arz etmektedir. Bu çalışmada sınıf öğretmenlerinin, çocuk kitaplarının disiplinler arası öğretimde kullanımı konusundaki görüşlerini belirlemek amaçlanmaktadır.Araştırma sonuçlarını ortaya çıkarabilmek için konuya bir genel bakış açısıyla bir de durumu özelleştiren bir bakış açısıyla bakmakta yarar vardır. Bu nedenle araştırmada iki alt soru belirlenmiştir. İkinci alt soru için ise bir örnek kitap belirlenmesi gerekmektedir. Bunun için araştırmacı tarafından hazırlanan 100 Temel Eser Listesi Uzman Görüşü Formu ve Çocuk Kitabı İnceleme Formu olmak üzere iki farklı formdan faydalanılmıştır. Çalışmanın örnek kitabı olarak Kuklacı (Tuğcu, 2012) tespit edilmiştir.Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasıdır. Araştırmanın çalışma grubu amaçsal örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Çalışma grubu için 1-4.sınıf döngüsünün en az iki kez tamamlanması ile çocuk kitapları ve disiplinler arası öğretim hakkında bilgi sahibi olma ölçüt olarak belirlenmiştir. Sınıf öğretmenlerinin disiplinler arası öğretim ve çocuk kitapları ile ilgili sahip oldukları bilgileri tespit edebilmek adına bir Anket Formu araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Söz konusu ölçütlere uygun çalışma grubunu belirleyebilmek için Giresun/Merkez'in en kalabalık okulunda görev yapan toplam 48 sınıf öğretmeninden gönüllü 30 sınıf öğretmeniyle çalışılmıştır. 14 öğretmenin anket formu çalışmada geçerli kabul edilmiştir. Bu öğretmenlerden üçünün disiplinler arası öğretim ve çocuk kitapları konusunda bilgi sahibi olduğu belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan iki görüşme formundan faydalanılmıştır. Bu iki formdan ikincisi birinciden elde edilen verilerin daha derinlemesine toplanması ihtiyacından doğmuştur. Elde edilen veriler betimsel analiz yapılarak değerlendirilmiştir. Sonuç olarak üç öğretmenin de olumlu görüşlere sahip olduğu görülmüştür. Olumlu olarak, okunan bir kitabın derste kullanılması çocukları okumaya teşvik edeceği, okuduğunu anlama, analiz, sentez yapma becerilerini geliştireceği, özellikler değerler eğitimi konularında kullanımın yararlı olacağı, derslere daha fazla katılım olacağı, çocukların günlük hayatla çocuk kitapları sayesinde bağlantı kurabilecekleri yönünde görüş bildirdikleri sonucuna varılmıştır. Olumsuz olarak ise her kitabın her konuda kullanılamayacağı, MEB'in programlarda bu doğrultuda değişiklik yapmazsa kullanımının zor olacağı yönünde görüş bildirdikleri sonucuna varılmıştır. Kuklacı adlı kitabın disiplinler arası öğretimde kullanılabilirliği ile ilgili üç öğretmeninde olumlu görüş bildirdiği sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar kelimeler: Disiplin, Disiplinler Arası, Disiplinler Arası Öğretim, Çocuk Kitabı, Çocuk Edebiyatı. | |
dc.description.abstract | Children's books are often used in teaching as materials. However, these materials generally come to the fore independently in classes such as grammar, literature or life science. However, interdisciplinary approach in teaching is becoming more and more important. Children's books can be used in schools as a theme for interdisciplinary approach. Teachers are the ones who carry these books to the teaching environment. Therefore, teachers ' opinions on such an application are important. In this study, it is aimed to determine the opinions of classroom teachers about the use of children's books in interdisciplinary teaching.In order to reveal the results of the research, it is useful to look at the subject from a general point of view, and also from a perspective that privatizes the situation. Therefore, two sub-problems were identified in the study. For the second sub-problem, a sample book needs to be determined. For this purpose, two different forms were used: List of 100 Basic Literature Expert Opinion Form and Children's Book Review Form prepared by the researcher. Kuklacı (Tuğcu, 2012) was identified as a sample Book of the study.Research is the case study of qualitative research methods. The study group was selected with objective sampling method. For the study group, the knowledge of children's books and interdisciplinary teaching is defined as a criterion with the completion of the 1-4th grade cycle at least twice. A questionnaire was developed by the researcher in order to determine the knowledge of classroom teachers about interdisciplinary teaching and children's books. In order to determine the Working Group in accordance with these criteria, it has been studied with 30 volunteer classroom teachers from a total of 48 classroom teachers working in the most crowded school of Giresun/Center. The questionnaire form of 14 teachers was accepted as valid in the study. It has been determined that three of these teachers are familiar with interdisciplinary teaching and children books. Two interview forms prepared by the researcher as data collection tools. The second of these two forms arose from the need to collect data from the first in more depth. The results (data) were evaluated by using descriptive analysis.As a result, three teachers have positive opinions. As a positive, It has been concluded that the use of a book in the course will encourage children to read, to understand what they read, to develop their ability to analyze and synthesize, to use the issues in values education, to participate more in the lessons, and to make connections with children's daily life through children's books. As a negative, it is concluded that every book will not be used in every subject, and that it will be difficult to use it if the Ministry of National Education does not make a change in the programs in this direction. It is concluded that three teachers have expressed the positive opinions about the usability of the book Kuklacı in interdisciplinary teaching.Keywords: Interdisciplinary, Interdisciplinary Teaching, Children's Book, Children's Literature. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Sınıf öğretmenlerinin çocuk kitaplarının disiplinler arası öğretimde kullanımı konusunda görüşlerinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Examination of the opinions of the primary school teachers on the use of children's books in interdisciplinary teaching | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-04 | |
dc.contributor.department | Temel Eğitim Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10267184 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GİRESUN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 564613 | |
dc.description.pages | 158 | |
dc.publisher.discipline | Sınıf Eğitimi Bilim Dalı |