Kardeş şehir ilişkileri ve öğrenen kentler: Trabzon Büyükşehir Belediyesi örneği
dc.contributor.advisor | Memiş, Levent | |
dc.contributor.author | Kurutçu, Koray | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T13:34:30Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T13:34:30Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-09-09 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/87584 | |
dc.description.abstract | 20. yüzyılda ortaya çıkan ve 21. yüzyılda etkilerini bir hayli artıran `iş birliği, yönetişim, küreselleşme` gibi kavramlar, gerek yerel yönetimler gerekse farklı alanlarda karşılığını bulmuştur. Çalışma açısından üzerinde durulan iş birliği kavramı ile yerelde taraflar arasında ilişkiler kurulmuş ve bu durum karşımıza yeni bir kavram olarak kardeş şehir ifadesini çıkarmıştır. Bu tezin amacı, kardeş şehir ilişkilerinin yerel yönetim birimlerini nasıl etkilediği ve kurulan bu ilişkilerin kentler açısından birer öğrenme aracına dönüşüp dönüşmediği incelemektir. Öğrenen örgüt kavramı, öğrenme kavramının önemine dikkat çekmektedir. Kentlerin aralarında kurdukları kardeş kent ilişkileri ve kentler arasında gerçekleşmesi beklenen öğrenmenin önemine dair farkındalık çalışmada öğrenen örgüt kavramı ile ilişkilendirilmiştir.21.yüzyılın küreselleşme ve teknoloji alanlarında devam eden ilerleme ve her gün öğrenmenin gereksinimi dünyadaki her birey ve örgütler için de yadsınamaz bir gereksinim olarak karşımıza çıkmaktadır. Yerel yönetimler, gelişen bu teknoloji çağında çeşitliliği artan ihtiyaçlardan dolayı çeşitli zorluklar ile karşılaşabilmektedir. Bu ihtiyaçlar, yerel yönetimleri gerek ulusal gerekse uluslararası alanlarda iş birliği yapma ve belirli hedefler için beraber hareket etmek zorunda bırakmıştır. Özellikle 2000'li yıllardan sonra artan çeşitli ihtiyaçların varlığı, belediyeleri bazen zor durumda bırakmıştır. Belediyeler çoğu zaman bu ihtiyaçları kendi imkanları ile aşabilseler de bazen de belediyelerin imkanları buna izin vermemiştir. Bu noktada belediyelerin kurmuş oldukları iş birliği amacı taşıyan kardeş şehir anlaşmaları, her zaman olmasa da, çözüm için yardımcı birer kaynak olabilme potansiyeli taşımaktadır. Kardeş şehir ilişkilerini sadece ekonomik bir iş birliği olarak görmek son derece yanlış bir yaklaşım olacaktır. Kardeş şehir ilişkisi kurulan şehirler arasındaki iş birlikleri incelendiğinde, ilişkilerin sadece ekonomik değil çoğunlukla sosyal ve kültürel alanlarda geliştiği görülecektir. Buradaki temel hedefin ülkelerin ve kentlerin birbirlerinin kültürlerini tanımak ve öğrenmek amacının yanında bir de kentlerin, bu tür ilişkiler kurarak dünyada tanınırlığını artırmayı amaçladığı görülmüştür.Yukarıdaki bilgilerden hareketle, Trabzon şehrinin kardeş şehir ilişkileri, işletme bilim dalına ait kıyaslama ve öğrenen örgütler kavramlarının da kullanılması ile kentler için birer öğrenme aracına dönüşüp dönüşmediği bu tez çalışmasında incelenerek literatüre önemli bir katkıda bulunulmak hedeflenmiştir.Anahtar Sözcükler: Yerel İş Birliği, Kardeş Kent, Öğrenen Örgütler, Kıyaslama. | |
dc.description.abstract | Terms like `cooperativeness, governance, and globalisation` appeared in 20th century and highly raised its effectiveness in 21st century also corresponded in local governments and other areas. Together with the concept of cooperativeness which was discoursed in the sense of working, relationships were established in the local level and this situation created the new term sister city. Aim of thesis is to reveal how the sister town relations influence the local government units and the usage of comparison and learning organisations terms from the business administration to see whether it turns into a learning tool or not for the cities. The concept of learning organization draws attention to the importance of the concept of learning. The awareness of the importance of learning that is expected to occur between the cities and the sister city relations between the cities is related to the concept of learning organization in the study.The need of every day learning poses as an undeniable necessity for every individual and every organisations in the world as in connection to the globalisation and technological progress in the 21st century. Local governments might encounter various difficulties in this advancing technology era as a result of their diversified needs. This needs obliged the local governments to establish national and international collaboration and work together for the certain goals. Especially after 2000's the increase in the diversified needs sometimes put local governments into difficult situations. While most of the times the local governments managed to obtain these needs by their own possibilities sometimes their possibilities did not allowed them. At this exact point the sister town agreements which were established with the aim of cooperation might become a supplementary resource for the solution in some cases. It would be a wrong approach to consider sister town agreements solely based on economic cooperation. When analysed the cooperation between sister cities it can be seen that the relations are not only developed in economic area but rather mostly in social and cultural areas. The main aim in here is to increase the recognisability of the city in the world besides the purpose of countries and cities recognising and getting to know each other's culture.With reference to above information, sister city relations of the Trabzon, together with the usage of comparison and learning organisations terms from the business administration to see whether it turns into a learning tool or not for the cities, will be examined in the thesis work with the aim of making an important contribution to the literature.Keywords: Local Cooperation, Sister Town, Learning Organisations, Comparison. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Kamu Yönetimi | tr_TR |
dc.subject | Public Administration | en_US |
dc.title | Kardeş şehir ilişkileri ve öğrenen kentler: Trabzon Büyükşehir Belediyesi örneği | |
dc.title.alternative | Sister city relations and learning cities: The case of the Trabzon Metropolitan Municipality | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-09-09 | |
dc.contributor.department | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Sister city | |
dc.subject.ytm | Cities | |
dc.subject.ytm | Trabzon | |
dc.subject.ytm | Municipalities | |
dc.subject.ytm | Local administrations | |
dc.subject.ytm | Governance | |
dc.subject.ytm | Cooperation | |
dc.subject.ytm | Globalization | |
dc.subject.ytm | Learning organizations | |
dc.identifier.yokid | 10261219 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GİRESUN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 557934 | |
dc.description.pages | 97 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |