İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin coğrafi kavram yanılgılarına yönelik bir inceleme
dc.contributor.advisor | Sever, Ramazan | |
dc.contributor.author | Cinal, Ceylan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T13:34:17Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T13:34:17Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-09-18 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/87577 | |
dc.description.abstract | Sosyal bilgiler, sosyal bilimleri kapsayan bir derstir. Bu özelliğinden dolayı birçok kavrambu derste öğrenilmektedir. Kavram öğretiminde kavramsal değişim sürecinde en çok kullanılanyaklaşımların başında kavramsal değişim yaklaşımı gelmektedir. Bu çalışmada da ilkokul 4. sınıfsosyal bilgiler programında yer alan coğrafi kavram yanılgılarının belirlenip, belirlenen kavramyanılgılarının giderilmesinde kavramsal değişim yaklaşımının etkisi incelenmiştir.Bu araştırmada karma yöntem araştırması desenlerinden keşfedici sıralı desenkullanılmıştır. Bu desen iki aşamalı bir desendir. Bu desende önce nitel aşama ile konukeşfedilmektedir. Nitel aşamadan sonra ise nicel aşamaya geçilmektedir. Araştırmanın çalışmagrubunu, Malatya iline bağlı devlet okullarında öğrenimine devam eden 240 ilkokul 4. Sınıföğrencisi oluşturmaktadır. Bu araştırma grubunda öğrenci ile görüşme yapılarak, programdanseçilen kavramlara ilişkin algılar belirlenmiştir. Görüşme sonuçları yorumlandıktan sonraçalışmanın nicel kısmında kullanılacak `Kavram Başarı Testi` (KBT) Ve `Kavramsal DeğişimMetinleri` oluşturulmuştur. Araştırmanın nicel aşamasında ise rastgele seçilen 100 öğrenci iledeney ve kontrol grupları oluşturulmuştur. Deney grubunda yer alan öğrenciler ile 6 haftalık birsüreçte hazırlanan kavramsal değişim metinleri ile öğretime devam edilmiştir. Uygulama öncesi veuygulama sonrası her iki gruba araştırmacı tarafından hazırlanan kavram başarı testleriuygulanmıştır. Nitel veri analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Nicel verilerin analizdeSPSS 24 paket programı kullanılmıştır. Araştırmanın nitel verileri incelendiğinde, `yön, kroki,harita, hava durumu, deprem, sel, heyelan, vb.` kavramlara ilişkin kavram yanılgılarının olduğubelirlenmiştir. Araştırmanın nicel verileri incelendiğinde kavram başarı testi puanları açısındanbakıldığında ön testte deney ve kontrol grupları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farkınolmadığı, son testte ise deney grubunun lehine anlamlı bir farkın olduğu belirlenmiştir.Araştırmanın sonucunda `yön, kroki, harita, hava durumu, deprem, sel, heyelan, çığ` gibikavramlarla ilgili öğrencilerde bulunan kavram yanılgılarının giderilmesinde ve başarılarında,kavramsal değişim yaklaşımına dayalı kavramsal değişim metinlerinin, sosyal bilgiler programınadayalı öğretim etkinliklerine göre daha etkili olduğu sonuncuna ulaşılmıştır. Araştırmadan eldeedilen veriler ışığında çeşitli önerilerde bulunulmuştur. | |
dc.description.abstract | Social studies is a course covering social sciences. Because of this feature, many conceptsare learned in this course. Conceptual change is one of the most widely used approaches in theprocess of conceptual change in concept teaching. In this study, 4 primary school. the effect ofconceptual change approach on determining geographical misconceptions in the classroom socialstudies program and eliminating misconceptions in the classroom.In this study, exploratory sequential patterns were used from mixed method research patterns. Thispattern is a two-stage pattern. This pattern is first discovered by qualitative stage. After thequalitative phase, quantitative phase is started. Study Group, 240 primary school students whocontinue their education in state schools in Malatya province 4. He is a class student. In thisresearch group, the students were interviewed and perceptions about the selected concepts of theprogram were determined. After interpreting the interview results, the `conceptual success test`(KBT) and `conceptual change texts` were created to be used in the quantitative part of the study.In the quantitative phase of the study, experiments and control groups were formed with 100randomly selected students. The students in the experiment group continued teaching with the textsof conceptual change prepared in a 6-week period. The concept success tests prepared by theresearcher were applied to both groups before and after the application. Content analysis methodwas used in qualitative data analysis. The SPSS 24 Package program was used in the analysis ofquantitative data. When the qualitative data of the survey are analyzed, `direction, sketch, map,weather, earthquake, flood, landslide, etc.`it has been determined that there are misconceptionsabout concepts. When the quantitative data of the study were analyzed, it was found that there wasno statistically significant difference between the experimental and control groups in the pre-testand that there was a significant difference in the favor of the experimental group in the final Test.The result of the study was that conceptual change texts based on conceptual change approach weremore effective than educational activities based on social studies program. Variousrecommendations were made in light of the data obtained from the researc | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin coğrafi kavram yanılgılarına yönelik bir inceleme | |
dc.title.alternative | An investigation on the removal of geographic concepts understanding of 4th grade students | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-09-18 | |
dc.contributor.department | Temel Eğitim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Primary schools | |
dc.subject.ytm | Primary school students | |
dc.subject.ytm | Misconception | |
dc.subject.ytm | Geography | |
dc.subject.ytm | Geography education | |
dc.subject.ytm | Social studies | |
dc.subject.ytm | Social studies course | |
dc.subject.ytm | Social studies education | |
dc.identifier.yokid | 10263570 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GİRESUN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 558902 | |
dc.description.pages | 129 | |
dc.publisher.discipline | Sınıf Eğitimi Bilim Dalı |