İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma motivasyonları ile okumaya yönelik tutumlarının incelenmesi (Esenler ilçe örneği)
dc.contributor.advisor | Sever, Ramazan | |
dc.contributor.author | Yavuz, Sevtap | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T13:33:35Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T13:33:35Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-09-16 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/87553 | |
dc.description.abstract | Yüksek lisans tezi olarak hazırlanan bu çalışmada ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma motivasyonlarının ve okumaya yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenerek, karşılaştırılması amaçlanmıştır. Betimsel tarama yönteminin kullanıldığı çalışmanın veri toplama grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Esenler İlçesinde bulunan 8 devlet okulunun 932 ilkokul 4. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Verileri toplamak için Wang ve Guthire (2004) tarafından geliştirilen ve Yıldız (2010) tarafından Türkçeye uyarlanan `Okuma Motivasyonu Ölçeği`, McKenna ve Kear (1990) tarafından geliştirilip Kocaarslan (2013) tarafından Türkçeye uyarlanan `Garfield Görselli 1-6. Sınıf Okumaya Yönelik Tutum Ölçeği` ve araştırmacı tarafından hazırlanan `Kişisel Bilgi Formu` na başvurulmuştur. Ayrıca Kolmogorov- Smirnov testi sonucu non-parametrik analizlerden de yararlanılmıştır. Ferakans ve yüzdelik dağılımlarından, Mann Whitney U, Kruskal Wallis H,Parametrik olmayan testler: İki ya da daha fazla bağımsız örneklemler testi kullanılmıştır. Son olarak öğrencilerin okuma motivasyonları ile okumaya yönelik tutum puanları arasındaki ilişkiye bakmak için Spearman Sıralı Farklar Korelasyon testi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin okuma motivasyonları ile okumaya yönelik tutumları arasında pozitif anlamlı fark olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin okuma motivasyonları cinsiyete, anne babanın eğitim durumuna göre, evlerinde kitaplık bulunma durumuna göre, okul öncesi eğitimi alma durumlarına göre pozitif yönde anlamlı olarak fark ettiği ortaya çıkmıştır. Okumaya yönelik tutumları ise cinsiyete, evlerinde kitaplık bulunma durumuna göre anlamlı pozitif yönde değişirken, anne baba eğitim durumu ve okul öncesi eğitimi alma durumlarına göre anlamlı bir fark ortaya çıkmadığı gibi sonuçlara ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar daha önceki benzer araştırma sonuçları ile karşılaştırılarak tartışılmış ve çeşitli çözüm önerileri sunulmaya çalışılmıştır.Anahtar kelimeler: Okuma, ilkokul 4. sınıf, okuma motivasyonu, okuma tutumu, okumaya yönelik tutum | |
dc.description.abstract | In this study, which was prepared as a master's thesis, it was aimed to examine and compare the reading motivation and attitudes of 4th grade students in terms of various variables. The data collection group of the study, in which descriptive scanning method is used, consists of 932 primary school 4th grade students of 8 public schools in Esenler District of Istanbul province in 2018-2019 academic year. To collect data, `The Motivation for Reading Questionnaire-Turkish Form`, developed by Wang and Guthire (2004) and adapted to Turkish by Yıldız (2010), `Garfield Picture for 1-6th Grade Students to Turkish`, developed by Mckenna and Kear (1990) and adapted to Turkish by Kocaarslan (2013) and Personal Information Form, developed by the researcher were used. Besides, non-parametric analyzes, which were gained through Kolmogorov-Smirnov test, were also used. Frequency and percentage distributions, Mann Whitney U, Kruskal Wallis H, Non-parametric tests: Two or more Independent Samples tests were used. For the final step, Spearman Sequential Differences Correlation test was used to find out the relationship between reading motivation and reading attitudes of students. In this study, it is found that there is a statistically significant difference between the reading attitudes scores and reading motivation scores of the students. It was found gender, educational status of students' parents, the presence of a library in students' homes, receiving pre-school education have statistically significant difference on students' reading motivation. While there was a significant positive difference according to the presence of a library and gender, there was no significant difference according to educational status of parents and receiving preschool education. These results have been discussed and compared with the results of previous similar studies and various solutions have been proposed. Key words: Reading, 4th grade, primary school, reading motivation, reading attitude, attitude towards reading | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma motivasyonları ile okumaya yönelik tutumlarının incelenmesi (Esenler ilçe örneği) | |
dc.title.alternative | An investigation on primary school 4th graders' reading motivation and attitudes towars reading (A case of Esenler district) | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-09-16 | |
dc.contributor.department | Temel Eğitim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Primary school students | |
dc.subject.ytm | Reading | |
dc.subject.ytm | Reading skills | |
dc.subject.ytm | Reading habit | |
dc.subject.ytm | Reading behaviours | |
dc.subject.ytm | Motivation | |
dc.subject.ytm | İstanbul-Esenler | |
dc.identifier.yokid | 10262946 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GİRESUN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 558576 | |
dc.description.pages | 118 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |