Show simple item record

dc.contributor.advisorDursun, Mehtap
dc.contributor.authorArslan, Özlem
dc.date.accessioned2020-12-04T13:11:20Z
dc.date.available2020-12-04T13:11:20Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/86940
dc.description.abstractÖzet: Yeni ürün geliştirme süreci firmalar arasındaki rekabette önemli bir etken olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu süreç, yeni fikirleri somut varlığa dönüştürme temeline dayanmaktadır. Yeni ürün geliştirme sürecinin bir parçası olan malzeme seçimi, önemli bir çok ölçütlü karar verme problemi olarak kabul edilmektedir. Bu tez kapsamında, üretim sektöründe gerçek bir çalışma ele alınmıştır. İlk olarak değerlendirmede kullanılan ölçütlerin ağırlıkları belirlenmiş, daha sonra bu ağırlıklar kullanılarak en uygun bulaşık deterjanı alternatifine karar verilmiştir. Çalışmada, kalite fonksiyon yayılımı, 2'li bulanık sözel gösterim ve sözel hiyerarşi yöntemleri kullanılarak, karar vericilerden elde edilen farklı ölçeklerdeki sözel değerlendirmeler aynı ölçekte birleştirilmiştir. Daha sonra bulanık TOPSIS metodu kullanılarak bulaşık deterjanı alternatiflerinin sıralaması elde edilmiştir.Anahtar sözcükler: Çok ölçütlü karar verme, Yeni ürün geliştirme, Malzeme seçimi, QFD, Sözel hiyerarşi, 2'li bulanık sözel gösterim, bulanık TOPSIS.
dc.description.abstractAbstract: New product development process (NPD) is considered as the key factor of competition among different markets. It is based on converting an idea into visible, touchable entity. Material selection is a challenging procedure in NPD. It is seen as a multi-criteria decision making (MCDM) problem in engineering because of requiring to consider multiple criteria from different dimensions. In this thesis, a real-world application of material selection procedure is conducted. First, the weights of selection criteria, which are considered in material selection, are computed and then the most appropriate washing liquid alternative is determined. A fuzzy multi-criteria decision making approach that combines QFD (quality function deployment), 2- tuple fuzzy linguistic representation and linguistic hierarchies, is presented. OFD is used to incorporate customer requirements into the evaluation process. 2-tuple fuzzy linguistic representation and linguistic hierarchies are employed to unify multigranular linguistic information provided by decision-makers. Finally fuzzy TOPSIS (Technical for Order Preference by Similarity to Ideal Solution) is utilized for ranking the washing liquid alternatives. Key Words: Multi-criteria decision making, New product development, Material Selection, QFD, Linguistic hierarchies, 2- tuple fuzzy linguistic representation, fuzzy TOPSIS.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEndüstri ve Endüstri Mühendisliğitr_TR
dc.subjectIndustrial and Industrial Engineeringen_US
dc.titleWashing liquid material selection using fuzzy multicriteria decision-making approach
dc.title.alternativeBulanık çok kriterli karar verme yaklaşımı kullanarak bulaşık deterjanı malzeme seçimi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEndüstri Mühendisliği Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10119582
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityGALATASARAY ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid447107
dc.description.pages59
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess